Kastläng på spinn VS haspel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kastläng på spinn VS haspel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Junk0ne Visa inlägg
    Om kastlängder skall kunna jämföras exakt måste man ju ha två likadana spön, ena i haspelutförande å andra multi, likadan lina å lika drag, annars blir det inte nån bra jämförelse. Men vid just havsöringfisket kör jag ofta sida vid sida med min bror som kör haspel och han kastar längre än mig, men då har han oxå ett spö som är ca en fot längre än mitt men han är imponerad över hur långa fina kast jag gör med min multirulle. Sen linbågen som blir vid sidovind med haspel är ju helt värdelös, särskilt om det är en halvmeter djupt å man vill börja veva direkt efter nedslag.
    skulle nog säga tvärt om. Det går sällan att jämföra två likadana spön med haspel och multi. De kräver helt olika egenskaper för att komma till sin fulla rätt.

    Med tyngre beten, läs Buster Jerk och uppåt och ett adekvat spö så är det för mig ingen större skillnad med multi eller haspel i kastlängd. Inte ens med en rulle direkt från butik. Dock är multin skönare att använda. Allt beror givetvis på en mängd faktorer. En 28 gr Toby med minimalt luftmotstånd fungerar bättre än en fladdrig tail. Med lättare beten nedåt 10 gr krävs andra doningar men med rätt utrustning så är det inga större skillnader i kastlängd. Dock kostar det klart mer att få samma längd på kasten med lätta beten och multi. Haspel är mindre känsligt. Tom med riktigt lätta beten nedåt 3 gr fungerar det galant med multi om allt är avstämt. Med multi måste hela kedjan från bete,via lina, spö och rulle vara avstämda för varandra.

    Det är rätt lätt att läsa på själv om detta. Titta på castingsporten. Senast jag kikade på rekorden så ledde visserligen multi men det var inte med mycket. Nu har casting väldigt lite med fiske att göra men sporten visar att med rätt utrustning så är skillnaderna minimala i kastlängder.
    Senast ändrad av Mankan G; 2017-09-07, 13:34.
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

    Kommentera

    Foton

    Collapse

    Relaterat

    Collapse

    Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
    2 svar
    2 495 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg TomHiddleston  
    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
    24 svar
    3 828 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg uffe62
    av uffe62
     
    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
    39 svar
    5 645 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg OGRudan
    av OGRudan
     
    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
    468 svar
    107 657 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Julle68
    av Julle68
     
    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
    3 548 svar
    229 064 visningar
    12 gillar
    Senaste inlägg Piscantur stercore  
    Arbetar...
    X