Bästa tång för splitringar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa tång för splitringar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #81
    Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
    Har en gammal rackare som hängt med sedan 80 talet och ser väldigt mycket ut som denna http://www.luremaking.com/catalogue/...ing_pliers.jpg har under åren skaffat X antal nyare av kända märken som Rapala, Berkley, BFT mfl och varje gång inser jag att "gammeln" är bäst ;-)

    Ingen aning om märket och kostade inte många kronor, skaften är obekväma och den ser ut som skräp men grejar alla ringar från borre size till största gäddbetena som jag har så en trotjänare helt klart ;-)
    Har en likadan som Rospigg, också från 80talet, har aldrig använt den, men det kanske är dags.
    Tången som jag använder är tillverka I USA, den övre delen där haken sitter är lite kortare än den undre, så ringen vilar på den när man ska öppna, den bästa tång som jag haft, öppnar små till åtminstone 10mm. säljs inte i Sverige vad jag vet

    Kommentera


    • #82
      Söker man på Sølvkroken tang så hittar man den ju i vårt kära grannland. Har inte letat mkt men på norska xxl finns den iaf. Säkert nån mer butik där som kanske kan skicka till Sverige

      Kommentera


      • #83
        Ursprungligen postat av Ivar Visa inlägg
        Har en likadan som Rospigg, också från 80talet, har aldrig använt den, men det kanske är dags.
        Tången som jag använder är tillverka I USA, den övre delen där haken sitter är lite kortare än den undre, så ringen vilar på den när man ska öppna, den bästa tång som jag haft, öppnar små till åtminstone 10mm. säljs inte i Sverige vad jag vet
        Hej Ivar;

        En liten, likadan fjäderringstång med röda handtag där ena noshalvan med spetsen är kortare än andra och med texten STAINLESS har jag också bland alla mina fjäderringstänger från små till stora monstertänger...

        Det är sällan jag använder fjäderringstänger annat än vid Gösfiske. Då använder jag den stora fjäderringstången med handlovsrem till att lyfta Gösen vertikalt ombord och den lilla fjäderringstången använder jag som kroklossare. Håv och lipgrip avskyr jag att använda vid Gösfiske...

        Vid krokbyte brukar jag normalt rulla runt fjäderringen mycket försiktigt runt kroköglan med en liten Bahco sidavbitare och samtidigt pressa in den nya kroken bredvid den gamla utan att glipa fjäderingen mer än absolut nödvändigt. När jag vridit fjäderringen varvet runt sitter den nya kroken på plats. Den gamla kroken är därmed borta och detta utan minsta glipa på fjäderringen. Det här sättet går betydligt snabbare än med en klumpig fjäderringstång. Testa så får du se!

        Man lär så länge man lever!

        http://www.trumman.com/smithwick/deep_rogue_jr.htm
        Old Firehand

        www.trumman.com
        Senast ändrad av Old Firehand; 2016-02-18, 18:49.

        Kommentera


        • #84
          Ursprungligen postat av BSSWEDEN Visa inlägg
          Några darriga bilder. Detta är en 20mm ring.
          [ATTACH=CONFIG]84985[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]84986[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]84987[/ATTACH]
          ....och den fjäderringen glipar för evigt!

          Om man använt fjäderringstång med för stor vinkel på spetsen kan man fila till spetsen så att vinkeln blir mindre...

          Ibland (om jag använt för grov fjäderringstång) blir jag tvungen att vrida in och ner änden på fjäderringen för att den inte ska glipa och ställa till framtida förtret...

          Old Firehand

          www.trumman.com
          Senast ändrad av Old Firehand; 2016-02-15, 12:53.

          Kommentera


          • #85
            Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            ....och den fjäderringen glipar för evigt!

            Old Firehand

            www.trumman.com
            "glipar"??

            Jag skrev i mina tidigare poster att den finns på Fiskarnas redskapshandel i Sickla

            Kommentera


            • #86
              Man (jag) måste alltid glipa på (öppna) fjäderringen när kroken ska på men aldrig mer än nödvändigt, för mycket och den sluter inte helt efteråt...
              Senast ändrad av anteman; 2016-02-15, 22:25.

              Kommentera


              • #87
                Texas Tången finns också i England:
                http://www.chicoslures.co.uk/texas-t...all-p-312.html

                Kommentera


                • #88
                  Click image for larger version

Name:	splitring.jpg
Views:	1
Size:	403,5 KB
ID:	1780884
                  Ursprungligen postat av Jefvelberg Visa inlägg
                  Bild? går att köpa var? :-)
                  Här en bild på tången från Polarvargen. Oklart om de fortfarande går att köpa då de inte har kvar sin webshop, men tror att de fortfarande reser runt till olika orter. Hur som helst är jag helnöjd med denna.
                  Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

                  "If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

                  Kommentera


                  • #89
                    Ursprungligen postat av BSSWEDEN Visa inlägg
                    "glipar"??

                    Jag skrev i mina tidigare poster att den finns på Fiskarnas redskapshandel i Sickla
                    Hej Stipo;

                    Fiskarnas Redskapshandel var jag kund hos så länge butiken låg på S:t Paulsgatan 4 på Södermalm....
                    De tidigare ägarna Kurt Fernström (in memoriam) och hans son Roger Fernström fiskade Gädda med mig på Stockholms Spinnkastarklubbs vatten en gång i tiden....

                    Stipo, låt inte dina fjäderringar glipa alltför mycket. Både krokar och fångade fiskar kan smita bakvägen då..

                    http://www.trumman.com/fisketips.htm
                    Old Firehand

                    www.trumman.com

                    Den nye ägaren, som köpte Fiskarnas Redskapshandel, Conny Hollsten är pålitligheten själv....

                    Memories!

                    Kommentera


                    • #90
                      Tumnageln?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 478 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 614 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 621 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 545 svar
                      228 153 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Wilier75  
                      Arbetar...
                      X