En tankeställare, Flytoverall falsk säkerhet! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En tankeställare, Flytoverall falsk säkerhet!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rospigg
    replied
    Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
    Jo, jag gick i samma tankar själv men kom fram till att det inte gick att snåla in på detta. Jag har ursuits underställ närmast kroppen, sedan ursuits varmaste värmedräkt, sedan Thermoticväst som flytelement och ytterst ursuit easy. På fötterna kör jag powerboots i så stor storlek att jag får plats med innerfoder samt kan sparka av mig dessa om så krävs. Hela kalaset landar väl på drygt 20 tusen men jag fiskar ju i en folktom skärgård vintertid så kan man fixa en timme i drickat kan det vara livsavgörande.
    Vad glad jag blir att höra sånt tänk som frivillig sjöräddare så värmer det hjärtat när folk tänker som Dig, då slipper jag och kollegorna det grymma och tråkiga jobbet att söka efter och bärga kroppar och kan istället göra det vi vill och gillar nämligen rädda liv även om Du legat i drickat ett tag innan vi kommer ;-)
    Guldstjärna till Dig och alla som prioriterar som Du gör från alla oss sjöräddare.

Lämna en kommentar:

• holden
    replied
    Jo, jag gick i samma tankar själv men kom fram till att det inte gick att snåla in på detta. Jag har ursuits underställ närmast kroppen, sedan ursuits varmaste värmedräkt, sedan Thermoticväst som flytelement och ytterst ursuit easy. På fötterna kör jag powerboots i så stor storlek att jag får plats med innerfoder samt kan sparka av mig dessa om så krävs. Hela kalaset landar väl på drygt 20 tusen men jag fiskar ju i en folktom skärgård vintertid så kan man fixa en timme i drickat kan det vara livsavgörande.

Lämna en kommentar:

• Najad
    replied
    Jo det blir ju lite sämre men tänkte att man åtminstone klarar sig och slipper värsta köldchocken.
    Har en merinoull overall som jag är sjukt nöjd med hade hoppats man kunde ha den under sen något tunnare över dräkten med västen och stället över det.
    Funderar givetvis om det är görbart och man kan röra sig någorlunda om man druttar i.
    ​​​​​​Vet ju inte hur dräkten känns mot kroppen.
    Alternativt ett tunnt merinoställ under dräkten.
    Easyn är lite för dyr just nu.

Förstår du ungefär hur jag tänker?

Lämna en kommentar:

• holden
    replied
    Ja, jag har en ursuit easy plus thermoticväst, en MPS är ju inte lika dyr men då får man ha värmeskiktet på utsidan av dräkten vilket ju är mycket sämre ur överlevnadssynpunkt eftersom det blir blött, kallt och tungt.

Lämna en kommentar:

• Najad
    replied
    Thermoticväst är det en som du länkade i annan tråd ?
    Den såg ju behändlig ut , finns väl i Swe också att beställa ?
    En tiondel? Är väl ursuit-easy som kostar det.
    Bara torrdräkten ligger väl kring 5-6.
    Nog för att man vill ha easyn också..

Lämna en kommentar:

• holden
    replied
    Det blir alltid lite luft kvar i torrdräkten som gör att man kan flyta initialt men när man rör sig häftigt, som jag föreställer mig att man gör om man plurrar, trycker man ut luften så det är en falsk trygghet. En thermoticväst ligger väl på ca 1500 så det är ändå bara en tiondel av vad torrdräkten kostar, relativt sett billigt.

Lämna en kommentar:

• Najad
    replied
    Holden
    låter ju bra att sockarna verkar hålla sig sen så har jag väl 15-20 pass minst per vinter.
    En rak fråga,, tror du dräkten håller mig flytande i en vak med ställ och underkläder så pass man tar sig upp?
    Eller måste man komplettera med flytplagg , seglarväst går nog bort den tar man bara av sig men något ej så otympligt under jackan står man nog ut med.

Lämna en kommentar:

• holden
    replied
    Ja, det är väl sockorna som är akilleshälen (sic!), jag ser till att ha ett innerfoder till stövlarna så att de inte skaver direkt mot själva torrdräkten, å andra sidan går jag inte några oerhörda sträckor utan fiskar från båt så länge det är isfritt plus kanske 3-4 pimpelpass per säsong. Inget synligt skav på torrdräkten än så länge.

Lämna en kommentar:

• Najad
    replied
    Lyfter tråden.

Holden du får gärna tycka till även fler som har testat irl.

Snart är äntligen kylan och isen här igen..he..har funderat hit och dit angående klädseln.
    Är supernöjd med mina ställ och hittat ett lager på lager system som funkar även när svetten lackar och sen sätta sig ner i -10c utan att frysa.

MEN säkerheten är det sämre med ,isdubbar är väl det enda.
    Fiskar ofta själv sen höst hela vintern och tidig vår sen gör sig åldern påmind !

Funderat på flytoverall men dom andas ingenting och man kommer slarva med den också.

Tanken är...Mps med en väst som du holden , annan tråd,länkade till.
    Men hur funkar sockorna rent nötningsmässigt blir ju en hel del vandring i vinterskorna?

I den bästa av världar är den utrustning Holden har idealisk ..money money money..

Se om vi kan lyfta säkerheten igen..
    Mvh
    Senast ändrad av Najad; 2023-08-28, 16:28.

Lämna en kommentar:

• holden
    replied
    Nobody expects the Spanish Inquisition.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
24 svar