Vad är eran Go To-knut för tafsar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är eran Go To-knut för tafsar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sir Fish-a-lot
    replied
    "Figure 8" är en utmärkt knut till flätade material men till tjockare monolina än 0,25 mm är den värdelös.

Lämna en kommentar:

• simonoscekman
    replied
    Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
    Om du kan smälta stumpen till en pärla är det inte 100% fluorocarbon.
    Har ingen aning vad det är som är på rullen i såna fall men det står Fladen Fluorocarbon Maxximus på förpackningen, köpt för några dagar sen i en fiskebutik i Lund.

Kan det möjligen vara så att det är en hybridlina? Dvs att det är en FC-coating på vanlig nylon?

Lämna en kommentar:

• stefan1
    replied
    Ursprungligen postat av simonoscekman Visa inlägg
    Bara för att vara på den säkra sidan så gjorde jag en till knut över huvudlinan med stumpen och smälte stumpen så det blev en liten pärla.
    Om du kan smälta stumpen till en pärla är det inte 100% fluorocarbon.

Lämna en kommentar:

• simonoscekman
    replied
    Ursprungligen postat av Ajax -71 Visa inlägg
    Ser ut att vara samma som Fisktutte länkade tidigare i tråden fast knuten från ett annat håll. Väldigt lättknuten men tog ett tag innan jag lärde mig hur man drar åt den på slutet så den inte lägger sig fel. Bara för att vara på den säkra sidan så gjorde jag en till knut över huvudlinan med stumpen och smälte stumpen så det blev en liten pärla.

Blir att sätta den på prov i Norge på Torsdag när jag åker till stugan. Återkommer med resultaten då men kan redan nu säga att det är en riktigt rejäl combo med FG-knuten till tafsen och Thumb-knot till lekandet.

EDIT: La till en bild på slutresultatet.

Senast ändrad av simonoscekman; 2017-11-14, 22:40.

Lämna en kommentar:

• joens
    replied
    Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
    Knutarna ser fina ut, jag skulle föredra enbart en hake av god kvalitet som är rundad istf spetsig så jigghuvudet kan röra sig lite friare.
    Ja,det kan vara en sak som skulle kunna förbättra det.
    Det som man får tänka på är att då man kör med en ögla så kan beteslås och rubbet röra sig väldigt mycket mer än om man kör med en fast knut.

Jag har även när jag testat att dra as sakerna konstaterat att denna knuten håller för högst vikt.

De andra självspänner sig mot metallen när de belastas och på då metallen är det hårdaste ämnet så nyper linan av sig själv när den spänner sig till en viss nivå i knuten.
    Testat med olika knutar och olika linor,både FC och nylon/hard mono och alltid fått samma resultat.
    Man ser tydligt där linan gått av att den är klämd och den går alltid av på samma ställe.

Och nej, för er som hävdat att jag har gjort knutarna fel. Jag har inte gjort knutarna fel. Jag är bara noggrann i mina val.

Körde med 1mm hard mono och drog av linan med alla knutar, inuti knutarna. Alla förutom perfect loop. Där drog jag av beteslåset..

Har efter några hundra knutar lyckats få till ett bra system där jag kan få en relativt liten ögla på knuten.
    I början är det lätt att den blir lite större. . .

Lämna en kommentar:

• holden
    replied
    Knutarna ser fina ut, jag skulle föredra enbart en hake av god kvalitet som är rundad istf spetsig så jigghuvudet kan röra sig lite friare.

Lämna en kommentar:

• joens
    replied
    Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
    1: Varför har du hake med lekande?
    2: Haken ser ut som ett skämt.
    1.Det är ett lekande med ett beteslås.
    2. Beteslåset är mycket bra

Lämna en kommentar:

• Ajax -71
    replied
    Lee Tauchen’s Fluorocarbon Leader Knot . Fluorocarbon leaders truly excel in durability. I use two different pound tests depending on lure weight and size.

Lämna en kommentar:

• stefan1
    replied
    Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
    [ATTACH=CONFIG]97631[/ATTACH]

Upplever inga problem med det.
    1: Varför har du hake med lekande?
    2: Haken ser ut som ett skämt.

Lämna en kommentar:

• joens
    replied
    Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
    Tack för erbjudandet, en bild räcker för att få en uppfattning om hur det ser ut! Blir det inte lite mycket med loop och beteslås? Fiskar ganska mycket vertikal på gösen och vill ha lågt motstånd i vattnet.
    Click image for larger version

Name:	IMG_20171017_211941422.jpg
Views:	1
Size:	976,8 KB
ID:	1785945

Upplever inga problem med det.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg