Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Reekie
    replied
    Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
    Jobbar ni på i samma takt passerar ni 1500 inlägg innan jul. Själv drömmer jag mig bort till sensommarens abborrfiske med högteknologiska lågprofilare som sitter som gjutna i näven ;-)
    Varför drömma sig bort när man fortfarande kan njuta av fiske på öppet vatten :-)
    För även en liten fjuttrulle i plast måste väl klara dessa vintrar ;-)

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
    Vi får väl va lite sura på Abu nu när dom säljer det bästa dom har till Japanerna och låter oss nöja oss med det som blir över.
    Så har det väl varit åtminstone sedan ABU gav ZPi ett gäng Mörrum att leka med?

    Lämna en kommentar:


  • jorgen.mansson
    replied
    Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
    Nu ska vi inte smutsa ner tråden mer med krims krams från långbortistan utan fortsätta med det som tråden skapades för. Att hylla våra svenska ambassadeurer!
    Vi får väl va lite sura på Abu nu när dom säljer det bästa dom har till Japanerna och låter oss nöja oss med det som blir över.

    Lämna en kommentar:


  • Wilier75
    replied
    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

    Bara nyfiken. Vad skiljer en Factory tuned mot en vanlig c4? Ja spolen, lagrat mellanhjul?
    Prata med Abu när jag köpte första ifjol
    10 kullager 4st i vevknopparna 2 st i mellanhjulet.
    Lättare evighetsskruv såklart dubbelt lagrad.

    Även lättad linspridare då den bygger på förra generationen av C4.

    Sedan är den enligt mig mycket snyggare än C4.
    Dock nöjd med min nu i UT-utförande. Click image for larger version  Name:	DSC_0021.JPG Views:	0 Size:	2,19 MB ID:	2567085
    Click image for larger version

Name:	DSC_0107.JPG
Views:	278
Size:	1,47 MB
ID:	2567086
    Senast ändrad av Wilier75; 2020-12-21, 15:40.

    Lämna en kommentar:


  • engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg

    Ute även idag med min 5600 Factory Tuned, skralt fiske men en fröjd vara ute endå. Click image for larger version

Name:	DSC_0118.JPG
Views:	259
Size:	1,71 MB
ID:	2567082
    Bara nyfiken. Vad skiljer en Factory tuned mot en vanlig c4? Ja spolen, lagrat mellanhjul?

    Lämna en kommentar:


  • Wilier75
    replied
    Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
    Nu ska vi inte smutsa ner tråden mer med krims krams från långbortistan utan fortsätta med det som tråden skapades för. Att hylla våra svenska ambassadeurer!
    Ute även idag med min 5600 Factory Tuned, skralt fiske men en fröjd vara ute endå. Click image for larger version

Name:	DSC_0118.JPG
Views:	259
Size:	1,71 MB
ID:	2567082

    Lämna en kommentar:


  • holden
    replied
    Jobbar ni på i samma takt passerar ni 1500 inlägg innan jul. Själv drömmer jag mig bort till sensommarens abborrfiske med högteknologiska lågprofilare som sitter som gjutna i näven ;-)

    Lämna en kommentar:


  • Reekie
    replied
    Nu ska vi inte smutsa ner tråden mer med krims krams från långbortistan utan fortsätta med det som tråden skapades för. Att hylla våra svenska ambassadeurer!

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    Uppskattar att det är högt i tak här på FS och ingen blir förbannad eller kränkt när vi diskuterar rulla osv.

    En sak har jag lärt mig.

    Smaken är som baken, tvådelad. Eller vissa kanske tycker det är skit :-)

    Så länge man är nöjd med sina val i livet så är det skitsamma vad någon annan tycker :-)

    Själv har jag lite ångest efter varje köp av rulle, fram tills nästa jakt på rulle drar igång....

    Lämna en kommentar:


  • Wilier75
    replied
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Beror väl på vad man jämför med, på Tradera har det gått ett par olika Factory Tuned för 4000-5 000 kronor, rätt saftig peng för glorifierade C4 eller Rocket.
    Från andra sidan planeten finns Daiwa Ryoga för 7 000 kronor. Som tur är har dessa båda tillverkare gjort bra rullar för betydligt lägre priser.
    Jag har importerat och/eller ägt väldigt många bättre japanska rullar, har aldrig betalat i närheten av varken 7000 eller 5 000 för någon av dem. Tror förvisso aldrig jag betalat mycket mer än 1200-1400 för någon av alla mina ABU-rullar heller.
    Var inne lite på piratdelar och sånt förr, klart det kostar, men jag tror aldrig jag lagt ut mer än drygt 3 000 på någon rulle.
    Sensmoralen är att det finns "onödigt" dyra rullar från alla de tre stora märkena och det går att lägga en halv förmögenhet på "trim" oavsett vad det står på gaveln.
    Click image for larger version

Name:	SunsetGen401b.jpg
Views:	313
Size:	88,5 KB
ID:	2567073
    Min gamla Sunset Orange 55a var nog min allra dyraste rulle. Då köpte jag ändå själva rullen ny från Ed för i princip inga pengar alls, en feleloxerad spole direkt från Ulf Tingström för en väldigt billig peng och fixade mellandrev, knivbult, evighetsskruv och annat via billiga kanaler.
    Dyraste var nog Avail-veven med sina kullagrade knoppar som satt på ett tag.
    Skulle gissa att totalen hamnade på cirka 3 000, en bit över med Avail-vev. Då presterade rullen ändå inte särskilt mycket bättre än i förenklad form med enbart lätt spole till mitt gäddfiske, inte heller bättre än exempelvis gamla Calcutta Conquest jag köpte ny för dryga 2000 kronor.
    Snygg är Sunset Orange däremot, förbannat snygg, dessutom är ju Rocket-plattformen ytterst välfungerande rakt ur kartong.

    Några av mina absolut bästa rullar, inte bara när det gäller värde för pengarna, har jag köpt för 300-1500 kronor begagnade i mycket fint skick. Dit räknar jag bland annat Mörrum SXHS 1600/3600 och Ambassadeur SM/BM 1600/3600 samt några japaner.


    ...och nej, det krävs inget mer än vana och erfarenhet för att serva japanska rullar.
    Precis som en Mörrum är lite krångligare än en C3 finns det enklare och krångliga rullar från andra tillverkare.
    Undertecknad gav nästan 5000 för 5600 Factory Tuned på Tradera.
    Det är mycket pengar håller med om det, sitter på tre stycken nu.

    Dock kastar den oerhört mycket bättre än original C4 som jag hade. Den C4 an är idag fullt trimmad med UT och har kostat endel pengar även den.

    Visst kastar mina trimmade längre än vad de gjorde i original men främsta och bästa anledningen att jag kör trimmat är att rullen är mer lika genom hela passet.
    Kasta ambassadeur sedan 90-talet men när jag gick över på flätlina fick jag ofta efter några timmars fiske ett rejält backslag.
    Inte tillräckligt lyhörd när vatten osv i rullen gjorde den lite snabbare.
    Med trim är detta spann mindre eller obefintligt skulle jag säga.
    Har oerhört sällan ett backslag idag, händer någon varje säsong pga av slarv och att jag prioriterar låååånga kast dock.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
2 svar
2 495 visningar
0 gillar
Senaste inlägg TomHiddleston  
Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
24 svar
3 828 visningar
0 gillar
Senaste inlägg uffe62
av uffe62
 
Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
39 svar
5 645 visningar
0 gillar
Senaste inlägg OGRudan
av OGRudan
 
Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
468 svar
107 657 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Julle68
av Julle68
 
Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
3 548 svar
228 921 visningar
12 gillar
Senaste inlägg Piscantur stercore  
Arbetar...
X