Finns det moderna UL haspelspön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Finns det moderna UL haspelspön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av crowax Visa inlägg
    Jag skulle inte kalla dem för UL-spön överhuvudtaget. De spön jag använder kallas annars LRF spön. Anpassade för lätt fiske i havet. Då är det skönt med 7 fot eller längre så man kommer någonstans om man vill kasta utåt. Finns en del fina från drygt 1000SEK och uppåt. Jag har ett Tailwalk Ajist TZ som ligger på runt 3000kr.

    Nedan har du ett par riktigt fina japanska från Major Craft om du någon gång skulle önska dig ett mer extravagant spö än Westin Street Stick. Om mitt Street Stick skulle ge sig så blir det nog ett N-One spö från Major Craft för min del.
    http://tackle4all.com/majorcraft-tri...r-p-12424.html
    http://tackle4all.com/majorcraft-non...gr-p-9846.html
    Det är alltså LRF-spön jag letade efter utan att veta om det. Jag får ju mest abborrar på 0,5-3hg där jag fiskar med lätta grejer. Samtidigt kan det när som helst kliva på en gädda på 0,2-2kg. Det blir väl lite som LRF, för där kan det väl plötsligt kliva på en gylta med muskler.

    En liten nyfiken fråga... läser du specar eller recensioner på spöna för att våga beställa så fina spön över nätet?

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av F Sjöborg Visa inlägg
      Om du är ute efter riktig UL och lite finare stickor så blicka mot japan. Det finns en stor marknad där för dom som fiskar öring/regnbåge i små strömmar
      Köper du från firmor som tar in Japanprylar, eller beställer du från Japan? Klassar de sina spön ungefär som man är van vid F, XF...?

      Jag köpte en TP 1000 mgs från Japan för många år sedan. Firman kryssade i ”gåva”, så jag fick lägga några timmar i kommunikation med tullverket innan jag kunde få betala det jag egentligen skulle.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inlägg

        Gott nytt år, här finns oxå massa kul japanprylar m.m.
        https://www.artoffishing.co.uk/
        Det samma!

        Mycket kul på den sidan!

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg

          Köper du från firmor som tar in Japanprylar, eller beställer du från Japan? Klassar de sina spön ungefär som man är van vid F, XF...?

          Jag köpte en TP 1000 mgs från Japan för många år sedan. Firman kryssade i ”gåva”, så jag fick lägga några timmar i kommunikation med tullverket innan jag kunde få betala det jag egentligen skulle.
          Köper från japan alt ute i europa(tämligen snålt utbud även där)
          I sverige finns inte mkt att hurra för

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg

            Det är alltså LRF-spön jag letade efter utan att veta om det. Jag får ju mest abborrar på 0,5-3hg där jag fiskar med lätta grejer. Samtidigt kan det när som helst kliva på en gädda på 0,2-2kg. Det blir väl lite som LRF, för där kan det väl plötsligt kliva på en gylta med muskler.

            En liten nyfiken fråga... läser du specar eller recensioner på spöna för att våga beställa så fina spön över nätet?
            Precis! Det är riktigt kul att drilla en gylta eller torsk på över kilot med ett spö med en kastvikt på 0.5-7g eller drilla makrill med ett spö på 0.5-5g. Jag brukar läsa specarna ja. Kastvikt, längd på spöt, vikt på spöt och om det är solid eller tubular topp är det jag kikar på. Har inte varit missnöjd med något spö än.

            Artoffishing som nämndes är en riktigt fin sida beställde ett gäng drag där häromdagen. Även tackle4all som jag länkade till tidigare tar in en del japanska spön tex major craft.

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av crowax Visa inlägg

              Precis! Det är riktigt kul att drilla en gylta eller torsk på över kilot med ett spö med en kastvikt på 0.5-7g eller drilla makrill med ett spö på 0.5-5g. Jag brukar läsa specarna ja. Kastvikt, längd på spöt, vikt på spöt och om det är solid eller tubular topp är det jag kikar på. Har inte varit missnöjd med något spö än.

              Artoffishing som nämndes är en riktigt fin sida beställde ett gäng drag där häromdagen. Även tackle4all som jag länkade till tidigare tar in en del japanska spön tex major craft.
              Solid lr tubular tip, är det om den är ihålig som ett sugrör eller ej? Mvh

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inlägg

                Solid lr tubular tip, är det om den är ihålig som ett sugrör eller ej? Mvh
                Riktigt så enkelt är det inte. Jag föredrar iaf solid på kortare känsligare spö och tubular på längre då de kastar bättre.

                "Tubular means the blank is manufactured in one-piece - sometimes broken into sections to aid transportation.

                With a Solid Tip, a solid section of blank is spliced into the tubular section, at the tip. Because there is a join between the solid and hollow sections, vibrations sent down the rod to the angler can be softened. Feels more like elastic than steel. The impact of this effect is often magnified with a lower quality blank. Expensive blanks reduce this effect."
                http://light.rockfishing.co.uk/2015/...-vs-solid-tip/

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av crowax Visa inlägg

                  Riktigt så enkelt är det inte. Jag föredrar iaf solid på kortare känsligare spö och tubular på längre då de kastar bättre.

                  "Tubular means the blank is manufactured in one-piece - sometimes broken into sections to aid transportation.

                  With a Solid Tip, a solid section of blank is spliced into the tubular section, at the tip. Because there is a join between the solid and hollow sections, vibrations sent down the rod to the angler can be softened. Feels more like elastic than steel. The impact of this effect is often magnified with a lower quality blank. Expensive blanks reduce this effect."
                  http://light.rockfishing.co.uk/2015/...-vs-solid-tip/
                  Ok, tack Med vilket ord beskriver man i sammanhanget steel på svenska?

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av crowax Visa inlägg
                    Jag har ett Westin Street Stick 2-10g till LRF-fisket. Det är ett riktigt skönt spö. Tillräcklig känslig topp för att känna huggen från de minsta LRF-arterna men ändå tillräckligt med kraft i der för att tämja de större fiskarna. Jag håller nog inte med dig att det är lättast att köpa spö i en serie man redan har. Bekvämast kanske, men då missar man många bra spön och det är kul att prova nytt. Iaf om man bara får hålla sig till Berkley eller Shakespeare som jag tycker är bra budgetspön både två men i min mening finns det betydligt bättre spön från andra märken.
                    Nu har jag testat street stick 2-10g. Det är väldigt trevligt att fiska med. Skulle mycket väl kunna bli så att jag får pensionera de vanliga gamla ul-spöna. Här finns både känslig topp och ryggrad.

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg

                      Nu har jag testat street stick 2-10g. Det är väldigt trevligt att fiska med. Skulle mycket väl kunna bli så att jag får pensionera de vanliga gamla ul-spöna. Här finns både känslig topp och ryggrad.
                      Kul! Jag lyckades knäcka mitt finare LRF-spö så risk att det blir även ett Westin Street Stick W6 2-10g nu.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 495 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 828 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 645 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 657 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 548 svar
                      228 947 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Arbetar...
                      X