Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Piscantur stercore
    replied
    Ursprungligen postat av comer Visa inlägg

    Brukar fiska i en sjö som ligger en liten bit från Svängsta. Så då blir det att man kör igenom Svängsta, och även ibland stannar till för att gå in i butiken som ligger vid fabriken. Vet ej hur många anställda där är i svängsta men får alltid en tråkig känsla av att allt ser så öde ut där. Säkerligen en hel del hjärnspöken för att man vill se fabriken för något det inte är men ändå.

    Har en bit dit så det var nog 4-5 år sen jag var där sist. Din beskrivning är som hämtad ur mitt minne.

    Dystert oxå att konstatera att de på styvmoderligt manér inte ens är bemyndigade med egen hemsida.....

    Lämna en kommentar:


  • Wilier75
    replied
    Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

    Tycker det blev klart bättre med nya tumplattan! Behöver du bli av med gamla enkelveven spekulerar jag gärna på den :-)
    Jo mer och mer nöjd med svarta tumplattan.
    Enkelveven blir nog kvar på Rocket BE är dessutom sugen sätta en enkelvev sunset orange på min 5600 Factory Tuned.

    Har dig i åtanke ifall veven åker av Rocket BE.

    Lämna en kommentar:


  • Reekie
    replied
    Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg

    Jo det är väldigt svårt och beslutsångesten är på topp.
    Har tid experimentera då jag väntar på nytt coronaprovsvar, gick inte bedöma mitt första.

    Veven kom med posten precis, tog såklart svart.
    Gamla veven hamnade på Rocket BE tillsammans med tumplattan i aluminium. Click image for larger version

Name:	DSC_0135.JPG
Views:	353
Size:	1,80 MB
ID:	2569113Click image for larger version

Name:	DSC_0134.JPG
Views:	330
Size:	1,98 MB
ID:	2569114
    Tycker det blev klart bättre med nya tumplattan! Behöver du bli av med gamla enkelveven spekulerar jag gärna på den :-)

    Lämna en kommentar:


  • Reekie
    replied
    Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg

    Under första ”vågen” outsourcing av Ambassadeur till Omoto fabriken i Taiwan fanns det under en tid Ambor vars kartonger var märkta med ”Assembled in Sweden”.
    Antar att man i början till viss del hade parallell tillverkning i både Sverige och Taiwan, och att div delar fraktades till ABU från Omoto, och tvärtom.

    Rullarna hade tex på 7000 modeller ambassadeur instansat på icke vevgaveln, men ingen instansad Made in Sweden märkning.
    Större rullar hade då fortfarande den gamla klassiska frikopplingsspaken.
    Inte oväntat förekom det en del kvalitetsproblem....

    ​​(Omoto har för övrigt egen rulltillverkning och säljs generellt under eget namn, av någon anledning säljs de dock under namnet Akios i England.)

    Numera tillverkas Ambor i Kina, och den på bla 7000 modeller klassiska frikopplingsspaken är ett minne blott, på dagens kinarullar sitter det ist ett vred.
    Även instansningen har man upphört med till ”förmån” för nån trist ytlig ambassadeur märkning.
    Rykten gör dessutom gällande att kineserna i sin tur lagt ut viss tillverkning till bla Angola.....

    Faktum är att många i valet mellan en Taiwan eller en Kinarulle, väljer en från Taiwan.

    Viss tillverkning samt utveckling sker dock fortfarande i Svängsta, ex vis CDL mfl. Många inklusive jag själv hade gärna betalat mer för rullar som uteslutande tillverkats i Sverige.

    Det är en stor synd och skam att en tidigare ledande och stolt tillverkare med de anor, traditioner och kunskaper som erhållits under så lång tid, får finna sig i styvmoderlig behandling i knäet på globalt riskkapital bolag.....

    Har under årens lopp kommit över ett rätt stort antal Ambassadeurer.
    Med stolthet och med ett visst finger mot storkapitalet kan jag meddela att samtliga är tillverkade i den ärevördiga fabriken i Svängsta.

    Det var bättre förr....
    Kan bara hålla med.
    Att man tillverkar nya plastiga lågprofilare i låglöneländer kan jag ta, men att man gör asiatiska billiga kopior på sina egna klassiska rullar har jag svårt att acceptera.

    Nä man får fortsätta hamstra svenska klassiker, i framtiden är dom nog ett minne blott.

    Lämna en kommentar:


  • holden
    replied
    För er ABU-nördar rekommenderar jag Lars Molins film Saxonfonhallicken där huvudpersonen Börje Anderberg (spelad av Allan Svensson) är handelsresande i fiskeprylar från ABU Svängsta:

    http://www.svenskfilmdatabas.se/sv/i...0#plot-summary

    Lämna en kommentar:


  • comer
    replied
    Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg

    En svunnen tid.. Click image for larger version

Name:	LB and Ambassadeurs_beskärd.jpg
Views:	300
Size:	660,3 KB
ID:	2569117
    Sorgligt, men inget vara för evigt, tyvärr.

    Lämna en kommentar:


  • Wilier75
    replied
    Ursprungligen postat av comer Visa inlägg

    Brukar fiska i en sjö som ligger en liten bit från Svängsta. Så då blir det att man kör igenom Svängsta, och även ibland stannar till för att gå in i butiken som ligger vid fabriken. Vet ej hur många anställda där är i svängsta men får alltid en tråkig känsla av att allt ser så öde ut där. Säkerligen en hel del hjärnspöken för att man vill se fabriken för något det inte är men ändå.

    En svunnen tid.. Click image for larger version

Name:	LB and Ambassadeurs_beskärd.jpg
Views:	300
Size:	660,3 KB
ID:	2569117

    Lämna en kommentar:


  • comer
    replied
    Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg

    Nej verkligen inte, märkligt vore det ju annars!

    Kan dock tänka mig att det inte direkt råder brist på anställda i Svängsta som säkert kan avhålla sig från glädjeskutt etc över rådande utveckling. En och annan därifrån som gått ur tiden har säkert också vänt sig i sin grav.....
    Brukar fiska i en sjö som ligger en liten bit från Svängsta. Så då blir det att man kör igenom Svängsta, och även ibland stannar till för att gå in i butiken som ligger vid fabriken. Vet ej hur många anställda där är i svängsta men får alltid en tråkig känsla av att allt ser så öde ut där. Säkerligen en hel del hjärnspöken för att man vill se fabriken för något det inte är men ändå.


    Lämna en kommentar:


  • Wilier75
    replied
    Ursprungligen postat av comer Visa inlägg

    Svårt det där med tumplatta. Tycker inte de är speciellt snygga på någon rulle men i detta fall hade jag nog valt svart. Kommer nog bli bra till den kullagrade veven om den är svart förstås.
    Jo det är väldigt svårt och beslutsångesten är på topp.
    Har tid experimentera då jag väntar på nytt coronaprovsvar, gick inte bedöma mitt första.

    Veven kom med posten precis, tog såklart svart.
    Gamla veven hamnade på Rocket BE tillsammans med tumplattan i aluminium. Click image for larger version

Name:	DSC_0135.JPG
Views:	353
Size:	1,80 MB
ID:	2569113Click image for larger version

Name:	DSC_0134.JPG
Views:	330
Size:	1,98 MB
ID:	2569114

    Lämna en kommentar:


  • Piscantur stercore
    replied
    Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
    Att kineserna outsourcar till afrikanska länder är inget konstigt då kineserna i princip äger större delen av afrika..
    Nej verkligen inte, märkligt vore det ju annars!

    Kan dock tänka mig att det inte direkt råder brist på anställda i Svängsta som säkert kan avhålla sig från glädjeskutt etc över rådande utveckling. En och annan därifrån som gått ur tiden har säkert också vänt sig i sin grav.....

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
2 svar
2 478 visningar
0 gillar
Senaste inlägg TomHiddleston  
Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
24 svar
3 813 visningar
0 gillar
Senaste inlägg uffe62
av uffe62
 
Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
39 svar
5 614 visningar
0 gillar
Senaste inlägg OGRudan
av OGRudan
 
Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
468 svar
107 621 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Julle68
av Julle68
 
Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
3 545 svar
228 149 visningar
12 gillar
Senaste inlägg Wilier75  
Arbetar...
X