En tankeställare, Flytoverall falsk säkerhet! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En tankeställare, Flytoverall falsk säkerhet!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ogoransson
    replied
    Ursprungligen postat av Tyre Visa inlägg
    Har haft en Ursuit MPS i flera år och använder den höst, vinter och vår tillsammans med skalkläder och varierande tjocklek på underställ både vid fiske och arbete . Jag kan bara säga till er som funderar KÖP, jag är supernöjd och tycker att det är en prisvärd livförsäkring.
    Är intresserad av att skaffa en MPS:
    Hur upplever Du att slitstyrkan är?
    Är den jobbig att ta på och av?
    Hur "stor" är den i storlekarna?
    /MVH Olof

Lämna en kommentar:

• Cyaneus
    replied
    Den där såg ju riktigt fin ut faktiskt!

Ett litet varningens ord om torrdräkter: De kan bete sig otäckt i vattnet om man får huvudet lågt och fötterna högt. Luften rinner upp till fötterna och det kan vara svårt att behålla huvudet över ytan. Flytväst är mao smart. Att prova i vattnet sommartid med kompis närvarande är också smart.
    Nu sträcker sig min erfarenhet enbart till torrdräkter för dykning men problemet borde vara samma.

Lämna en kommentar:

• Tyre
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Jo de där Geronimo kostar en slant, den här http://www.kajaksidan.se/klader-acce...akt-svart.html gör dock i princip samma jobb.

Komplettera med flytunderställ och vanliga skalkläder efter väder. Tror dessutom att denna dräkt blir mångsidigare och smidigare, t ex höst och vår vid viss värme. Enligt en säljare så hade de färre reklamationer på denna dräkt än de kraftigare...
    Har haft en Ursuit MPS i flera år och använder den höst, vinter och vår tillsammans med skalkläder och varierande tjocklek på underställ både vid fiske och arbete . Jag kan bara säga till er som funderar KÖP, jag är supernöjd och tycker att det är en prisvärd livförsäkring.

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Jo de där Gemino Op kostar en slant, den här http://www.kajaksidan.se/klader-acce...akt-svart.html gör dock i princip samma jobb.

Komplettera med flytunderställ och vanliga skalkläder efter väder. Tror dessutom att denna dräkt blir mångsidigare och smidigare, t ex höst och vår vid viss värme. Enligt en säljare så hade de färre reklamationer på denna dräkt än de kraftigare...
    Senast ändrad av anteman; 2016-01-04, 17:21.

Lämna en kommentar:

• Spow
    replied
    Ursprungligen postat av woxna Visa inlägg
    hoppade i vattnet i norge i en sån här , kom inte in en droppe vatten !!!

http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...ive-4-tex.html
    Synd att dom är alldeles för dyra för gemene man, hade räddat betydligt fler liv om dom varit lite mer prisvänliga så att 'vanligt' folk har råd att använda dom.

Lämna en kommentar:

• woxna
    replied
    hoppade i vattnet i norge i en sån här , kom inte in en droppe vatten !!!

Lämna en kommentar:

• SWE
    replied
    Det bästa är alltid att testa sin egen säkerhetsutrustning. Då vet jag själv vad den går för och om den duger till min applikation. Brukar jag göra och det är inte alltid saken man köpt är helt bra faktiskt..

Lämna en kommentar:

• lausvik
    replied
    Om säkerhetsutrustning ska öka säkerheten gäller det att (a) använda den och (b) agera som om man inte använde den. Dessvärre bidrar alltför ofta den utrustning man har och den känsla av säkerhet den ger att man tar risker som man aldrig skulle göra om man inte hade den. Då minskar man säkerhetsmarginalen istället för att öka den.

Lämna en kommentar:

• Jester Burk II
    replied
    Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
    Precis som Byggarna säger så är ju inte detta någon nyhet, kanske för vissa. Det ska precis som dom flesta flytvästar ses som ett hjälpmedel. Men det är kanske också en nyhet för många att 90% av de flytvästar som vi fiskare använder inte är någon säkerhetspryl utan enbart ett hjälpmedel att hålla sig flytande.

Det finns 2 typer av säkerhet. Aktiv och Passiv. Flytvästar tillhör det senare. Dom tillför ingen säkerhet utan är passiva tills olyckan redan hänt.

Aktiv säkerhet är det jag anser man ska lägga mest krut på men som få ens tänker på. Att som i Finland förbjuda flytoverall är ju bara dumt, det är att förbjuda ett hjälpmedel. Då vore det bättre att sprida kunskap så att folk lär sig skillnaden på vad som är vad och vad de olika lösningarna innebär. Vanlig skoteroverall med en vanlig flytväst ger samma problem och är en kombination av hjälpmedel, hjälper dig hålla värmen och hjälper dig flyta. Är det och så förbjudet då?

Kunskap och insikt är den bästa säkerhet som går att skaffa sig.

Sakta i backarna ! Flytoverallerna är inte alls förbjudna här i Finland, däremot skärpte man kraven på flytförmågan , och då fick man sälja ut de gamla modellerna under en övergångstid innan de nya hårdare kraven började gälla. Annars håller jag fullkomligt med dig om det du skriver.

Lämna en kommentar:

• Serigös
    replied
    Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
    Precis som Byggarna säger så är ju inte detta någon nyhet, kanske för vissa. Det ska precis som dom flesta flytvästar ses som ett hjälpmedel. Men det är kanske också en nyhet för många att 90% av de flytvästar som vi fiskare använder inte är någon säkerhetspryl utan enbart ett hjälpmedel att hålla sig flytande.

Det finns 2 typer av säkerhet. Aktiv och Passiv. Flytvästar tillhör det senare. Dom tillför ingen säkerhet utan är passiva tills olyckan redan hänt.

Aktiv säkerhet är det jag anser man ska lägga mest krut på men som få ens tänker på. Att som i Finland förbjuda flytoverall är ju bara dumt, det är att förbjuda ett hjälpmedel. Då vore det bättre att sprida kunskap så att folk lär sig skillnaden på vad som är vad och vad de olika lösningarna innebär. Vanlig skoteroverall med en vanlig flytväst ger samma problem och är en kombination av hjälpmedel, hjälper dig hålla värmen och hjälper dig flyta. Är det och så förbjudet då?

Kunskap och insikt är den bästa säkerhet som går att skaffa sig.
    Det är det som är tanken med tråden. Att fler förstår och anpassar säkerheten därefter.
    Att förbjuda är inte rätt väg.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
24 svar
2 414 visningar
0 gillar
Senaste inlägg lsjonsson