En tankeställare, Flytoverall falsk säkerhet! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En tankeställare, Flytoverall falsk säkerhet!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Exxet
    replied
    Precis som Byggarna säger så är ju inte detta någon nyhet, kanske för vissa. Det ska precis som dom flesta flytvästar ses som ett hjälpmedel. Men det är kanske också en nyhet för många att 90% av de flytvästar som vi fiskare använder inte är någon säkerhetspryl utan enbart ett hjälpmedel att hålla sig flytande.

Det finns 2 typer av säkerhet. Aktiv och Passiv. Flytvästar tillhör det senare. Dom tillför ingen säkerhet utan är passiva tills olyckan redan hänt.

Aktiv säkerhet är det jag anser man ska lägga mest krut på men som få ens tänker på. Att som i Finland förbjuda flytoverall är ju bara dumt, det är att förbjuda ett hjälpmedel. Då vore det bättre att sprida kunskap så att folk lär sig skillnaden på vad som är vad och vad de olika lösningarna innebär. Vanlig skoteroverall med en vanlig flytväst ger samma problem och är en kombination av hjälpmedel, hjälper dig hålla värmen och hjälper dig flyta. Är det och så förbjudet då?

Kunskap och insikt är den bästa säkerhet som går att skaffa sig.

Lämna en kommentar:

• Leon
    replied
    Fiskejournalen testade väl massa overaller om jag inte mins fel för ett par år sedan.

edit: https://www.youtube.com/watch?v=lEhffB85_3s

Senast ändrad av Bergman; 2016-01-03, 11:19.

Lämna en kommentar:

• byggarn
    replied
    det är väl inte direkt en nyhet att flytoveraller egentligen inte är nåt att ha när det börjar bli kallt i vattnet,det har vi vetat om i många år....under dessa förhållanden är det torrdräkt som gäller som kan ge de där extra minuterna som är så viktiga...gärna i kombination med en flytväst.Visst är de dyra,men tittar man krasst på det så spenderar vi oändligt mycket mer pengar på annan utrustning för fisket som egentligen inte är en tiondel så viktiga om vi skall prioritera rätt

Lämna en kommentar:

• comer
    replied
    Det säkraste sättet är väl att själv testa hur de fungerar i vatten, både kallt och varmt, givetvis i säker miljö. Skall även göras med helt vanliga flytvästar tycker jag. Testa även bara flytväst och "vanliga vinterkläder" i nollgradigt vatten, inte lätt att simma efter några minuter. Gör egna aktiva val och förlita er inte ALLTID på vad som skrivs och sägs. Texter kan låta väldigt bra för att kunna sälja bättre, så är det tyvärr med mycket som säljs idag.

Lämna en kommentar:

• Old Firehand
    replied
    En tankeställare, Flytoverall falsk säkerhet!
    Ursprungligen postat av Serigös Visa inlägg

Vad tror ni, blir det bättre och ha varma kläder och en flytväst eller ska man ha flytvästen under flytoverallen?
    http://havsfiske.biz/torrdrakt/

Nobody & Nothing is forever!

Old Firehand

Lämna en kommentar:

• Serigös
    replied
    Ursprungligen postat av Bergman Visa inlägg
    Det måste väl bero på situationen. Jag har oftast flytoverall på när jag isfiskar. Dels för att det är varmt och gott och dels för att det känns tryggt. Overallen i kombo med isdubbar, kompisar på isen och rep i närheten gör att man kan komma upp hyfsat varm och torr om olyckan skulle vara framme. Jag känner flera som badat ofrivilligt med overall på och de har knappt blivit blöta i om att de kommit upp fort. Men mycket hänger väl på märke, modell och passform. Det bästa är väl iofs att inte hamna i vattnet över huvud taget.
    Varmt och gott är det på land, och med vänner i närheten, isdubbar och massa andra hjälpmedel gör saken ännu bättre. Men min tanke med tråden var att ge en tankeställare till de som gjort felet och åkt ut ensam som jag har gjort flera ggr med den falska säkerheten att man har en flytoverall på sig osv.

Lämna en kommentar:

• Bergman
    replied
    Det måste väl bero på situationen. Jag har oftast flytoverall på när jag isfiskar. Dels för att det är varmt och gott och dels för att det känns tryggt. Overallen i kombo med isdubbar, kompisar på isen och rep i närheten gör att man kan komma upp hyfsat varm och torr om olyckan skulle vara framme. Jag känner flera som badat ofrivilligt med overall på och de har knappt blivit blöta i om att de kommit upp fort. Men mycket hänger väl på märke, modell och passform. Det bästa är väl iofs att inte hamna i vattnet över huvud taget.
    Senast ändrad av Bergman; 2016-01-03, 00:04.

Lämna en kommentar:

• Rospigg
    replied
    Bra att denna falska säkerhet tas upp och påtalas för det är just vad dessa flytoveraller ger, personligen använder jag aldrig en flytoverall utan att komplettera med en flytväst utanpå (pga jag använder uppblåsbar väst) då har jag bättre chans att flyta med huvudet ovan ytan om jag trillar i och det känns bra.

Senaste åren har jag inte använt flytoverallen alls utan kört med vanliga kläder lager på lager och skalställ ytterst och självklart flytväst, är aldrig ute i båt utan väst oavsett årstid, jag värderar mitt liv klart högre än att slarva med det.

Nästa gång jag investerar i fiskekläder så blir det en sådan tunn torrdräkt som man har under vanliga fiskekläder som denna http://www.olssonsfiske.se/klader/fl...s-purpose-suit men det finns fler fabrikat med samma ide visst inte gratis men om den bara räddar livet på mig 1 gång är jag helt nöjd ;-)

Lämna en kommentar:

• Serigös
    replied
    Ursprungligen postat av K.B Visa inlägg
    Lite för mycket text, missade nog det mesta.
    Men flytoverall i en isvak kan väl inte vara helt fel?
    Problemet är inte bara att flyta, utan den samlar in så mycket vatten som gör dig väldigt tung för att lyckas komma upp. Och mycket vatten in gör att du kyls ner väldigt snabbt. Rätt logiskt men själv förlitade jag mig på att en sådan säkerhets produkt per automatik innebär bättre säkerhet, men nu vet jag bättre. Och kan jag dela med mig av detta så det räddar ett liv så är jag nöjd.

Lämna en kommentar:

• Serigös
    replied
    Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
    Ett flytunderställ gör nog gott.
    Läste om det lite nu och det var lite väl saftiga priser på dessa plagg. Kommer köra flytväst under flytoverallen om jag ger mig ut de kallare dagarna.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
24 svar
2 404 visningar
0 gillar
Senaste inlägg lsjonsson  
Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57