Lösning för fångstförvaring och transport hem. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lösning för fångstförvaring och transport hem.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lösning för fångstförvaring och transport hem.

    Visste inte riktigt vad jag skulle plasera denna tråd. Men det är ju fiskerelaterat ur min synvinkel.

    Allt som oftast när jag och farbror åker ut på sommareftermiddagarna och fiskar abborre så hamnar fångsten i en hink. Där den får ligga och jäsa tills man kommer hem. För han som filear all abborre så märks ju inget. Men jag som flår märker hur löst köttet blir av värmen. Förrutnelsen påbörjar snabbt. Katten blir ju glad. Men ibland vill man ha fler kvar till sig själv.
    Det jag har tänkt är att borra ett större hål i en vanlig kylbag och fästa en lucka som stänger sig själv. Då håller man kylan kvar bäst. Problemet jag har är att hitta lämpligt gångjärn som kan göra jobbet åt mig. Dom flesta google resultat visar mest till köksluckor. Släpper man en 2hg borre så ska luckan helst fjädra ner av den tyngden. Och upp så fort abborren passerat.
    Har ni några tips?

    Kan på en gång skriva att beställa från utlandet är över min kunskap. Något jag drabbas av såklart. Men bör ju skrivas så inte bara ebay länkar kommer.

  • #2
    Har i massa år använt en vanlig plastbalaj med lock från CO som jag hinkar upp sjövatten i och så kopplar jag en syrepump (tänk akvariepump) som går på batteri https://www.fiske.se/rapala-syres%C3...hoCvNsQAvD_BwE och så lägger jag ner borrarna i den som en sump, när jag kommer hem så kan jag välja på att nacka och rensa fångsten direkt eller flytta över dem till en större sump vid bryggan och ta det senare.

    Blir det dåligt med borre så de inte räcker så släpper jag helt enkelt tillbaka de jag har innan jag åker hem så får de simma vidare och växa på sig.

    Är det väldigt varmt så placerar jag baljan i skuggan så gott det går och byter vatten några gånger under turen för att hålla ner temperaturen så mår borrarna bättre, visst en kylbox är bättre på att hålla tempen nere men pumpen funkar lika bra i den och att ha någon fjädrande lucka för att lägga i känns som rejält overkill i min värld, hur svårt är det att med ena fingret lätta på locket och släppa i borren?

    Måste bara fråga en sak dock Du skrev att Du tar hem 2hg borrar och rensar, det är ju barna rov ju allt under halvkilot får gå tillbaka iaf i min värld.

    Kommentera


    • #3
      Problemet då är att man får mer att bära. Jag har 20 minuters promenad till båten.
      En kylbox med några frysklampar i är smidigt i min värld och för min lilla roddbåt.
      Varje gång man lyfter på locket så släpps det ut mycket kyla. Mycket mer än en lucka på kanske 100mm.
      Att sen ha fisken fångad till slutet är näst intill djurplågeri. Bättre att nacka dom på en gång och gå hem när stekpannan blir full.

      Japp barnarov. Men jag tar aldrig upp en abborre över 4hg. Bättre dom får simma kvar och fortplanta sig. 2hg finns det gott om i nästan alla sjöar. Men 5hg. Då är dom mer avelsfisk. Bättre dom får skapa mer abborre.

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
      2 svar
      2 497 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg TomHiddleston  
      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
      24 svar
      3 833 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg uffe62
      av uffe62
       
      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
      39 svar
      5 659 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg OGRudan
      av OGRudan
       
      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
      468 svar
      107 669 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Julle68
      av Julle68
       
      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
      3 552 svar
      229 695 visningar
      12 gillar
      Senaste inlägg Sundström76  
      Arbetar...
      X