En tankeställare, Flytoverall falsk säkerhet! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En tankeställare, Flytoverall falsk säkerhet!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • En tankeställare, Flytoverall falsk säkerhet!

    Ramlade över en länk där jag läste om den falska säkerhet som en flytoverall ger och vill gärna dela med mig.
    Själv har jag varit ute på sjön ensam under vinterhalvåret med en flytoverall på mig och känt mig trygg. Nu vet jag bättre.

    "Falsk säkerhet

    Av Redaktionen, 2010-02-18 14:46

    De flesta tror att en flytoverall ger största möjliga skydd mot både nedkylning och drunkning. Det är fel. En vanlig räddningsväst är oftast bättre. Nu stoppas försäljningen av flytoveraller i vårt grannland Finland.

    För många är flytoverallen ett slags rustning man tar på sig när det är dags att möta havet från dess vresigaste sida. När det friskar i eller vattnet är iskallt blir overallen en extra livförsäkring. Dessutom får man det högre skyddet till en ganska låg kostnad. För mellan tusen och tvåtusen kronor går det att ekipera sig i en overall. Skillnaderna mellan de olika modellerna består mest i hur de är sydda med avseende på olika fickor och muddar. Tanken är i grunden alltid densamma - flytmaterialet är jämnt fördelat under ett skal av nylon. Det blir synnerligen varmt och gott, åtminstone så länge man befinner sig ombord eller på torra land. Tilltron till overallerna är stor, både bland vanligt folk och bland dem som kanske borde veta bättre.

    I exempelvis Dagens Nyheter bidrar till förvirringen. I september hamnade tre personer i det kalla vattnet norr om Grebbestad när man i hårt väder var ute för att fiska hummer. Samtliga tre blev kraftigt nedkylda och fick föras till sjukhus och en av dem, en man i 40-årsåldern, avled. DN skriver: ”Alla tre var iförda överlevnadsdräkter.”

    Sanningen är att en flytoverall inte är en överlevnadsdräkt, även om det är uppenbart att många tycks tro det. I många fall kan en flytoverall vara betydligt sämre än en räddningsväst och vanliga kläder.

    Dödsolyckor

    2004 skedde en olycka utanför Kotka i Finland där två män drunknade. De var också ute för att fiska och båda två var klädda i flytoveraller som var ordentligt påklädda och blixtlåsen var stängda. Hos konsumentverket i vårt östra grannland började man fundera och det dröjde inte länge förrän man fick upp ögonen för de säkerhetsbrister som följer med flytoverallerna.

    Beslutet blev sedan kategoriskt. Under en tid fick overallerna säljas, men då med stora varningstexter som bland annat talar om att de endast bör användas ihop med flytväst. Sedan i somras är all försäljning av flytoveraller stoppad i Finland.

    - Vi har haft några allvarliga olyckor och det ledde fram till det här beslutet, säger Janne Niemelä på finska konsumentverket.

    De tester som det finska konsumentverket initierade visade på tydliga problem. Luften som finns kvar under nylonet fördelar sig ojämnt i overallerna och gör att stjärten ibland får mest lyftkraft, med påföljden att ansiktet trycks ner under vattnet. Plaggen fylls även snabbt med det kalla vattnet och ger inget skydd mot nedkylning. Flytmaterialets jämna fördelning över hela plagget gör att läget i vattnet alltid blir instabilt och att det krävs mycket aktiva ansträngningar från personen som fallit i för att hålla huvudet över ytan. Overallerna suger också åt sig mycket vatten och gör att det blir tungt att simma och röra sig. Ännu tyngre blir det att ta sig upp i en båt eller på en våt klipphäll."

    Resten av artikeln kan ni läsa här http://www.livetombord.se/praktisktb...falsk-sakerhet

    Vad tror ni, blir det bättre och ha varma kläder och en flytväst eller ska man ha flytvästen under flytoverallen?

  • #2
    Ett flytunderställ gör nog gott.

    Kommentera


    • #3
      Lite för mycket text, missade nog det mesta.
      Men flytoverall i en isvak kan väl inte vara helt fel?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
        Ett flytunderställ gör nog gott.
        Läste om det lite nu och det var lite väl saftiga priser på dessa plagg. Kommer köra flytväst under flytoverallen om jag ger mig ut de kallare dagarna.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av K.B Visa inlägg
          Lite för mycket text, missade nog det mesta.
          Men flytoverall i en isvak kan väl inte vara helt fel?
          Problemet är inte bara att flyta, utan den samlar in så mycket vatten som gör dig väldigt tung för att lyckas komma upp. Och mycket vatten in gör att du kyls ner väldigt snabbt. Rätt logiskt men själv förlitade jag mig på att en sådan säkerhets produkt per automatik innebär bättre säkerhet, men nu vet jag bättre. Och kan jag dela med mig av detta så det räddar ett liv så är jag nöjd.

          Kommentera


          • #6
            Bra att denna falska säkerhet tas upp och påtalas för det är just vad dessa flytoveraller ger, personligen använder jag aldrig en flytoverall utan att komplettera med en flytväst utanpå (pga jag använder uppblåsbar väst) då har jag bättre chans att flyta med huvudet ovan ytan om jag trillar i och det känns bra.

            Senaste åren har jag inte använt flytoverallen alls utan kört med vanliga kläder lager på lager och skalställ ytterst och självklart flytväst, är aldrig ute i båt utan väst oavsett årstid, jag värderar mitt liv klart högre än att slarva med det.

            Nästa gång jag investerar i fiskekläder så blir det en sådan tunn torrdräkt som man har under vanliga fiskekläder som denna http://www.olssonsfiske.se/klader/fl...s-purpose-suit men det finns fler fabrikat med samma ide visst inte gratis men om den bara räddar livet på mig 1 gång är jag helt nöjd ;-)

            Kommentera


            • #7
              Det måste väl bero på situationen. Jag har oftast flytoverall på när jag isfiskar. Dels för att det är varmt och gott och dels för att det känns tryggt. Overallen i kombo med isdubbar, kompisar på isen och rep i närheten gör att man kan komma upp hyfsat varm och torr om olyckan skulle vara framme. Jag känner flera som badat ofrivilligt med overall på och de har knappt blivit blöta i om att de kommit upp fort. Men mycket hänger väl på märke, modell och passform. Det bästa är väl iofs att inte hamna i vattnet över huvud taget.
              Senast ändrad av Bergman; 2016-01-03, 00:04.
              C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

              Bli medlem i Sportfiskarna Här!
              Svar på vanliga frågor hittar ni Här
              Fiskesnacks regler hittar ni Här
              Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Bergman Visa inlägg
                Det måste väl bero på situationen. Jag har oftast flytoverall på när jag isfiskar. Dels för att det är varmt och gott och dels för att det känns tryggt. Overallen i kombo med isdubbar, kompisar på isen och rep i närheten gör att man kan komma upp hyfsat varm och torr om olyckan skulle vara framme. Jag känner flera som badat ofrivilligt med overall på och de har knappt blivit blöta i om att de kommit upp fort. Men mycket hänger väl på märke, modell och passform. Det bästa är väl iofs att inte hamna i vattnet över huvud taget.
                Varmt och gott är det på land, och med vänner i närheten, isdubbar och massa andra hjälpmedel gör saken ännu bättre. Men min tanke med tråden var att ge en tankeställare till de som gjort felet och åkt ut ensam som jag har gjort flera ggr med den falska säkerheten att man har en flytoverall på sig osv.

                Kommentera


                • #9
                  En tankeställare, Flytoverall falsk säkerhet!
                  Ursprungligen postat av Serigös Visa inlägg

                  Vad tror ni, blir det bättre och ha varma kläder och en flytväst eller ska man ha flytvästen under flytoverallen?
                  http://havsfiske.biz/torrdrakt/

                  Nobody & Nothing is forever!

                  Old Firehand

                  www.trumman.com

                  Kommentera


                  • #10
                    Det säkraste sättet är väl att själv testa hur de fungerar i vatten, både kallt och varmt, givetvis i säker miljö. Skall även göras med helt vanliga flytvästar tycker jag. Testa även bara flytväst och "vanliga vinterkläder" i nollgradigt vatten, inte lätt att simma efter några minuter. Gör egna aktiva val och förlita er inte ALLTID på vad som skrivs och sägs. Texter kan låta väldigt bra för att kunna sälja bättre, så är det tyvärr med mycket som säljs idag.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 478 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 614 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 621 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 545 svar
                    228 153 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Wilier75  
                    Arbetar...
                    X