Ärligt talat så ligger jag på fler än tjugo. Sen har jag med mig 4 spön i båten i olika kastvikter och därav hinner jag fiska med alla. Men självklart har jag favoriter som jag fiskar lite mer med :-)
Sen har ju du lite finare rullar som du inte fiskar med. Mina är mer eller mindre bruksrullar vilket gör att jag vågar fiska med dom.
Ta din champagne edition som exempel. En sådan rulle vågar man inte fiska med. Skulle bli helt knäckt ifall jag repade en sådan vacker skapelse :-)
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Visa upp era ambassadeurer
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
Jag tvättar av rullarna, torkar ren med topps och oljar efter varje fisketur. Sen fiskar jag med alla mina rullar så jag går runt på typ 20 rullar. Men ser till att servar 1 gång per år så fettet inte blir gammalt och skitigt.
Haha har du tjugo stycken nu!!
Gått om mig med några nu, du fiskar dessutom med alla. Jag nöjer mig med ca fem som jag fiskar stadigt med.
Förutom dessa fem fiskas det lite med min röda Rocket och svarta båda med UT.
Blev ju två svarta pga av Postnord, beställde ju en ny och UT-trimma när den första hitta hem efter fem veckor på vift.
Den trimma jag ju senare med Abu's trim och är idag arbetarhästen.
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg
När jag för några år sedan började köpa på mig nyare Ambassadeur blev jag oerhört paff att evighetsskruven var helt insmord i blått fett.
De rullar jag köpte 80-90 talet hade inte minsta fett på evighetsskruv. Det kan ha funnits på mellanhjulet, minns faktiskt inte. Jag var inte direkt inne på trimma rullar eller kasta långt då.
Att den inte var på evighetsskruv vet jag, väldigt fascinerande veva på rullen och se skruven och linspridare röra sig. Kan än idag bara sitta och veva och beundra systemet.
Hur ofta tar du service på lågfartdelen?
Själv blir det ca 6-10 månader, fiskar väldigt mycket men går ju runt på ca 5 rullar.
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
Väldigt konstigt att man inte har fett i vevsidan. Dom "vanliga" ambassadeurerna har blå fett överallt. Inklusive i högfaryssystemet vilket är för mig obegripligt. Har köpt rullar begagnade där vissa säljare har tyckt att dom kastar som skit och därför sålt dom vidare till mig :-)
Jag är helt övertygad om Abu slutade envisas med att smeta blå fett i högfartssystemet hade fler älskat ambor. Men glad är jag för det då jag kan köpa begagnade ambor billigt från dessa människor:-)
De rullar jag köpte 80-90 talet hade inte minsta fett på evighetsskruv. Det kan ha funnits på mellanhjulet, minns faktiskt inte. Jag var inte direkt inne på trimma rullar eller kasta långt då.
Att den inte var på evighetsskruv vet jag, väldigt fascinerande veva på rullen och se skruven och linspridare röra sig. Kan än idag bara sitta och veva och beundra systemet.
Hur ofta tar du service på lågfartdelen?
Själv blir det ca 6-10 månader, fiskar väldigt mycket men går ju runt på ca 5 rullar.
Lämna en kommentar:
-
-
Ursprungligen postat av Alman Visa inläggHär kommer än sådan splitt ny begagnad rulle som ägaren testade 1 gång innan han bestämde att haspel var mer av hans grej.
Fick den så billigt att jag nästan får dåligt samvete :-)
Lämna en kommentar:
-
Här kommer än sådan splitt ny begagnad rulle som ägaren testade 1 gång innan han bestämde att haspel var mer av hans grej.
Fick den så billigt att jag nästan får dåligt samvete :-)
3 Foton
- 2 gillar
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg
Väldigt snålt med fett från Abu speciellt på drev, jag lägger tunt lager på det mesta även IAR.
Ingen förutom C4 har bråkat vid kallgrader och som någon här påpeka sitter troligen inte lagret bra i gaveln eftersom den strula redan som helt ny.
Bytte lagret och direkt vid kallgrader började även det lagret strula.
Angående snålt med fett fick jag en chock när 5600 Factory Tuned öppnades.
Inte en gnutta fett utan en tunnare olja även i lågfartdelen.
Rullarna ingår i exclusive collection serien men måste ju vara byggda och tänkta till att användas.
Trimmade eller ej, vinna något i prestanda genom att använda olja i lågfartdelen gör man ju knappast inte.
Tvivlar att ens gången blir mjukare, vevar och rullar lite lättare gör den ju dock.
-3 jag tänkte ta lågfartdelen på C3 Rocket BE och kanske Factory Tuned trots att jag skulle kunna vänta lite.
Jag är helt övertygad om Abu slutade envisas med att smeta blå fett i högfartssystemet hade fler älskat ambor. Men glad är jag för det då jag kan köpa begagnade ambor billigt från dessa människor:-)
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
Tack för svar. Låter som jag gör fast med mindre fett på dreven.
Sköljer av mina rullar och oljar efter varje tur också trots att jag fiskar i sötvatten.
Ingen förutom C4 har bråkat vid kallgrader och som någon här påpeka sitter troligen inte lagret bra i gaveln eftersom den strula redan som helt ny.
Bytte lagret och direkt vid kallgrader började även det lagret strula.
Angående snålt med fett fick jag en chock när 5600 Factory Tuned öppnades.
Inte en gnutta fett utan en tunnare olja även i lågfartdelen.
Rullarna ingår i exclusive collection serien men måste ju vara byggda och tänkta till att användas.
Trimmade eller ej, vinna något i prestanda genom att använda olja i lågfartdelen gör man ju knappast inte.
Tvivlar att ens gången blir mjukare, vevar och rullar lite lättare gör den ju dock.
-3 jag tänkte ta lågfartdelen på C3 Rocket BE och kanske Factory Tuned trots att jag skulle kunna vänta lite.
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av comer Visa inlägg
Jag fiskar både salt och sötvatten och kör ett tunt, tunt lager fett på alla ytor. Sen kör jag inga stora mängder fett på drev utan små mängder även där och servar lite oftare. Verkar funka för mig för jag har inga rullar som ser ut att påverkas av saltet i Öresund. Sen sköljer jag visserligen rullarna under kranen efter fiskat saltvatten.
Sköljer av mina rullar och oljar efter varje tur också trots att jag fiskar i sötvatten.
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
Svar till Visa upp era ambassadeurerav Wilier75Finns väldigt lite information om 5600 C4 VMrullen och 5600 Factory tuned.
Hur många tillverkade...4 Foton-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2024-04-08, 18:10 -
-
Svar till Spö- & rullval, L/ML (snäppet över BFS)!av FlexÄntligen blev det lite väder så jag fick pröva mitt nya spö Perchzilla riktigt trevligt spö och lyckades...4 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2024-03-21, 20:45 -
-
Svar till Visa upp era ambassadeurerav Wilier75Spolen från Penn är något lättare, har den på flera rullar och är grymt nöjd med den....2 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2024-03-14, 20:10 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
|
2 svar
2 495 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg 2023-12-06, 10:34 | ||
Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
|
24 svar
3 828 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av uffe62
2023-05-31, 21:48
|
||
Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
|
39 svar
5 645 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av OGRudan
2023-05-27, 08:07
|
||
REA tråden
av Lecnac
Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
|
468 svar
107 657 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Julle68
2023-11-24, 17:25
|
||
Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
|
3 548 svar
228 915 visningar
12 gillar
|
Senaste inlägg Idag, 13:31 |
Lämna en kommentar: