Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Alman
    replied
    Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg

    Å andra sidan. Ta en av dina 5501 och trimma den till Max. Säg mig sen vad prislappen blev :-) min 5501 som var fulltrimmad hade en sammanlagd prislapp på drygt 7 Lax :-)
    Min splitt nya röda CS 5501 gick på 1200 kr i inköp och trimdelar från Abu var.

    Komplett rekordspole med lager ca 400kr

    Dubbelkullagrad evighetsskruv ca 200 kr

    lättad linspridare ca 200kr

    Dubbelkullagrat mellanhjul från sportfiskeboden ca 250kr.

    100kr i postförskott.

    Ca 2550kr. Vet att man kan lägga mer men detta räcker för mig och blir över :-)

    Har även en riktigt fin lila 6501 raket med fullt UT trim som jag köpte av en väldigt trevlig och sjyst person för en bra peng. Den rullen kastar som en Gud ;-)

    Lämna en kommentar:


  • jorgen.mansson
    replied
    Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

    Viktbesparingen ligger antagligen i mängden lina som går på spolen. Ska beställa en sådan spole nästa gång jag beställer från Abu.

    Beböver beställa en del från tomtenissarna i Svängsta men jag köper på mig nya rullar hela tiden och skjuter upp beställningen :-)
    Kom bara ihåg att säga till dom att du ska ha den utan nållagret i spolen annars har du ingen större nytta av den

    Lämna en kommentar:


  • Classe69
    replied
    Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

    Japan har fina rullar men sjuka priser. Men jag håller med om att Japaner bygger bra grejer. Men Japan kan vi lämna utanför trots att deras rullar är sinnessjukt dyra samt att man behöver en ingengörsutbildning för att serva dem :-)

    Som du vet är jag väldigt partiskt då jag är frälst i svenskbyggda ambassadeurer ;-)
    Å andra sidan. Ta en av dina 5501 och trimma den till Max. Säg mig sen vad prislappen blev :-) min 5501 som var fulltrimmad hade en sammanlagd prislapp på drygt 7 Lax :-)

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg

    Ja, det beror ju lite på Vart i Asien rullen kommer från :-) Att ABU gör bra rullar det vet många med mig Men, rullar från Asien ( Japan ) är fruktansvärt välbyggda. Nu är jag ingen "rullguru" men jag läser mycket om rullar, speciellt dom som jag har själv.
    Jag tycker fortfarande att runda Ambor är snyggast Men, mina Japaner behövs inte trimmas eller moddas för det är Typ redan gjort i Japan :-) sen att dom har en prislapp från helvete här i Sverige är en annan sak.

    Så dra inte in Japan i era Asienspekulationer :-) dom bygger ju SpecialAmbor oxå :-) byggda i Sverige, förbättrade i Japan :-)
    Japan har fina rullar men sjuka priser. Men jag håller med om att Japaner bygger bra grejer. Men Japan kan vi lämna utanför trots att deras rullar är sinnessjukt dyra samt att man behöver en ingengörsutbildning för att serva dem :-)

    Som du vet är jag väldigt partiskt då jag är frälst i svenskbyggda ambassadeurer ;-)

    Lämna en kommentar:


  • Classe69
    replied
    Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg

    Kommer aldrig in en plastrulle från Asien i mitt hem.
    Nästa säsong kommer det en ny häftig plastrulle som alla vill ha, såklart de är nöjda.
    Kvalitén över tid blir aldrig riktigt testad, medan våra Ambassadeur bara tickar på år efter år.
    Ja, det beror ju lite på Vart i Asien rullen kommer från :-) Att ABU gör bra rullar det vet många med mig Men, rullar från Asien ( Japan ) är fruktansvärt välbyggda. Nu är jag ingen "rullguru" men jag läser mycket om rullar, speciellt dom som jag har själv.
    Jag tycker fortfarande att runda Ambor är snyggast Men, mina Japaner behövs inte trimmas eller moddas för det är Typ redan gjort i Japan :-) sen att dom har en prislapp från helvete här i Sverige är en annan sak.

    Så dra inte in Japan i era Asienspekulationer :-) dom bygger ju SpecialAmbor oxå :-) byggda i Sverige, förbättrade i Japan :-)

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg


    Nja sjukt är det väl inte egentligen.
    Det är väl i stort sett nypriset för grejerna vid snabb överslagsräkning.
    För dem som icke vet /orkar bry sig om att jaga runt efter delar så förståss är det enkelt o bara klicka hem till brevlådan.
    Jo det har du rätt i. Själv försöker jag komma undan så billigt som möjligt, är ganska snål på tradera. Men det beror väl på att jag bränner en jävla massa stålar på rullar och spön :-)

    Lämna en kommentar:


  • Wilier75
    replied
    Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg


    Nja sjukt är det väl inte egentligen.
    Det är väl i stort sett nypriset för grejerna vid snabb överslagsräkning.
    För dem som icke vet /orkar bry sig om att jaga runt efter delar så förståss är det enkelt o bara klicka hem till brevlådan.
    Någon tror sig nog gjort ett klipp och säljaren är säkert nöjd. Båda nöjda och glada med några dagar kvar till julafton...
    Fattas väl bara Postnord slarvar bort paketet, min Ambassadeur Rocket Black Edition var borta fem veckor i januari februari. Hade jag inte skrivit min adress i hade den aldrig hitta hem. Sportfiskeboden fick aldrig rullen utan ute snurra fem veckor innan den stod på trappan en dag.

    Lämna en kommentar:


  • Kimmen
    replied
    Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

    Helt sjukt. Det är nästan som att folk har fått någon form av masspsykos på tradera.

    Nja sjukt är det väl inte egentligen.
    Det är väl i stort sett nypriset för grejerna vid snabb överslagsräkning.
    För dem som icke vet /orkar bry sig om att jaga runt efter delar så förståss är det enkelt o bara klicka hem till brevlådan.

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg
    Intressant hur vissa aktioner på Tradera utvecklar sig.
    Ett samtal till trevliga gubbarna i Svängsta och Sportfiskeboden för keramiska knivbulten och lättade mellanhjulet skulle rendera i några hundra extra bara, splitternya dessutom.

    Tror gemene man har dålig koll att man via Abu kan köpa grunda recordspolen osv. Evighetsskruven på Tradera är den enkla dubbellagrade, ingen trimskruv i den bemärkelse. Click image for larger version

Name:	Screenshot_20201220-165214.png
Views:	292
Size:	770,6 KB
ID:	2567002
    Helt sjukt. Det är nästan som att folk har fått någon form av masspsykos på tradera.

    Lämna en kommentar:


  • Wilier75
    replied
    Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

    Asien revo kör jag till borrefisket men skulle med kunna tänka mig o byta upp mig till en hederlig svängstarulle.

    Igår var jag ute på ett gäddpass med en polare och han sa, kör du fortfarande med dom där antika rullarna och vevade på med sin tatula.
    ​​​​​​
    När jag frågade honom hur ofta han servar sin kinesrulle fick jag till svar att den går fortfarande lika bra som den gjorde när den var ny i våras och inte fått ens en droppe olja. Senare kröp det fram att han inte visste hur han skulle öppna rullen, och när vi lastade ur båten och han kastade upp sitt spö på marken så förstod jag att nästa vår står han där med en ny plastig asienrulle som han lovordar.

    Själv är jag helt emot detta slit och slängsamhälle med plastiga prylar av undermålig kvalité och vevar på min omoderna klassiker i många år till :-)
    Kommer aldrig in en plastrulle från Asien i mitt hem.
    Nästa säsong kommer det en ny häftig plastrulle som alla vill ha, såklart de är nöjda.
    Kvalitén över tid blir aldrig riktigt testad, medan våra Ambassadeur bara tickar på år efter år.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
2 svar
2 478 visningar
0 gillar
Senaste inlägg TomHiddleston  
Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
24 svar
3 813 visningar
0 gillar
Senaste inlägg uffe62
av uffe62
 
Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
39 svar
5 614 visningar
0 gillar
Senaste inlägg OGRudan
av OGRudan
 
Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
468 svar
107 620 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Julle68
av Julle68
 
Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
3 545 svar
228 107 visningar
12 gillar
Senaste inlägg Wilier75  
Arbetar...
X