Var det bättre förr? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Var det bättre förr?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Var det bättre förr?

    Ju förr dess bättre? Exempel finns flera, men vissa äldre rullar i samma serie säljs idag dyrare hos handlarna än dess ersättare. Det finns oxå modeller som har säkert fem år på nacken och reas aldrig ut. Hur kommer detta sig? Var vissa modeller bättre för några år sedan?

    Tex. Shimano Sustain FG är dyrare än FI. Abu Stx Sorön kostar mer nu än förr men är samma rulle.

  • #2
    Priset behöver inte nödvändigtvis falla bara för att modellen är äldre, tvärtom kan ju priset stiga på grund av allehanda faktorer så som valutasvängningar, ökade produktionskostnader, råvarupriser, m. m.

    Men on topic, visst var det redigare förr! Man hade kavaj på sig och inga plastkläder med sponsormärken på.
    Eftersom jag är över trettio (om än knappt) så är det min rättighet att klaga på ungdomen, rocknrollmusik och sånt där!

    Jag måste börja fiska i mina tweedkavajer omedelbart.


    Såhär ska det ju se ut:

    Kommentera


    • #3
      Mycket bra fråga. Både och skulle jag säga. De flesta produkter höll en mycket högre kvalitet och var meningen att hålla en mans ålder. Fanns nog en yrkesstolthet på ett annat sätt. Och när produktionen var nära så kunde man ju givetvis lättare kontrollera kvalitén än som nu när mycket läggs ut på lego fabriker i Asien. Men billigt blir det.
      Men fördelar nu mot innan är att utbudet ökat enormt. Det är inte svårare att beställa från ex Japan och usa än här hemma.
      Och både frakter och särskilt servicen och bemötandet brukar ofta vara mycket bättre i andra delar av världen än här hemma.

      Så man kan säga så här. Kvalitén är generellt mycket lägre men utbudet är mycket större. Nu mot förr.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av KN Visa inlägg
        Ju förr dess bättre? Exempel finns flera, men vissa äldre rullar i samma serie säljs idag dyrare hos handlarna än dess ersättare. Det finns oxå modeller som har säkert fem år på nacken och reas aldrig ut. Hur kommer detta sig? Var vissa modeller bättre för några år sedan?

        Tex. Shimano Sustain FG är dyrare än FI. Abu Stx Sorön kostar mer nu än förr men är samma rulle.

        Förr hade de som tillverkade både haspel- och multirullar betydligt större ansvar och var mer noga med både materialkvalitet och funktion än vad dagens rulltillverkare är...

        http://www.trumman.com/fisketips.htm
        Old Firehand
        Leif Engström

        Kommentera


        • #5
          Ja, det var det dock lite beroende på hur man definierar "förr".
          Själv använder jag mycket utrustning som tillverkades för 10-15 år sedan och då var det färre finesser men bättre detaljkvalitet
          och hållbarhet.
          Rullar, som jag är minst lika intresserad av som fisket med dem, har generellt blivit produkter för en eller två säsongers fiske.
          Även om vissa egenskaper har förfinats så ser jag personligen hållbarhet över tid som en av de främsta egenskaperna och
          den saknas hos många moderna produkter. Själv har jag gärna kvar mina rullar både 5, 10 och 15 år.
          Problematiken gäller förvisso inte enbart i fiskebranschen.

          Kommentera


          • #6
            Du har rätt i att det ingalunda bara gäller fiskebranschen.

            Det är en mentalitet hos konsumenterna som återfinns i mängder av branscher — årets nyheter in, fjolårets ut — vilket producenterna självklart är glada att spela med på.
            Detta märks inte minst i textilbranschen. Mycket få lagar strumport, underkläder, skjortor, you name it.
            Det hänger i sin tur ihop med att det tar tid och att låta någon göra det kostar för mycket (svensk arbetskraft är dyr, mycket dyrare än nyproduktion).

            Kommentera


            • #7
              Så är det och från min synvinkel som skruvar andras rullar är det definitivt till stor del konsumentdrivet inom fisket också.
              Idag verkar det inte finnas någon stolthet i att ha en rulle med några år på nacken, tvärtom har det blivit viktigt att hela tiden
              skaffa nya prylar.

              Själv lever jag i ett hem där i princip all utom vitvaror och några få andra saker är tillverkat i Norden på 50-, 60- eller 70-talet.
              Det som köps i sämre skick renoveras.
              Kanske blir man skadad då man jobbat inom svensk tillverkningsindustri som tvingades flytta utomlands på grund av
              kostnader...

              Nej, nu ska jag försöka reparera en kaffemaskin som sjunger på sista versen efter 7500 koppar, efter det ska jag ge mig
              på en Ambassadeur 12 som tjänat sin ägare i många för för att till slut ge upp.
              Våga vägra nyköp!
              Senast ändrad av JontaK; 2019-01-12, 20:32.

              Kommentera


              • #8
                Tror även det kan handla om vad som faktiskt får stoppas i grejerna vi tillverkar. En del grejer från förr höll extremt bra på grund av de material och ämnen som stoppades i dem, problemet är vad vi gör av dem sen. Asbest var ju till exempel toppen förr i tiden

                Kommentera


                • #9
                  Jag saknar min gamla sovjetiska haspelrulle. Plutonium är riktigt bra mot saltvattenskador, och linuppläggningen var perfekt med lintrissan i cesium.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av L4xen Visa inlägg
                    Tror även det kan handla om vad som faktiskt får stoppas i grejerna vi tillverkar. En del grejer från förr höll extremt bra på grund av de material och ämnen som stoppades i dem, problemet är vad vi gör av dem sen. Asbest var ju till exempel toppen förr i tiden
                    Nä det har jag lite svårt att tro...inom fisket iaf. Få rullar här väl innehållit t ex bly eller kvicksilver... aluminium, mässing, stål och plast är ungefär vad en rulle innehåller och jag har aldrig hört talas om att vissa legeringar bland dem numera är förbjudna av hälsoskäl...?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 495 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 828 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 645 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 657 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 547 svar
                    228 911 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Arbetar...
                    X