Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Letho
    replied
    Fick den här skönheten av min fru. Är ju lite på sugen på bocka stjärnhjulet och byta ut veven. Är jag dum? Har ni några ambassadeurer som ni pimpat ?

    Click image for larger version  Name:	92EF0F40-AA07-4ECC-AEE0-C002C48EDF8D.jpeg Views:	0 Size:	1,47 MB ID:	2563709
    Click image for larger version

Name:	124283806_721021661844732_2229825807958262871_n.jpg
Views:	308
Size:	873,0 KB
ID:	2563712
    Senast ändrad av Letho; 2020-11-07, 21:14.

    Lämna en kommentar:


  • Söndagsfiskaren
    replied
    Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

    Fin rulle. Ett par andra vevknoppar hade dock suttit som en smäck på den :-)
    Kanske, men asiater gillar grälla saker och jag har börjat vänja mig. Kork hade bara sett tråkigt ut nu.

    Lämna en kommentar:


  • Reekie
    replied
    Click image for larger version

Name:	DSC_0261.JPG
Views:	442
Size:	912,9 KB
ID:	2562362
    Idag blev det ett gädmetepass och samtidigt passade jag på att testa min 5500 high speed.
    Har bytt ut slirbromslamellen i kolfiber som jag köpte från abu till original bromslamell i läder.
    Blev mycket bättre bett i bromsen nu, vågar man säga att det var bättre förr?

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    Ursprungligen postat av Söndagsfiskaren Visa inlägg
    Min gamla 5000 Classic låg och såg tråkig ut. Jag började med ett par keramiska kullager från Kullager grossisten i spolen plus 4 kulisar i linförarsystemet samt Avail linförare och keramisk knivbult.
    Bromsen var teflon så det blev en UT carbonmatrix med planade skivor.
    Trevligare vev och bromskopp piffar upp.
    Jag tycker den blev snyggare och definitivt bättre snurr på det hela.
    Fin rulle. Ett par andra vevknoppar hade dock suttit som en smäck på den :-)

    Lämna en kommentar:


  • Reekie
    replied
    Ursprungligen postat av Söndagsfiskaren Visa inlägg
    Min gamla 5000 Classic låg och såg tråkig ut. Jag började med ett par keramiska kullager från Kullager grossisten i spolen plus 4 kulisar i linförarsystemet samt Avail linförare och keramisk knivbult.
    Bromsen var teflon så det blev en UT carbonmatrix med planade skivor.
    Trevligare vev och bromskopp piffar upp.
    Jag tycker den blev snyggare och definitivt bättre snurr på det hela.
    Snyggt! Och alltid kul med uppgraderingar på en gammal trotjänare.
    ​​Men vevknopparna väljer jag att inte kommentera ;-)

    Lämna en kommentar:


  • Old Firehand
    replied
    Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
    Nu är vintern här och man börjar pilla på rullarna. Här tänkte jag man kan lägga upp sina ambassadeurer, trimmade som otrimmade för andra att beskåda.

    Ambassadeur 4500 pro rocket.
    I originalutförande hade den svarta gavlar och guldfärgad spole och vev med små vevknoppar. Tvåstifts centrifugalbroms. Planen var att trimma den så den passar till havsöringsfiske för stabila och långa kast. Min första Ambassadeur var en 4601 ultracast och jag har därför en förkärlek till 4000 storleken.

    Nu till trimdelarna.
    Spolen en Avail 4550 UC, vikt 8.3 gr. Spole komplett med lina väger 16gr. Kullager Hedgehogs air bfs. Max klassad upp till 14 gr, men jag kör upp till 20gr.
    Mellandrev från Avail med dubbla kullager 5152, med spoldrev nr 19373.
    Abu trimdelar, dubbelt kullagrad evighetsskruv. Vev från mörrum, 4 kullager i vevknopparna, 5x8x2.5mm finns att beställa billigt från aliexpress.
    UT-lättad linförare plus keramisk knivbult.
    Gavlar från 6500 cs rocket.

    [ATTACH=CONFIG]83597[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]83598[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]83599[/ATTACH]
    Kullagrena smörjer jag med tunn olja, alchemy oil. Evighetsskruven får några droppar red fuel för att verka bromsande så inte spolen övervarvar.
    Grundinställningar: alltid två vikter aktiverade, centreringsratten justeras beroende på kastvikt.
    Kastlängderna då? Har testat rullen ihop med ett 6fots st croix premier -1oz ~29gr. Har även prövat med ett st croix avid 9'6 och ett 8'6 -3/4 oz ~ 21gr men fick det inte att funka och kom inte längre än med det kortaste spöt. Alldeles för snärtig topp för mig och fick spolen att övervarva.
    Vicke 20 gr ca 50-55m
    Sandgrävling 20 gr. 50-60m

    [ATTACH=CONFIG]83594[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]83595[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]83596[/ATTACH]
    Kullager fr vänster hedgehogs air bfs, abu keramiska hybridlager, hedgehogs ZR
    --------------------------------------------------------

    Snygga bilder och snygga rullar!

    Old Firehand
    Leif Engström

    Lämna en kommentar:


  • Söndagsfiskaren
    replied
    Min gamla 5000 Classic låg och såg tråkig ut. Jag började med ett par keramiska kullager från Kullager grossisten i spolen plus 4 kulisar i linförarsystemet samt Avail linförare och keramisk knivbult.
    Bromsen var teflon så det blev en UT carbonmatrix med planade skivor.
    Trevligare vev och bromskopp piffar upp.
    Jag tycker den blev snyggare och definitivt bättre snurr på det hela.

    Lämna en kommentar:


  • Piscantur stercore
    replied
    Ursprungligen postat av Smolt Visa inlägg
    Tyvärr,
    Ur minnet: Silvergrå, Grön och en lite mörkare mattgrå. Svart vet jag helt säkert att jag inte har. Då hade den redan suttit på någon av rullarna :-)
    Update/tips!

    YES!!
    Det har löst sig!

    Har precis fått ett glädjande mms, innehållande text om att den nu finns i butiken, och bild på en ny slät svart vänstergavel till 2500C.
    Uppgörelse om att den ska skickas till mig har gjorts.
    Så nu kommer min 1500C/2500C bastard inom kort att få finna sig i att bli transformerad till en komplett 2500C!

    Äras den som äras bör så:
    Stort tack och bock till den mycket driftige och trevlige Magnus på Laholms Sportfiske för detta!!

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg

    Jag hade en sådan i våras :-)
    Då var det kanske din rulle som jag såg här på FS?

    Lämna en kommentar:


  • Classe69
    replied
    Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
    Har hittat en bild på en isärplockad 4601c ddl. Den verkar vara uppbyggd som vilken ny ambassadeur som helst. Alltså den bästa designen enligt mig, lättmeckat, lätt och trimma, men jag skulle ha behållt den orginal. KÖP den :-)
    Jag hade en sådan i våras :-)

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
2 svar
2 492 visningar
0 gillar
Senaste inlägg TomHiddleston  
Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
24 svar
3 826 visningar
0 gillar
Senaste inlägg uffe62
av uffe62
 
Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
39 svar
5 643 visningar
0 gillar
Senaste inlägg OGRudan
av OGRudan
 
Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
468 svar
107 652 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Julle68
av Julle68
 
Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
3 547 svar
228 686 visningar
12 gillar
Senaste inlägg Classe69  
Arbetar...
X