Betesmört - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Betesmört

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Betesmört

    Jag köper mört då o då ibland får jag sitta åka par gånger i veckan. har köpt mig en batteridriven pump tll hinken när man e ute på isen. Men jag får ju alltid mört över o vill hålla liv i dom även hemma till nästa fisketur. Så jag tänkte då kunna använda en billig akvariepump typ som fanns förr med en slang o syresten o apparaten utanför så kan jag köra på vägguttaget istället för att köpa massa dyra batterier. Nån som har nåt tips på billiga sånna pumpar som funkar i en större hink typ 20 lit eller nåt. En fråga till hur länge klarar sig mört utan mat, och vad skall man ge dom för mat under tiden?

  • #2
    En regel är väl att man INTE ska ge dem någon mat, de bajsar och det i sin tur gör att vattnet blir dåligt och fiskarna dör tidigare.
    Så länge du har kallt i vattnet (utan att det fryser så klart ) kan du säkert ha ett tiotal mörtar i en 20l hink i åtminstone ett par veckor utan att de dör även utan pump om du byter hälften av vattnet en gång om dagen.

    Vart du hittar någon passande pump kan jag inte svara på men mitt tips är att kolla med någon akvariebutik i närheten, de kan säkert hjälpa till.

    Kommentera


    • #3
      Köp en billig liten cirkulationspump, borde gå att hitta på blocket för en femtilapp. Du behöver ingen syresten, vattnet syresätts ändå om du sätter den så att det blir lite snurr på ytvattnet. Ingen mat, förvara svalt och vattnet borde du inte behöva byta speciellt ofta.

      Kommentera


      • #4
        Nu har jag köpt en akvariepump ett s.k innefilter som man kan få cirkulation i hinken... skall jag sätta den så det bara rör sig eller måste det puppla omdet s.k syrebubblor? eller räcker det med att utblåset sitter under ytan inte ovanför eller?

        Kommentera


        • #5
          Utblåset bör vara vid ytan.

          Kommentera


          • #6
            billigare köpa en sån där pump kosstade 130 kr o klarar av 50 liters akvarium och min hink är på 25 liter så jag hoppas det blir bra o att det inte fryser när det blir kallt på balkongen har jag den. Hoppas även pumpen klarar av kyla

            Kommentera


            • #7
              Hmm satte ner pumpen o var iväg o köpte mört igårkväll men 2 mört e döda redan, men dom e väldigt små kan ju vart fel från början men dom flyter där.... jag tog ur vatten igår så har kanske 15 liter vatten i en stor vinhink. Och utblåset på pumpen lite ovanför vattenytan så det strilar o slår sönder ytan.... jag hade från början igår nästan 20 liter i o då blev första mörten död så då tog jag ur vatten istället

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
              2 svar
              2 496 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg TomHiddleston  
              Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
              24 svar
              3 833 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg uffe62
              av uffe62
               
              Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
              39 svar
              5 659 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg OGRudan
              av OGRudan
               
              Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
              468 svar
              107 668 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Julle68
              av Julle68
               
              Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
              3 550 svar
              229 641 visningar
              12 gillar
              Senaste inlägg Tylön
              av Tylön
               
              Arbetar...
              X