Gäddmete! Vad skall man ha för utr. (Spö,rulle osv.) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddmete! Vad skall man ha för utr. (Spö,rulle osv.)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Bump.

    Skulle vilja ha ett nytt spö mer anpassat för gäddmete.

    Just nu använder jag ett tio-fots 10-40gram, är väldigt nöjd med längden på spöt men inte längden på kasten, törs ju inte ta i för mycket med en mört på upp mot 2 hekto i andra änden.

    Vet inte om jag vill gå upp till 12-fot, vilka är fördelarna, hur mycket påverkas kast-längderna?
    En tvådelad 12-fotare kan bli lite krångligt att få in i bilen och kan bli lite krångligt att fiska med på de ställen där jag brukar fiska om jag inte tar å röjer bort lite träd osv som kan vara lite i vägen med ett såpas långt spö.

    Kommer sällan kasta med mörtar över 2-hekton, klarar jag mig på 10-fot och 2.75 lbs, eller har ni några andra tips?

    Har sneglat lite på Wychwood Agigator, har ni några andra tips, Drennan E-sox pike float eller E-sox Power PikeFlex?
    Har själv ingen möjlighet att klämma på dessa spön innan beställning.

    Hade tänkt att fortsätta att använda min Shimano 4000 rulle med 0.20 fireline, antar att jag inte behöver någon baitrunner, kör dessutom alltid med slirbromsen inställd på det lägsta motståndet och drar åt den först efter att jag har napp.

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Vessla Visa inlägg
      Bump.

      Skulle vilja ha ett nytt spö mer anpassat för gäddmete.

      Just nu använder jag ett tio-fots 10-40gram, är väldigt nöjd med längden på spöt men inte längden på kasten, törs ju inte ta i för mycket med en mört på upp mot 2 hekto i andra änden.

      Vet inte om jag vill gå upp till 12-fot, vilka är fördelarna, hur mycket påverkas kast-längderna?
      En tvådelad 12-fotare kan bli lite krångligt att få in i bilen och kan bli lite krångligt att fiska med på de ställen där jag brukar fiska om jag inte tar å röjer bort lite träd osv som kan vara lite i vägen med ett såpas långt spö.

      Kommer sällan kasta med mörtar över 2-hekton, klarar jag mig på 10-fot och 2.75 lbs, eller har ni några andra tips?

      Har sneglat lite på Wychwood Agigator, har ni några andra tips, Drennan E-sox pike float eller E-sox Power PikeFlex?
      Har själv ingen möjlighet att klämma på dessa spön innan beställning.

      Hade tänkt att fortsätta att använda min Shimano 4000 rulle med 0.20 fireline, antar att jag inte behöver någon baitrunner, kör dessutom alltid med slirbromsen inställd på det lägsta motståndet och drar åt den först efter att jag har napp.
      Wychwoods agitator 10fot kör jag med och jag tycker det är mycket bra, inga större fiskar än men det känns att det finns kraft i klingan. Går du upp på 12:an så blir det ju längre och otympligare om du har det snårigt/träd vid vattnet.
      Jag har känt på E-sox pike float i affär och det är mycket klenare, inget jag skulle vilja kasta ut en mört med, däremot Power pikeflex kändes riktigt bra men då blir det ju längre.
      Jag skulle slagit till på agitatorn i 10fot om jag inte redan hade ett, riktigt bra spö för ganska lite pengar.

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
      2 svar
      2 497 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg TomHiddleston  
      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
      24 svar
      3 833 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg uffe62
      av uffe62
       
      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
      39 svar
      5 659 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg OGRudan
      av OGRudan
       
      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
      468 svar
      107 669 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Julle68
      av Julle68
       
      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
      3 550 svar
      229 652 visningar
      12 gillar
      Senaste inlägg Tylön
      av Tylön
       
      Arbetar...
      X