Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
    Har rengjort rullen och fettat in allt. Rullen var som ny inuti. Har däremot inte tagit isär bromsen utan tänkte göra det efter jag har forskat lite på hur man får ihop allt igen.

    Om du har någon video eller guide får du gärna länka mig :-)

    Vad tycker du om byte av vev? Självklart något tidstypiskt för rullen.
    Känner inte till några guider över sådana rullar, det går säkert hitta. Annars kommer du säkert på det själv, om inte har jag nog någon 80-talare jag kan rota fram och riva isär för bilder.

    Angående bromsen så jo, visst går det säkert klämma ut något kilo mer från läderlamellen under bra förhållanden med broms i botten.
    Jag byter oftast, och kommer fortsätta byta, till kolfiberlameller i dessa äldre rullar om de ska användas aktivt.
    Detta för att man får en bättre slirbroms, vilket inte nödvändigtvis behöver vara synonymt med högst maxeffekt. Detta då de flesta rullar av den här typen jag ser inte ämnas användas till ryck och slit-fiske med konstant stenhårt draget stjärnhjul och telefonstolpar till spön.
    Läder/papp och andra äldre lamellmaterial är mer känsliga för väderförändringar/kyla, värme, olja samt vatten än en korrekt smord kolfiberlamell av bra kvalitet (vilket ABU's egna inte alltid håller).
    Nog om det.

    Jag tycker ju ABSOLUT INTE du ska byta veven men du gör ju naturligtvis som behagar.
    Enligt mig är just den veven, blank med blanka knoppar, verkligen så tidstypisk den kan bli!

    Lämna en kommentar:


  • Reekie
    replied
    En gammal powerhandle från 70 eller 80 talet så behöver man absolut inte skämmas för någon nedgradering på rullen. Svart eller silver skulle båda bli lika snyggt, se bara till att behålla original veven.
    Sen tycker jag absolut man lätt kan köra gäddspinn på 100g eller mer om man vill. Inget som går sönder av det. Den har ju ett mässingstativ som dessutom är kraftigare än på en 5000 så kör på bara :-)

    Click image for larger version

Name:	s-l640.jpg
Views:	330
Size:	19,7 KB
ID:	2564852Click image for larger version

Name:	Abu7000-Ambassadeur-featured-2.jpg
Views:	338
Size:	51,4 KB
ID:	2564853

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

    Snälla! Förstör inte en sådan klenod. Det är en otroligt fin gammal rulle. SJÄLVKLART! ska orginal veven sitta på. Den är både snygg och bra. Och använd den inte till modernt gäddfiske med monsterbeten.
    Absolut. Du har rätt. Hade inte tänkt att förstöra den med någon eftermarknadsvev, utan tänkte först någon snygg enkelvev, men som du säger så är orginalveven riktigt snygg. Behåller den helt orginal och vårdaren ömt :-)Tänkte använda den till max 50g beten. Kommer inte att köra jerk utan köra woblers och gummi.

    Lämna en kommentar:


  • engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

    Har rengjort rullen och fettat in allt. Rullen var som ny inuti. Har däremot inte tagit isär bromsen utan tänkte göra det efter jag har forskat lite på hur man får ihop allt igen.

    Om du har någon video eller guide får du gärna länka mig :-)

    Vad tycker du om byte av vev? Självklart något tidstypiskt för rullen.
    Snälla! Förstör inte en sådan klenod. Det är en otroligt fin gammal rulle. SJÄLVKLART! ska orginal veven sitta på. Den är både snygg och bra. Och använd den inte till modernt gäddfiske med monsterbeten.

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    På CA'ns tid behövde bromsen inte ständigt vara dragen i botten, trots klenare bromsar generellt i rullar.
    Tänk så lustigt tiderna förändras... = )

    Alman kul att höra. Bromsplattans komponenter sitter ju till viss del nitade, börja inte borra bort delar!
    Skämt åsido, kör i ultraljud, låt torka länge så blir den helt ren. Frikopplingen är i stort sett bombsäker till den tidens fiske, däremot vill man inte ha rost eller ärg på de fasta delarna.
    Rullen bör dock vara smord med ABU's gamla förbjudna fett, det klarar ju en direktträff av kärnvapen så inget man behöver ha bort helt.
    Har rengjort rullen och fettat in allt. Rullen var som ny inuti. Har däremot inte tagit isär bromsen utan tänkte göra det efter jag har forskat lite på hur man får ihop allt igen.

    Om du har någon video eller guide får du gärna länka mig :-)

    Vad tycker du om byte av vev? Självklart något tidstypiskt för rullen.

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

    Kul att höra :-) se till att köra lite Oldschool spinn med den nu så den inte fortsätter samla damm.
    Som JontaK nämnde så går slirbromsen inte jämföra med dagens rullar.
    Jag har själv testat o byta ut den gamla läderbromsbrickan mot ny i kolfiber som abu säljer som ersättning för dessa. Bromsen blev väldigt jämn men bromskraften var totalt kass, så original åkte tillbaka. Vid gäddfiske med bromsen nästan i botten spelar det ändå ingen större roll.
    ​​​​​​
    Ok kommer inte att byta bromsen. Däremot kanske en tidstypisk enkelvev. Har du några förslag. Posta gärna bilder :-)

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    På CA'ns tid behövde bromsen inte ständigt vara dragen i botten, trots klenare bromsar generellt i rullar.
    Tänk så lustigt tiderna förändras... = )

    Alman kul att höra. Bromsplattans komponenter sitter ju till viss del nitade, börja inte borra bort delar!
    Skämt åsido, kör i ultraljud, låt torka länge så blir den helt ren. Frikopplingen är i stort sett bombsäker till den tidens fiske, däremot vill man inte ha rost eller ärg på de fasta delarna.
    Rullen bör dock vara smord med ABU's gamla förbjudna fett, det klarar ju en direktträff av kärnvapen så inget man behöver ha bort helt.

    Lämna en kommentar:


  • Reekie
    replied
    Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

    Tack. Fick den helt gratis. Nu har den fått sig nytt fett och olja. Var som ny inuti :-)
    Kul att höra :-) se till att köra lite Oldschool spinn med den nu så den inte fortsätter samla damm.
    Som JontaK nämnde så går slirbromsen inte jämföra med dagens rullar.
    Jag har själv testat o byta ut den gamla läderbromsbrickan mot ny i kolfiber som abu säljer som ersättning för dessa. Bromsen blev väldigt jämn men bromskraften var totalt kass, så original åkte tillbaka. Vid gäddfiske med bromsen nästan i botten spelar det ändå ingen större roll.
    ​​​​​​

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
    Kanonfin rulle du fått tag på!
    Har för mig CA från början stod för kupad gavel, kupad gavel kom i början på 80 talet.
    ​​​​​​​90 kom uc design så den är från tidigt 80tal till 89, med rullfotsnummret kan tyda vilket år den är ifrån.
    En service med ny olja och fett, ny flätlina och en powerhandle så är du redo för långsamt spinn efter vinterns grisgäddor! :-)

    PS lite avis blev man allt.
    Tack. Fick den helt gratis. Nu har den fått sig nytt fett och olja. Var som ny inuti :-)

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    I det skicket är den absolut det!
    Enligt mig en av de absolut bästa rullarna som kommit från Svängsta, kanske för att modellen varit min favorit sen jag var barn. Har i många år letat efter en riktigt fin men de brukar springa iväg, dock inte till några hutlösa summor.
    Mellan 1500 och 2000 tror jag, kanske mer i sådant skick.

    Perfekt rulle för klassiskt wobblerfiske, i vanlig ordning kan slirbromsen vara lite tråkig men byt för allt i världen inte ut kullagren. Finns inga nya keramhybrider eller annat modernt skräp som mäter sig med ABU's gamla hederliga stållager.
    Som ovanstående sa, rullen kom precis i början av 80-talet tror jag, 80-82 har jag för mig.

    Riktigt tjusig pjäs, utan konkurrens överlägset finaste rullar i den här tråden än så länge!
    Vad roligt att höra. Kommer hålla den helt original och sköta om den som med alla mina ambassadeurer. Har precis servat den. Tyvärr vågade jag inte plocka ner vevgavelsidan helt utan tog bort allt gammalt fett och smorde allt på nytt. Högfartsystemet däremot fick sig en grundlig sevice.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
2 svar
2 497 visningar
0 gillar
Senaste inlägg TomHiddleston  
Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
24 svar
3 833 visningar
0 gillar
Senaste inlägg uffe62
av uffe62
 
Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
39 svar
5 659 visningar
0 gillar
Senaste inlägg OGRudan
av OGRudan
 
Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
468 svar
107 669 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Julle68
av Julle68
 
Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
3 550 svar
229 672 visningar
12 gillar
Senaste inlägg Tylön
av Tylön
 
Arbetar...
X