Shimano strul igem!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano strul igem!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Inte illa ment men jag har faktiskt svårt att förstå dig fullt ut här, du verkar skriva lika fort och på samma sätt som en del pratar... svårt helt enkelt. Tatula eller Ballistic LT? Den senare med Magseal får man dock inte serva själv så jag skulle välja den förra och smörja själv.

    ”Jag SJ öppnar ej rullen och shimano har varit smarta för att tjäna pengar på service.. förr kunde man serva själv.. men skriva ja kr över nu lite annorlunda nycklar och den lilla service fickan i rullen som tex rarenium Hade,DEN har man plockat boet..
    Ska se va ja kan få för vettig rulle annars i Sverige.. det är vikten på rullen jag förälskade mig i och hur mjukt den gick... 178 gr på en 250å modell är svårt att hitta..”

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Inte illa ment men jag har faktiskt svårt att förstå dig fullt ut här, du verkar skriva lika fort och på samma sätt som en del pratar... svårt helt enkelt. Tatula eller Ballistic LT? Den senare med Magseal får man dock inte serva själv så jag skulle välja den förra och smörja själv.

      ”Jag SJ öppnar ej rullen och shimano har varit smarta för att tjäna pengar på service.. förr kunde man serva själv.. men skriva ja kr över nu lite annorlunda nycklar och den lilla service fickan i rullen som tex rarenium Hade,DEN har man plockat boet..
      Ska se va ja kan få för vettig rulle annars i Sverige.. det är vikten på rullen jag förälskade mig i och hur mjukt den gick... 178 gr på en 250å modell är svårt att hitta..”
      Sitter via .mobilen så kan bli lite fel i skriften tyvärr.. Conny chonne charlsen på fb ta d där så är d enklare.

      Kommentera


      • #13
        Menade att jag kan ej serva min shimano SJ då jag ej har rätt verktyg och ej vill ge mig på det om något skulle gå fel...

        Har en daiwa fuego lt och den är okej just nu.. ballistic LT känns väldigt lik med fuegon men förstår där är avsevärda skillnader

        Kommentera


        • #14
          Ok fattar.. tror jag FS är inte samma sak som FB eller sms för den delen men vi är olika, funkar så länge vi begriper varandra, annars missar ju inlägget målet... mina första 2500 inlägg skrevs f ö helt på en mobil, nu ikväll på platta.

          Nå surt med Shimanon... Pyntar man 4000-5000kr så förväntar man sig funktionskontroll och livslängd... Hagane kanske mest är marknadsföring, läst om få men allt fler strul med shimanohasplar... Den senaste generationen verkar inte självklart bättre..

          Hur trivs du med Fuego LT för pengen den kostar? För övrigt är det nog principiellt med Ballistic vs Fuego som med Revo MGX och Revo S mest en fråga om toleranser, spole, dyra kullager och förhoppningsvis funktionskontroll... dvs inga avgrunder emellan... tror jag... utom möjligen priset då...

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            För övrigt är det nog principiellt med Ballistic vs Fuego som med Revo MGX och Revo S mest en fråga om toleranser, spole, dyra kullager och förhoppningsvis funktionskontroll... dvs inga avgrunder emellan... tror jag... utom möjligen priset då...
            Det här är intressant, även om det inte helt hör till trådens ämne direkt så gör det så indirekt i och med att det handlar om olika rullars kvalité och funktion i relation till varandra och sitt pris.

            Jag tycker nya LT-konceptet är fräckt (inte bara för att jag hade ett gammal Light & Tough Frog-spö för hundra år sedan) och jag ser verkligen fram emot hur rullarna kommer stå emot tidens tand.
            På fråga om skillnad är dock just Fuego och Ballistic tämligen lika i sin uppbyggnad, kullagren båda modellerna har bär dessutom samma artikelnummer vilket jag antar innebär exakt likadana lager. Även en annan kritisk del, envägslagret, har samma artikelnummer i dessa tu.
            Detta förekommer hos andra tillverkare också. Funderar nästan dagligen på just hur stora skillnader man får för en märkbart större peng.

            Kommentera


            • #16
              Dessvärre oftast en alltför liten praktisk fördel för en massa extra pengar. Mest marknadsföring i de flesta fallen enligt min åsikt

              ABU excellerar i detta ämne. Slänger in några extra kullager på en plats där de gör noll nytta och marknadsför rullen hårt som mycket bättre och passar givetvis på att höja priset mycket mer än vad de extra kullagren kostar.

              Shimano är inte långt efter, expert på att hitta på fina namn på självklarheter och sedan lyckas de få sin fanclub att gladeligen marknadsföra påhittet.
              Senast ändrad av Mankan G; 2018-04-01, 22:41.
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

              Kommentera


              • #17
                Jag köpte en Chronarch c14+ här på fiskesnack för nåt år sen lr va det nu va och det är fanemej en grym liten rulle, superskön att fiska med och mekaniskt tycker i alla fall jag att den känns jävligt bra, riktigt tight å len att veva och mycke jämn å bra broms och man kan känna hur dom små kuggarna jobbar och det gillar jag. Stort plus är att det sitter riktigt bra kullager i den från början som tål bra att fiskas i saltvatten med, min fiskar jag mest i havet med efter havsöring men till vad som helst efter fiskar som kan bli upp till 5-7 kilo passar den bra i min smak. Givetvis sköter jag den som man ska och det gjorde Apan jag köpte den av oxå för den va välsmörjd och välvårdad när jag fick den, men numera ser den inte lika fin ut men funkar kanon.

                Fråga. Har nån haft strul med den rullen? Är nämligen sugen på en Chronarch G för jag behöver en liknande rulle med lägre utväxling men vetifan om jag vågar köpa en sån pga allt skit man läser här nu om nya Shimano? Är Chronarch G japan tillverkad? Mvh och sketfiske
                Click image for larger version

Name:	ED74AA25-A5CD-4E00-BAD4-4262151598A5.jpg
Views:	1
Size:	1,03 MB
ID:	1786618
                En snipa från igår

                Kommentera


                • #18
                  Daiwa fuego lt.. känns som en shimano stradic ci4.. påminner om varrandra oxå.. en fuego mötet sig lätt med en rulle i 2000 kr klassen... bästa shimano för mig är obförvlir nog rarenium . Ja ärligt allt innan hegane känns så mycket mer hållbart.. näe jag får pengarna tillbaka för min vanquish så vet jag ej ännu vad d blir.. en ballistic må vara lik en fuego men väger en del gram mindre... LT modellen då.. Och spolen är på ballistic påminner om shimano arcspool medans fuego har mer "vanlig"spole...

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                  2 svar
                  2 478 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg TomHiddleston  
                  Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                  24 svar
                  3 813 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg uffe62
                  av uffe62
                   
                  Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                  39 svar
                  5 614 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg OGRudan
                  av OGRudan
                   
                  Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                  468 svar
                  107 621 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Julle68
                  av Julle68
                   
                  Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                  3 545 svar
                  228 155 visningar
                  12 gillar
                  Senaste inlägg Wilier75  
                  Arbetar...
                  X