Uppblåsbar flytväst manuell eller automatisk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppblåsbar flytväst manuell eller automatisk?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Uppblåsbar flytväst manuell eller automatisk?

    Är det nån här som använder uppblåsbar flytväst och i så fall skall man ha en automatisk eller manuell? Klarar den automatiska ett ösregn utan att lösa ut? Eller skall man gå på en manuell?

  • #2
    Jag använder Baltics räddningsväst http://www.balticlifejackets.com/pro...d_id=1&lang=se och tycker den funkar kanon och den blåser inte upp sig även vid ösregn . Jag vet inte om det finns enbart manuellt upplåsbar flytväst, men det känns inget vidare säkert pga vad skulle hända om man slog i skallen innan man hamnade i vattnet

    Kommentera


    • #3
      Manuell är bättre. Och regn löser aldrig ut en flytväst.
      Ta inte livet för seriöst, du kommer ändå aldrig ur det levande.

      Kommentera


      • #4
        Jag skulle vilja säga att en automatisk är smidigast. men en manuell har högre säkerhet. Man skall aldrig lita på automatiska saker

        Kommentera


        • #5
          Varför skulle en "manuell" vara säkrare? Det är precis tvärtom, en automatisk väst är säkrare då den även löser ut om du tappar medvetadet eller får panik och inte kan rycka i snöret.
          Den automatiska västen har också en manuell utlösningsmekanism precis som på den rent manuella västen och du kan själv lösa ut den med ett ryck i snöret.

          Automatisk väst löser inte ut vid regn utan måste vara nedsänkt under vattnet en stund innan säkringen löster ut.

          I sommras seglade jag över Nordsjön i Tall Ships race och alla hade förstås automatiska västar (Baltic) och en väst löste ut för en tjej som blev helt översköljd uppe på däck. Det var iofs ganska extrema förhållanden motför vanlig fisketur.
          Senast ändrad av Test005; 2006-05-01, 02:40.

          Kommentera


          • #6
            Som Test005 säger så är automatisk väst absolut bäst.
            Löser inte den automatiska funktionen ut så har du ju samma möjligheter som en manuell väst. Och hjälper det inte att dra i snöret så kan man ju alltid blåsa upp den med munnen

            Att välja en enbart manuell väst är obegripligt för mig. Om man är riktigt, riktigt snål och vill spara nån hundralapp på priset genom att välja en manuell väst så kanske det är bättre att köpa en traditionell flytväst?

            Jag har kappseglat mycket och på havskappseglingar är det uteslutande automatiska västar som gäller. Under hårda förhållanden är det ibland någon som löses ut men under fiske kan jag inte tänka mig att en automatisk väst skulle blåsa upp sig. Regn och väta står dom emot. Får du däremot 100 liter vatten över dig på en och samma gång så kan den nog blåsa upp sig
            Senast ändrad av R.E; 2006-05-01, 09:29. Anledning: stvalfel

            Kommentera


            • #7
              Flytväst

              Tänk på att den automatiska kan lösa ut vid fel tillfällen tex om du befinner dig i båten och den är upp och ned i vattnet, det är ganska svårt att simma nedåt med en flyväst för att komma ur en båt om du tex är i kabinen. Det är vad jag hörde när jag valde flytväst, men allt kan ju hända.

              Kommentera


              • #8
                Tackar för svaren. Det blir en automatisk.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                2 svar
                2 496 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg TomHiddleston  
                Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                24 svar
                3 833 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg uffe62
                av uffe62
                 
                Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                39 svar
                5 656 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg OGRudan
                av OGRudan
                 
                Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                468 svar
                107 666 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Julle68
                av Julle68
                 
                Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                3 549 svar
                229 422 visningar
                12 gillar
                Senaste inlägg Retroräven  
                Arbetar...
                X