Nästan nytt spö med bruten spötopp - finns det något jag kan göra? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nästan nytt spö med bruten spötopp - finns det något jag kan göra?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Nästan nytt spö med bruten spötopp - finns det något jag kan göra?

    Hej,

    Jag hade med en vän ut med båten för ett par veckor sedan. Då vi skulle jigga efter borre fick han låna mitt perchfight haspel 3-20g eftersom han inte är bekväm med multirulle som min övriga utrustning är. Han lyckades kroka en stick eller något annat orubbligt och stod länge och slet i grejerna innan jag bad honom att vira linan runt handen och dra av skiten. På något sätt lyckades han dra i någon konstig vinkel eller något och det slutade med att spötoppen gick av, cirka 6-7cm, nästan fram till den andra ringen.

    Finns det något annat att göra än att köpa ett helt nytt spö? Kan man få tag på endast topphalvan t.ex. eller finns det något proffs som kan reparera en sådan sak? Osäker på var den lilla toppdelen ens tog vägen nu när jag tänker efter.. Har skrivit till Söders sportfiske men inte fått något svar ännu.

    Skadeglädje är okej, hjälp uppskattas dock mer.

  • #2
    Ta med dig spötoppen till butik så limmar dom på en ny toppögla, aktionen kanske blir lite annorlunda men värt att prova iaf. Annars går det väl att få tag i ny topp

    Kommentera


    • #3
      Min första åtgärd skulle vara att noga undersöka brottstället för att se om det finns någon typ av sprickor ned i klingan.
      Om klingan förefaller vara hel skulle jag försiktigt skära bort några centimeter så jag fick en hel och jämn kant och montera dit en ny toppögla. Kanske måste då den översta spöringen tas bort. Den här åtgärden kan exempelvis en fiskebutik bistå dig med ifall du inte vågar dig på detta pillegöra själv.
      Är det sprickor ned i klingan så är det vettigt att försöka få tag på en ny toppdel.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

      Kommentera


      • #4
        Limma dit en ny toppögla är ett sätt, men bered dig på att spöt får en annan aktion.
        Hyfsat nya spön brukar inte vara omöjliga att få tag i en helt ny topp till. Riktpriser på en ny topp brukar vara halva priset mot ett komplett spö ungefär.
        Ta det med Söders så tror jag det ordnar sig.

        Kommentera


        • #5
          Ja det här med att limma dit en ny toppögla... Tar man bort 7-10cm på ett 7' spö, blir ju spöt helt annorlunda mot original, med största sannolikhet (enligt egen erfarenhet) spöt går ju att nyttja, men om man köpt ett nytt spö med precis dom egenskaper man vill ha så är nog det ända rätta att försöka få tag i en ny del

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av EvenSteven Visa inlägg
            Hej,

            Jag hade med en vän ut med båten för ett par veckor sedan. Då vi skulle jigga efter borre fick han låna mitt perchfight haspel 3-20g eftersom han inte är bekväm med multirulle som min övriga utrustning är. Han lyckades kroka en stick eller något annat orubbligt och stod länge och slet i grejerna innan jag bad honom att vira linan runt handen och dra av skiten. På något sätt lyckades han dra i någon konstig vinkel eller något och det slutade med att spötoppen gick av, cirka 6-7cm, nästan fram till den andra ringen.

            Finns det något annat att göra än att köpa ett helt nytt spö? Kan man få tag på endast topphalvan t.ex. eller finns det något proffs som kan reparera en sådan sak? Osäker på var den lilla toppdelen ens tog vägen nu när jag tänker efter.. Har skrivit till Söders sportfiske men inte fått något svar ännu.

            Skadeglädje är okej, hjälp uppskattas dock mer.
            Hej Even Steven;

            Kontakta Söders Sportfiske som tagit fram spöt och köp en ny toppögla........https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...0g-haspel.html ...

            Old Firehand
            Leif Engström

            Senast ändrad av Old Firehand; 2018-10-31, 17:50.

            Kommentera


            • #7
              Tack för tipsen.

              Ska se om jag kan hitta fram den biten som bröts av och testa att limma dit den. Söders ville ha 50% av vad ett helt nytt spö kostade för toppdelen. Undra om man kan gå dit på black Friday och få den en aning billigare med tanke på att priset för spöt då lär vara nedsatt.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av EvenSteven Visa inlägg
                Tack för tipsen.

                Ska se om jag kan hitta fram den biten som bröts av och testa att limma dit den. Söders ville ha 50% av vad ett helt nytt spö kostade för toppdelen. Undra om man kan gå dit på black Friday och få den en aning billigare med tanke på att priset för spöt då lär vara nedsatt.
                Har lagat flera av mina spön själv, det är inte rocket science men resultatet blir sällan Exakt som det var när det kommer till känslan innan det pajjade av naturliga skäl. Du kan ta nästan vilken spötopp som helst (tar du en mjuk topp bli spöt mjukar i toppen e t c) det viktiga är att den passar och då menar jag att det inte ska glappa mellan delarna. Den del som är närmast spötoppen ska gå ovanpå den andra delen (inte tvärtom). Sandpappra (typ 300 kornighet eller över) lätt bägge delarna på de områden som kommer att strykas med lim. Stryck på tunt med expoxy på den del som är närmast rullen och passa in delen så ringarna ligger i linje. Låt vila till snustorrt. Vill du vara extra säker på att inte toppen lossnar kan du linda hårt och med tajt 1-2cm över skarven med t ex flätlina och sedan pensla på runt med epoxy.
                - Go for the big ones you must!
                https://www.youtube.com/watch?v=PzOKf9A3oqc

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av EvenSteven Visa inlägg
                  Tack för tipsen.

                  Ska se om jag kan hitta fram den biten som bröts av och testa att limma dit den. Söders ville ha 50% av vad ett helt nytt spö kostade för toppdelen. Undra om man kan gå dit på black Friday och få den en aning billigare med tanke på att priset för spöt då lär vara nedsatt.
                  Det är ju inte en ny spötopp du ska köpa utan en betydligt billigare toppögla med innerdiameter som passar till den avbrutna spötoppen.....

                  Old Firehand
                  Leif Engström



                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                    Ja det här med att limma dit en ny toppögla... Tar man bort 7-10cm på ett 7' spö, blir ju spöt helt annorlunda mot original, med största sannolikhet (enligt egen erfarenhet) spöt går ju att nyttja, men om man köpt ett nytt spö med precis dom egenskaper man vill ha så är nog det ända rätta att försöka få tag i en ny del
                    Stahre87 har en poäng men en ny ögla skulle absolut vara mitt förstaval, kostar inte många tior och 3-20g spöt är långt, 7’8” så om det fimpas 6-8cm kanske du har lite styvare 7’5”-7’6” spö för 5-25g snart... Kanske perfekt om spöt, som så många andra, är köpt lite på chans. Blir ofta så när klassningen är fel och beskrivningen av spöts egenskaper nästan är obefintlig...

                    Ps. 78 osv ovan är skrivet som 7 fot, 8 tum, med tecken, men även om jag skriver det så, så syns det inte när jag publicerar. Barnsjukdomar?

                    Nu är tecknen tillbaka!
                    Senast ändrad av anteman; 2018-11-02, 11:36.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 478 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 614 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 621 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 545 svar
                    228 155 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Wilier75  
                    Arbetar...
                    X