Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Reekie
    replied
    Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

    fina!

    apropå det där gummerade tumstödet, jag tycker det sitter väldigt dåligt ofta, det knäpper liksom inte fast som de andra.... nån som har ett bra trick / mod för att få dem att sitta bättre?
    Jag har med den erfarenheten, men det verkar vara olika med olika tumstöd kontra olika stativ så antar att toleranserna är lite si och så med.
    Något tumstöd i 5000 storlek var nästan omöjligt att klicka i vilket resulterade i att gummit lossnade istället.
    På 6000 modellen verkar det vanligare med att dom inte nyper fast ordentligt.
    Jag har kört med en liten bit eltejp på gaveln av tumstödet då och fått det att sitta hyfsat då.

    Lämna en kommentar:


  • Kolnej
    replied
    Ursprungligen postat av Tylön Visa inlägg
    Snart skall dom rastas !
    Piken är ny för säsongen så hoppas den kommer tjäna mig väl :-)

    Click image for larger version

Name:	rullar.jpg
Views:	144
Size:	541,5 KB
ID:	2617833
    fina!

    apropå det där gummerade tumstödet, jag tycker det sitter väldigt dåligt ofta, det knäpper liksom inte fast som de andra.... nån som har ett bra trick / mod för att få dem att sitta bättre?

    Lämna en kommentar:


  • Tylön
    replied
    Snart skall dom rastas !
    Piken är ny för säsongen så hoppas den kommer tjäna mig väl :-)

    Click image for larger version

Name:	rullar.jpg
Views:	144
Size:	541,5 KB
ID:	2617833

    Lämna en kommentar:


  • Reekie
    replied
    Så här är det väl att bli äldre, man blir omkörd av det nya. Fast sanningen är att jag kastar både längre och stabilare än dom jag fiskar med.
    Dessutom kör jag ifrån deras löjliga tryck o pys bilar med en stor mekanisk brölande v8a

    Jag är en bakåt strävare av rang och uppskattar mycket av det gamla, det gäller allt från motorer, vissa möbler, prydnadsföremål, stereon mm.
    Sen byggs det väldigt sällan för att hålla kvalitet och med fokus på hållbarhet längre.
    Man ska byta hemelektronik och vitvaror vart 5e år numera, medans min marantz från -75 kommer göra jobbet lika bra om 50 år till med lite service och underhåll.

    O som tidigare uppmanades, ut och fiska med era ambassadeurer för bövelen! På hyllan gör den ingen nytta
    ​​​​​​

    Lämna en kommentar:


  • engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg

    ”Abu här gör allt för vi ska undvika att köpa runda svensktillverkade ambassadeurer.”
    Vad bygger du det resonemanget på?
    Inte för att jag gillar det beskrivna ”framtidsscenariet”, men det skulle inte förvåna mig om du får rätt.
    Vad jag däremot inte kan förstå är på vilket sätt ABU skulle tjäna på att medverka till detta, jag menar snacka om att isf ”skjuta sig själv i foten”…
    Precis som John skrev. Marginalerna är större på Asien rullarna. Kolla team Abu i olika tävlingar på Youtube. Hur ofta kör de med en rund? Hur mycket pratar de och gör reklam för de nya revo rullarna.. Sponsor fiskarna använder det som deras arbetsgivare säger åt dem att använda. Vill Abu sälja svensktillverkade runda rullar hade fränstam och hans kollegor pratat sig varma Hur otroligt bra de är i varenda produktion. Då hade de sålt sen.

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg
    Att ABU självmant skulle medverka till en för Svängsta negativ utveckling håller jag för osannolikt.
    Utan att nämna källor men understryka att uppgifterna är av rykteskarriär har jag hört att det finns röster mer lokalt som påhejar utveckling mot mindre klassiskt och mer modernt.

    Hur väl det stämmer låter jag vara osagt, missar dock inte chansen att agera skvallertant.

    Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
    Amban har liknande förutsättningar, men hur cool är den i fiskekretsar idag? Upplevs nog mest som lite mossig. Vad gick fel?​​​​
    Mina fördomar säger att det är mest gubbar samt ett smalt stråk yngre personer som kör HD, stämmer det?

    Just så tror jag det är med runda Ambassadeur också.
    Vi är några gubbar som aldrig släpper den runda mässingklumpen samtidigt som några yngre är dumma i huvudet nog att skippa Magsealed för inte sealed alls från Svängsta.

    Lämna en kommentar:


  • Nila
    replied
    För att fortsätta jämförelsen med varumärken. Jag har länge dragit paralleller mellan Ambassadeur och Harley Davidson. Båda är gamla överlevare på sin marknad . De ska bägge gärna byggas om och pimpas för att göras personliga innan de åker ut på vägen.

    ​​​​​​HD:n har hög coolhetsfaktor som många andra varumärken vill förknippas med. Skulle HD "mess with the formula" gällande design, ljudbild etc så skulle intresset för dem börja sjunka som en sten. De vårdar sitt varumärke ömt, det är allt HD har

    Amban har liknande förutsättningar, men hur cool är den i fiskekretsar idag? Upplevs nog mest som lite mossig. Vad gick fel?

    ​​​​

    Lämna en kommentar:


  • Piscantur stercore
    replied
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Jag skulle gissa att det möjligen är större marginaler på de asientillverkade rullarna samt att ABU följer det som efterfrågas.
    Rör mig en del i mer moderiktiga fiskekretsar och vet inte när jag hörde någon ens prata om Ambassadeurer senast.
    Det är till 90% lågprofilare som intresserar, resterande 10 är Conquest.
    Instämmer i detta, med tillägget att det säkert är betydligt större marginaler på de asientillverkade.
    Men poängen som verkar ha missats i sammanhanget är att ABU ägs av Pure Fishing.
    Abu får därmed finna sig i de beslut som fattas av dom även om det säkert svider rejält emellanåt.
    Att ABU självmant skulle medverka till en för Svängsta negativ utveckling håller jag för osannolikt.
    Rimligen handlar det ist om att de dessvärre får de finna sig i styvmoderlig behandling i knäet på den globala jätten….

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
    Tycker mig ändå se en väldigt stadig prisökning genom åren, men kanske är det den lilla skaran som står för den.
    Jo, 5601 Jerk diskuterades, såg att riktpriset verkar vara 1899 idag, det var 1699 enligt Napp & Nytt år 2016.
    Att priserna går upp på nytt är inte konstigt, kanske förklarligt av just den anledningen att även begagnade rullar blir dyrare.

    Känner väldigt många fiskare som i dagens konkurrens definitivt inte hade betala priser på uppemot 2500-3000 kronor (riktpriser förvisso) för en Ambassadeur.
    Då köper de hellre en Tranx, Tatula eller liknande. Sorgligt med sant.
    Jag ska inte gnälla på dessa, hade aldrig i livet köpt en ny Ambassadeur i dagsläget, skulle vara den där 4600CA då.

    Tror, eller snarare vet, att det finns många i landet entusiastiska kring klassiska, runda Ambassadeurer men som fiskemaskiner i nävarna på mer moderna fiskare verkar de ha bleknat ordentligt.

    Lämna en kommentar:


  • Reekie
    replied
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

    Jag har varit 27 bast i 25 år...
    Vissa kvällar är jag bara 16

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
2 svar
2 478 visningar
0 gillar
Senaste inlägg TomHiddleston  
Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
24 svar
3 813 visningar
0 gillar
Senaste inlägg uffe62
av uffe62
 
Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
39 svar
5 614 visningar
0 gillar
Senaste inlägg OGRudan
av OGRudan
 
Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
468 svar
107 621 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Julle68
av Julle68
 
Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
3 545 svar
228 118 visningar
12 gillar
Senaste inlägg Wilier75  
Arbetar...
X