En tankeställare, Flytoverall falsk säkerhet! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En tankeställare, Flytoverall falsk säkerhet!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Hej Olle
    Jag kör med större delen av isoleringsskiktet innanför MPS'n och sedan tunnare skalkläder utanpå men ibland en tjockare jacka så att man lättare kan variera vid lite tyngre arbete (borra massa hål för insett tex). Som jag ser det är det en fördel med isoleringen innanför dräkten om man blir liggande i vattnet ett tag men vid normala förhållanden är det förmodligen av akademisk betydelse.
    Storleksmässigt borde det funka bra med en large för dig men kolla upp möjligheten att byta innan beställning för det är jäkligt trist om det blir för tajt när man böjer sig. Gjorde det misstaget en gång med en torrdräkt för dykning som jag köpte i England.
    Lycka till med köpet.

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
      Som jag förstått konstruktionen så är den inte gjord för helt sluta ut vatten. För det krävs en torrdräkt. Det vatten som kommer in skall värmas upp av kroppen, sedan bli isolering mellan overall och kropp. Men det blir så klart skillnad om man trillar i vattnet direkt med varm overall och kropp, eller om man trillar i efter 5 timmars fiske när både overall och kropp är nerkylt till viss del. Då blir det inte lika lätt varma upp det vatten som läcker in. Men det är vad jag förstått bättre än vanliga kläder som inte skapar denna isolation.
      Visst är det så, den sluter inte ut allt vatten men "väl försluten" på alla ställen som man kan tänka sig, dvs. ärmslut och benslut samt banden strax nedanför knäna och dragkedjan uppdragen hela vägen upp m.m. så minskar man ju vatteninsläppet betydligt. Kruxet är ju att den blir ganska bökig att ha på sig och inte minst fiska i när man gjort allt det där och därför skiter ju de allra flesta i att göra det. Som sagt, en färgglad historia som gör att man blir lätthittad när olyckan varit framme...

      Kommentera


      • #33
        Då kan man väl sammanfatta det hela så, att om man inte kan eller vill skaffa sig en torrdräkt så ska man alltid vara minst två(för att få hjälp att snabbt komma upp i båten igen) och alltid ha en dubbel uppsättning kläder och skor med sig, dels för att få upp värmen så snabbt som möjligt, och dels för att kunna fortsätta fisket.

        Kommentera


        • #34
          Jo, i teorin så..

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av Gäddhängke Visa inlägg
            Visst är det så, den sluter inte ut allt vatten men "väl försluten" på alla ställen som man kan tänka sig, dvs. ärmslut och benslut samt banden strax nedanför knäna och dragkedjan uppdragen hela vägen upp m.m. så minskar man ju vatteninsläppet betydligt. Kruxet är ju att den blir ganska bökig att ha på sig och inte minst fiska i när man gjort allt det där och därför skiter ju de allra flesta i att göra det. Som sagt, en färgglad historia som gör att man blir lätthittad när olyckan varit framme...
            Sant. Jag slarvar själv med det. Då kan man inte klandra tillverkaren. Lovar bli bättre på det.

            Kommentera


            • #36
              Gammal tråd men det var den jag hittade.
              Vilket är bäst en abu flytoverall eller en vanlig skoterdräkt,,, om man hamnar i plurret?
              om vi bortser från flytväst....

              Kommentera


              • #37
                Spännande att se om någon vågar svara....

                Kommentera


                • #38
                  Jag vet inte vad som definierar en vanlig skoterdräkt men jag antar att den inte innehåller flytelement och att den suger åt sig vatten såvida den inte är vattentät både invändigt och utvändigt?

                  Kommentera


                  • #39
                    Flytoverallen, eftersom det borde vara lättare att ta sig upp då dräkten ger flytkraft. Den håller väl också värmen något bättre än en skoteroverall som blir dyngsur med en gång. Men utan ombyte är det kört likförbannat. "Proffsen" som jagar Abborre på de sista isarna i Vasa skärgård använder överlevnadsdräkt eller torrdräkt under flytoverallen då plurrning nästan är mer regel än undantag.

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                      Jag vet inte vad som definierar en vanlig skoterdräkt men jag antar att den inte innehåller flytelement och att den suger åt sig vatten såvida den inte är vattentät både invändigt och utvändigt?
                      helt rätt, så egentligen frågade jag väl om abus flytoverall ger någon hjälp eller man lika gärna kan lämna den hemma.


                      Kollar just nu lite norge filmer,, hälleflundra, o dom flesta rekomenderar flyotverall,

                      Såg att det nu finns fina underkläder med flytkraft, dyra men ser smidiga ut,

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 478 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 614 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 621 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 545 svar
                      228 112 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Wilier75  
                      Arbetar...
                      X