Här man man se video och läsa lite mer eventuellt höra med dem som köpte MPS då om de finns kvar på FS numera…
https://www.fiskesnack.com/forum/fis...orrdräkt/page2
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
En tankeställare, Flytoverall falsk säkerhet!
Collapse
X
-
ante
lite det jag är inne på..när det gäller isfisket.
Öppet hav med risk att hamna långt från land köper jag det direkt.
Vattnet i vaken är givetvis lika kall men man måste ju upp så fort som möjligt.
Kan man då lindra den värsta köldchocken och agera rimligt samlat så borde chanserna öka markant att ta sig upp.
Flytoverall är nog bra men där blir man nerkyld snabbare så tror en torrdräkt måste vara bättre.
Fyll på fler.
Hittar inte denna på den svenska sidan?Senast ändrad av Najad; 2023-08-29, 13:41.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Att de delvis har olika användningsområden kan nog stämma. Easy är åt det mer kraftiga hållet, öppet hav och en extratjock termooverall är ju bättre värmemässigt men givet att MPS funkar för kajakpaddlare vintertid så lär de funka även för strandnära sportfiskare.
Man får lätt på sig två rediga värmande lager under en MPS och behövs det så kan man ha termokläder ovanpå eller en fordrad fiskebyxa/jacka som yttre lager. Enligt min mening är det inte nödvändigt att ha alla värmelager under trorrdräkten vid landnära fiske även om det fögör att man kan ligga i plurret en längre tid. I kallvatten är i princip alla typer av torrdräkter med visst mått av isolation under bättre än alternativen, t ex flytoverall.Senast ändrad av anteman; 2023-08-29, 11:01.
Lämna en kommentar:
-
Det är ju lite olika användningsområden, MPS är en tunn och ömtålig dräkt som man måste skydda med andra plagg och det blir nog rätt bylsigt om man som jag har en sån här som värmeskikt under, plus thermoticvästen:
https://seapax.se/produkt/klader/var...rmofill-heavy/
Kan tänka mig att kajakfiskare med fördel kan köra MPS för att få mer smidighet, fiskar man stående i båt en blåsig dag i januari prioriterar man värmen och överlevnadschanserna vid olycka högst.
Tillägg: jösses vad priserna gått upp, antar det är vår dåliga valutakurs.
Senast ändrad av holden; 2023-08-29, 09:14.
Lämna en kommentar:
-
Nu har det inte blivit ngt ensamt kallvattensfiske för mig på flera år så jag har inte köpt ngn Ursuit MPS än (dock en thermoticväst) men denna artikel fick mig att tro på MPS, given om ensam i båt en kall novemberdag. Man kan klä sig varmt under torrdräkten https://issuu.com/magazinefisheco/do...fisheco_2_2012
Lämna en kommentar:
-
60mil till Stockholm men vi har några städer här i varje fall
Ja såna detaljer är bra att veta..
Lämna en kommentar:
-
Finns en butik på Kungsholmen i Stockholm, jag provade ut och köpte där.
Easy-modellen valde jag för att den öppnas på vanligt sätt med rak dragkedja, känns enklast.
Lämna en kommentar:
-
Det är väl som med allting..kompromisser.
Skulle vilja börja med att prova plaggen men finns knappast någon butik som har hemma häromkring...ska ändå forska i det , Jo förstår att andningen är bra i plaggen.
https://www.olssonsfiske.se/klader-s...no-svart-4-tex
Finns ju fler alternativ men har precis börjat sätta mig in i detta.
Lämna en kommentar:
-
Det är faktiskt bra ventilation i ursuits grejer, jag blir inte svettig vid normalt gående på isen om det är ett par minusgrader, ska det bli plusgrader skippar jag det tjocka understället och tar något extra lager vanligt underställ.
Lämna en kommentar:
-
Har liknande förutsättningar, hamnar jag i en vak så kommer då ingen och drar upp en , sent höstfiske med båten så kommer ingen heller.
Förstår du kört helsafe men för mig känns värme dräkten lite för mycket vintestövlarna rinner nog av relativt lätt.
Drömmen hade ju varit att få testa innan man bestämmer sig..ha ha..
Tanken var att få lite fler inputs också för att se om någon har varit "tvungen" att testa sin outfit.
Ahhh svårt det här..skulle jag köra lika som dig Holden på ismetet blir jag garanterat alldeles för svettig men däremot i båten så är den klockren.Senast ändrad av Najad; 2023-08-28, 20:01.
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
Svar till Fråga om gammalt träspö.av Jimmbalaiah3 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
Idag, 01:01 -
-
av Lars AndrénJag har köpt sjökort Lakemaster VX premium till Humminbird som sitter i en Solix 12 SI.
...5 Foton-
2025-04-05, 23:43 -
-
Svar till Visa upp era ambassadeurerav Kristofer_aplockade upp denna i Tokyo nyligen: En återlansering av Striper från 1979 i 4500-size, en liten skönhet...1 Foto
-
2025-03-14, 18:09 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
|
14 svar
1 954 visningar
0 gillar