Gammalt ABU spinnspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammalt ABU spinnspö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Gammalt ABU spinnspö

    God Morgon!

    Rotade runt lite hemma efter att ha läst här om att folk saknade spinnspön med pistolgrepp/ nedsänkt rullfäste..

    Är riktigt skönt med nedsänkt till alla runda Ambassadeurer (i alla storlekar)

    Plockade fram mitt ABU 49 51/2" M som jag renoverade med nya keramringar typ 1990 - klinga i massiv glasfiber.

    Hela handtagsdelen är i grå plast, måste varit något sorts billigt / instegsspö när de inte ens kostade på kork

    Någon som vet hur gammalt det kan vara ??

    Jag är 47 år....;-) Det borde dock vara mkt äldre än så - Hoppas att någon med mer erfarenhet under hatten än jag vet något..

    Tänkte med ett litet leende testa det igen med en Mörrum Zx1600 - kan bli en charmkombo. Rullens lätta vikt får kompensera klingans...;-)

    Ha det fint alla

    Med vänlig hälsning
    Anders

  • #2
    Exakt när tillverkningen av modell 49 upphörde vet jag inte men det torde skett före 1965.

    Jag köpte den då absoluta instegsmodellen, 48, sommaren 1960. Jag var 15 år och det var mitt första spinnspö . Spöet blev det som jag fångast mest fisk med. Rullen var en Record 1300. När man lärt sig att kasta en 7g Sonette-spinnare med den kombinationen, har man med glans gått igenom alla helveten en mulitirulle placerad på ett framtungt stelt glasfiberspö kan erbjuda.

    48 hade ett mörkbrunt plasthandtag utfört i polystyren och rullen hade en rätt bedrövlig låsning av rullen i rullfästet. Modell 49 har samma typ av låsning. Eftersom låsningen inte är stabil rekommenderar jag att du tar med dig en rejäl skruvmejsel så du då och då kan få rullen att sitta stadigt. Skruven som klämmer fast rullen lossnar nämligen.

    Modell 49 har ett ljusgrått handtag utfört i samma typ av plast som 48 samt en spöring mer än modell 48. Modell 48 har endast spöringar på toppdelen av den massiva måttligt spänstiga klingan medan 49 har en även på den nedre delen men i övrigt samma motvilliga klinga. Den ringen förhindrar att toppdelen vrider sig under utkastet, Min bror köpte ett sånt men lyckade knäcka klingan i ett försök att dra loss ett Atom-drag ur en sjunkstock.

    Samma typ av handtag användes under 50- och 60-talet på Abus pimpelspön. Det spöet hett ABU 15.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

    Kommentera


    • #3
      Hej Börje !

      Supertack för ditt svar - riktigt kul läsning :-) !!

      Jepp .. har 1 ring på handtagshalvan samt 3 på toppen

      Men....

      Mitt rullfäste är med fjäder - typ som de i metall på de lite grövre 2-hands spön Primo, Atlantic osv...
      Rullen sitter perfekt tills något oförutsett händer...;-) den ljusgrå plasten stämmer dock med din beskrivning

      Med vänlig hälsning
      Anders

      Kommentera


      • #4
        Jag kanske minns fel beträffande rullfästet. Brorsans spö överlevde inte sin första sommar.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

        Kommentera


        • #5
          ..Gör inget;-)
          Lite till frågan igen..
          Då tolkar jag ditt svar ovan som så att det borde vara tillverkat mellan tummen och pekfingret 1960-1965.
          Jättetack igen Börje.

          Med vänlig hälsning
          Anders

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av MrMustang Visa inlägg
            God Morgon!

            Rotade runt lite hemma efter att ha läst här om att folk saknade spinnspön med pistolgrepp/ nedsänkt rullfäste..

            Är riktigt skönt med nedsänkt till alla runda Ambassadeurer (i alla storlekar)

            Plockade fram mitt ABU 49 51/2" M som jag renoverade med nya keramringar typ 1990 - klinga i massiv glasfiber.

            Hela handtagsdelen är i grå plast, måste varit något sorts billigt / instegsspö när de inte ens kostade på kork

            Någon som vet hur gammalt det kan vara ??

            Jag är 47 år....;-) Det borde dock vara mkt äldre än så - Hoppas att någon med mer erfarenhet under hatten än jag vet något..

            Tänkte med ett litet leende testa det igen med en Mörrum Zx1600 - kan bli en charmkombo. Rullens lätta vikt får kompensera klingans...;-)

            Ha det fint alla

            Med vänlig hälsning
            Anders
            -------------------------------------------------------------------------------------------------------

            Hej Anders;

            Enligt Napp & Nytt 1960 kostade ABU RECORD 49 kronor SEK 49:-. Spöt fanns i både 5- och 5½ fots längd. Det var ett vitt enhands massivt glasfiberspinnspö med grått plasthandtag.... Aktion: 5½ fot medium.

            "Marknadens prisbilligaste spö med snabbgreppshandtag av slagfast polysterene med ABU-garanterad hållfasthet. Kraftiga lindningar samt toppögla med stag. Lindningar av nylontråd."

            http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Old Firehand

            www.trumman.com

            Ps. Jag läste innantill och skrev av det som står om ABU RECORD 49 i Napp & Nytt 1960 Ds.
            Senast ändrad av Old Firehand; 2017-11-10, 09:32.

            Kommentera


            • #7
              Hej Eldhanden :-)

              Härligt med folk som har lite koll bakåt - Tack så mycket !

              På skoj .. stod det något mer i N&N om vilket viktspann spöt var klassat för ?

              Med vänlig hälsning
              Anders

              Kommentera


              • #8
                På den tiden var enhandsspön vanligtvis avsedda för att klara av de beten allmänheten brukade använda till abborre och gädda. Det var beten inom intervallet 7 - 25g.
                De här spöna med massiv glasfiberklinga var inga kastkanoner precis och hade du en rulle i motsvarande prisklass, kunde du med lite träning hiva ut en 7g spinnare bortåt 25m samtidigt som rullen, vilken saknade slirbroms och frikopplingsbar spole,skrek som en stucken gris ifall dreven var osmorda. Allt som kunde rotera på en enkel spinnrulle gjorde det, vev, drev, spole.
                Den enda broms de billigaste rullarna var försedda med var den primitiva kastbromsen. Med hjälp av gavelmuttern kunde man öka eller minska trycket mot spolaxeln. En Record 1300 hade endast en gavelmutter, 1400 hade två men bägge var instegsrullar. Rullarna var även försedda med en spärr vilken låste spolen åt bägge rullriktningarna,. Då rann inte linan ut om man ställde ifrån sig spöet och lät betet hänga löst.
                1550 var Svensons normala standard. Med högre modellnummer fick man fler funktioner hos rullen och därmed närmade man sig entusiasternas skara. Den stora drömrullen var Ambassadeur 5000 och till den ville man ha ett tvåhandsspö så man fick mera kraft i kastet och kanske även kunde använda tyngre beten.
                Senast ändrad av BeBest; 2017-11-10, 16:20.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av MrMustang Visa inlägg
                  Hej Eldhanden :-)

                  Härligt med folk som har lite koll bakåt - Tack så mycket !

                  På skoj .. stod det något mer i N&N om vilket viktspann spöt var klassat för ?

                  Med vänlig hälsning
                  Anders
                  Hej Anders;

                  Min pseudonym här på Fiskesnack är Old Firehand...

                  När det gäller Napp & Nytt så var jag förr i tiden god vän med ABU-legendarerna Göte Borgström, Lennart Borgström och Eric Swan...

                  Fiskat Gädda har jag tränat på då och då sedan sommaren 1945...

                  Här kan du läsa reprisen om mitt första Gäddfiske med min morfar:

                  "Mina första Gäddfiskeäventyr kommer från Selångersjön. Under somrarna i mitten av 1940-talet brukade jag som liten grabb få följa med min morfar, lantbrukare och skogsägare Erik-Olov Lindgren, Hjässberget, Hov och ro efter Gädda i Selångersjön. Morfar rodde båten och jag fick sitta på aktertoften och med båda händerna hålla i dragvindan med den svarta flätade nylonlinan. Ett stort skohornsliknande skeddrag av silver och koppar wobblade och vickade i vattnet 25 - 30 meter bakom båten. Flera gånger fick vi enorma Gäddor! Jag minns speciellt en jättegädda som morfar slog ihjäl med ett kapat stolsben. Där jättegäddan låg tillsynes död och gapade på botten av träekan kunde jag inte låta bli att stoppa min fot i käften på Gäddan. Då stängde Gäddan käften och jag satt fast som i ett skruvstäd. Morfar fick ta i med full kraft för att öppna Gäddkäften så att jag kunde dra ut min blödande, rivna fot. Sedan den dagen är jag storgäddfiskare!"


                  http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Old Firehand

                  Kommentera


                  • #10
                    Ja-a ni ... historier att skratta åt... nu.. :-)
                    Tack båda två för svar och ha en kalashelg!

                    Med vänlig hälsning
                    Anders

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 494 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 827 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 645 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 656 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 547 svar
                    228 857 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Arbetar...
                    X