Spö för göstrolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö för göstrolling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Flodebanan, nu tror jag du taskar ut. Ett trollingspö är just gjort för stora fiskar, exempelvis lax på över 20 kilo. Att då inte klara en gös som är en av dom tröttare fiskarna med ett trollingspö. Är för mig en gåta hur du resonerar. Har inte sagt att jag fiskat i alla vatten i Sverige. Men däremot testat en del olika typer av vatten i Stockholm.
    Däremot finns det många som dig som tycker om Cisco Kid i alla former. Men jag har övergett dom för nya och som jag tycker bättre modeller.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen
      Flodebanan, nu tror jag du taskar ut. Ett trollingspö är just gjort för stora fiskar, exempelvis lax på över 20 kilo. Att då inte klara en gös som är en av dom tröttare fiskarna med ett trollingspö. Är för mig en gåta hur du resonerar. Har inte sagt att jag fiskat i alla vatten i Sverige. Men däremot testat en del olika typer av vatten i Stockholm.
      Däremot finns det många som dig som tycker om Cisco Kid i alla former. Men jag har övergett dom för nya och som jag tycker bättre modeller.
      Konstigt att inte fler gäddfiskare använder klena trollingspön då ?

Elanen, det handlar ju inte bara om att klara av att drilla hem fisken utan även att kunna göra det så fort och så effektivt som möjligt för att kunna få tillbaks den i vattnet så fort som möjligt efter den har blivit krokad.

Det är väl ingen överdrift att påstå att man har nollkoll på en 20+lax och att rulltömmningar inträffar ofta med ett odinärt trollingspö?

Har ingen uppfattning om Cisco Kid, var bara ett exempel på storleken.
      sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
        Konstigt att inte fler gäddfiskare använder klena trollingspön då ?

Elanen, det handlar ju inte bara om att klara av att drilla hem fisken utan även att kunna göra det så fort och så effektivt som möjligt för att kunna få tillbaks den i vattnet så fort som möjligt efter den har blivit krokad.

Det är väl ingen överdrift att påstå att man har nollkoll på en 20+lax och att rulltömmningar inträffar ofta med ett odinärt trollingspö?

Har ingen uppfattning om Cisco Kid, var bara ett exempel på storleken.

Flodeb....Enklast är väl att du testar själv vid praktiskt fiske vilken spötyp du gillar....Kör med ett havsfiskespö och ett Elanenspö och välj sedan det du trivs med.
        Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF
          Flodeb....Enklast är väl att du testar själv vid praktiskt fiske vilken spötyp du gillar....Kör med ett havsfiskespö och ett Elanenspö och välj sedan det du trivs med.
          Har testat med Elanens gummispön och kan utesluta dem
          sigpic

Kommentera

Flodebana, största Cisco Kid är inte nån av mina favoriter. Gav bort mina till en polare. Är onödigt klumpiga beten tycker jag. 4 spön är helt perfekt i en båt där man kan trolla med motor. En båt på 3,7 meter som jag personligen tycker är lagom att ro (Uttern 370). Dem som funkar att ro i skapligt grov sjö är den gamla modellen av Crescent 42 (lättare skrov än dom senare från 80-talet).
            Finns ett par sjöar i Stockholm där det går att trolla med motor. Men är inte alltid dom bästa gössjöarna.

Hej Elanen; Den största Cisco Kid wobblern CK1800 är definitivt inte någon av mina favoriter vid gösfiske heller! Däremot har jag sett två Ekolnfiskare som fångat några gösar på Cisco Kid 1800 i både 7 och 8 kilos vikt. I ett av dina hemmavatten, Drevviken har jag själv lyckats fånga fyra gösar över 6 kilo på Cisco Kid 600 i färgerna Red/Silver och Red Head när vi fiskade efter gädda i Trångsundssundet. Nog finns det bra mycket säkrare wobbler vid göstrolling. Den gamle indianen Tom Manns 20+ och 30+ i Yellow/Green och Gold/Brown kan ingen seriös gösfiskare vara utan. Cotton Cordell CD9 Deep Red Fin i färgerna Black/Silver och Blue/Silver kan inte vara helt fel att testa i Drevviken. I Mälaren har ju Cotton Cordell Wally Diver CD6 och Wally Diver Magnum CD7 och djupgående Bomber 24A och 25A varit mina egna favoriter i många år. Förra året och speciellt nu i år har Mälarens gösar visat stort intresse och hugglust när de fått syn på Smithwicks metallmönstrade, djupgående ASSRD1200F med röda gamakatsukrokar. Speciellt färgerna Blue Pirate (263), Clown (264), Yellow Fever (266) och Electric Banana (271) har varit riktiga gösmagneter i år. Å andra sidan är det väl inte många gösfiskare som upplevt en bättre gössäsong än i år.
            We have to go for the Big Ones!
            Old Firehand

Kommentera

Så sant Old F. Dom stora Ciscon fick Randy (kinesen) av mig. Han tog ett gäng feta grisgösar på dom i Magis. Men har ju som sagt upptäckt Cotton Cordellen Deep Red Fin och även Manns 20-25 +. Smitwick har ju skördat en del i Dreviken. Uffe (klubban) polare till mig hade ett bra race på den. Och Flodebanan det finns ju fasktiskt lite grövre trollingspön än dessa billiga Ron Thomsom. Om du tycker att dessa är pinnar. Fattar fortfarande varför du måste
              pressa upp din fisk så fort. Är det på tid du fiskar. Säger som BBRF, varför inte ett kraftigt torskspö direkt, typ havsfiskespö modell värsting. Då flyger dom ju nästan upp i båten. BBRF, är ju havsfisket personifierat.
              Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Så sant Old F. Dom stora Ciscon fick Randy (kinesen) av mig. Han tog ett gäng feta grisgösar på dom i Magis. Men har ju som sagt upptäckt Cotton Cordellen Deep Red Fin och även Manns 20-25 +. Smitwick har ju skördat en del i Dreviken. Uffe (klubban) polare till mig hade ett bra race på den. Och Flodebanan det finns ju fasktiskt lite grövre trollingspön än dessa billiga Ron Thomsom. Om du tycker att dessa är pinnar. Fattar fortfarande varför du måste
                pressa upp din fisk så fort. Är det på tid du fiskar. Säger som BBRF, varför inte ett kraftigt torskspö direkt, typ havsfiskespö modell värsting. Då flyger dom ju nästan upp i båten. BBRF, är ju havsfisket personifierat.
                Elanen, man vill ju ha en chans att kunna sätta tillbaks fisken eftersom det mesta fisket bedrivs i sommarvarmt vatten.

Sedan behövs det lite tryck för att flytta en 30cm wobbler i käften på en 10kgs fisk
                sigpic

Kommentera

Hej Elanen; Jag tycker nog att en del av sporten går förlorad om man trollar gös med helt stumma havsfiskespön. Lite mjukare spön som Shakespeare Ugly Stik med spänst från topp till ändbutt vill jag helst trolla med. Nu är det väl så att den gode BBRF bara har klarblå havsfiskespön (nu vänder jag den högra kinden till ) och några gamla ABU Pimpel 2 fyllda med 30 lbs dacronlina för att matcha BN och KG i Triellen. Här vid Triellen försökte jag få vara med för några år sedan och kalla tävlingen "Fourellen", men BN (han som annars bara fiskar Glommaharr) ville inte ens nedlåta sig till att besvara min ödmjuka förfrågan. Något hot om annat än fjärdeplatsen kunde de ju inte frukta från min sida!
                  Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
                    Jag skulle inte använda vanliga trollingspön till Gösfisket, tror personligen ett bättre spö skulle vara ett spö med ordentligt ryggrad så man har lite att sätta emot både under drillen och framförallt i mothugget.

Vet många duktiga som kört med Havsfiskespön under sommaren p.g.a att dom vill ha lite power. Kmr själv köra på mina jerkbaitpinnar.

Hej Flodebanan; Typ av trollingspö bör man kanske i första hand välja efter vilka beten man trollar med. Stora wobbler med kraftigt vattenmotstånd kräver ju grova, styva spön. När jag trollar gös kör jag helst med lätta wobbler i modeller som Bomber 15A, 24A och 25A, Cotton Cordell CD6, CD7 och CD9 samt Smithwick ASSRD1200F och ADRA1200. Ingen av dessa wobbler gör något större motstånd i vattnet. Här liksom vid lax- och öringtrolling är 8 fots Shakespeare Ugly Stik Tiger mina absoluta favoritspön.
                    Bättre spön har jag aldrig fiskat med.
                    Old Firehand

Kommentera

Ugly Stik Tiger har linklass 15-40 lb om jag förstått rätt. Vad motsvarar 15-40 lb i "kastvikt" på ett ungefär (dvs. tex 50-100g etc...).

Patrik
                      Bättre en gös i näven än torsk i Tallinn!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                      14 svar
                      1 976 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11