Var det bättre förr? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Var det bättre förr?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Krom och plast är väl giftigt, men då främst vid tillverkningsprocessen av grejerna, och nickelallergi har man ju hört talas om. Och nickelförlamning, men det har väl mer med skjutvapen att göra…

    Kommentera


    • #12
      Ha, ha, ni kanske har rätt, rullar håller sämre idag än förr eftersom de är mer miljövänligt tillverkade av kroppssnälla material

      Nickel är farligt har jag läst och förstått , t ex i smycken med aldrig har jag läst om nickelförlamning... man undrar ju stilla hur många tusen skott man måste skjuta innan nickelpickan "fryser fast" i en orörlig, förlamad hand?

      Sannolikt ett problem som grasserar mest i Texas och liknande regioner där alla "behöver" en pickadoll eftersom man måste kunna försvara sig mot "buset"...

      Men visst borde de kunna tillverka nickelfria pistoler, Glock är av plast/komposit... undra om den är allergitestad annars kan vi snart ha en hel hög FBI:are på sjukpension och det vore inte bra. EVA-handtag på spön, vad kan sånt göra på sikt?

      Skoja lite bara...
      Senast ändrad av anteman; 2019-01-12, 21:08.

      Kommentera


      • #13
        Det där sista med nickekförlamningen var ett dåligt försök till svart humor, med det avses en dödlig träff av en kula. Uttrycket började användas allmänt i Finland under andra världskriget, man kunde tex säga om en stupad fiende: "Där har vi en som har drabbats av akut nickelförlamning". Nickel är ju en viktig beståndsdel i tex gevärs- och pistolkulor.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
          Så är det och från min synvinkel som skruvar andras rullar är det definitivt till stor del konsumentdrivet inom fisket också.
          Idag verkar det inte finnas någon stolthet i att ha en rulle med några år på nacken, tvärtom har det blivit viktigt att hela tiden
          skaffa nya prylar.

          Själv lever jag i ett hem där i princip all utom vitvaror och några få andra saker är tillverkat i Norden på 50-, 60- eller 70-talet.
          Det som köps i sämre skick renoveras.
          Kanske blir man skadad då man jobbat inom svensk tillverkningsindustri som tvingades flytta utomlands på grund av
          kostnader...
          spot on! Man värderar sakerna mer om man lagar och sköter om dem. Jag försöker laga så mkt som möjligt efter min förmåga och man upptäcker snabbt att man kan mer än vad man tror.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Cudan Visa inlägg

            spot on! Man värderar sakerna mer om man lagar och sköter om dem. Jag försöker laga så mkt som möjligt efter min förmåga och man upptäcker snabbt att man kan mer än vad man tror.
            Så är det och jag kan tycka det är lite fräckt att ha exempelvis en rulle från en svunnen tid som presterar och fungerar bättre än de flesta nymodigheter.
            Jag köper själv nästan uteslutande begagnade japantillverkade rullar och även om de är av relativt nya årsmodeller tycker många som ser dem att det är gammalt skräp eftersom det finns fabriksnytt från låglöneländer i rullskåpet hos fiskebutiken.
            Ser även till att hålla mig med en mindre uppsättning reservdelar till mina utgångna rullmodeller så jag kan hålla liv i dessa i många år framöver!

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
              Det där sista med nickekförlamningen var ett dåligt försök till svart humor, med det avses en dödlig träff av en kula. Uttrycket började användas allmänt i Finland under andra världskriget, man kunde tex säga om en stupad fiende: "Där har vi en som har drabbats av akut nickelförlamning". Nickel är ju en viktig beståndsdel i tex gevärs- och pistolkulor.
              Ha, den var ju rolig på ett morbit sätt om än på något sätt tråkig i det stora hela, tyvärr verkar nickelförlamning vara väldigt vanlig i USA, trots (hrm) att de är så välbeväpnade...

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                Så är det och jag kan tycka det är lite fräckt att ha exempelvis en rulle från en svunnen tid som presterar och fungerar bättre än de flesta nymodigheter.
                Jag köper själv nästan uteslutande begagnade japantillverkade rullar och även om de är av relativt nya årsmodeller tycker många som ser dem att det är gammalt skräp eftersom det finns fabriksnytt från låglöneländer i rullskåpet hos fiskebutiken.
                Ser även till att hålla mig med en mindre uppsättning reservdelar till mina utgångna rullmodeller så jag kan hålla liv i dessa i många år framöver!
                Rätt tänkt och det där sista om reservdelar... om man tänker i de banorna, kan du ge några generella råd om frekventa slitdelar för multi ev haspel? Pinjong, evighetsskruv, knivbult, drev och frikoppling eller vad?

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

                  Rätt tänkt och det där sista om reservdelar... om man tänker i de banorna, kan du ge några generella råd om frekventa slitdelar för multi ev haspel? Pinjong, evighetsskruv, knivbult, drev och frikoppling eller vad?
                  Det förtjänar ju en egen tråd.
                  Finns ju mängder att skriva om då det är olika för olika rullar.
                  Jag plockar först och främst hem delar som är modellspecifika, då dessa inte delas av andra rullar är det störst risk att de försvinner.
                  Kan i sådana fall vara enkla saker som skruvar, brickor och fjädrar.

                  Kommentera


                  • #19
                    Jag tänkte mest på exemplet med en tidigare årsmodell (alltså inte 20 år sen). Gäller även vissa Stradic och även Stella. Man tycker ju att den nya modellen borde vara dyrare.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av KN Visa inlägg
                      Jag tänkte mest på exemplet med en tidigare årsmodell (alltså inte 20 år sen). Gäller även vissa Stradic och även Stella. Man tycker ju att den nya modellen borde vara dyrare.
                      Klart det var bättre förr, då var man ju ung! och allt annat lika (utöver marknadsförda förbättringar) så kan det stämma... men kanske har de bytt tillverkningsland eller till billigare komponenter eller både ock?

                      Daiwas LT serier kan ju också ha betydelse, Fuego ser ju ut att vara trevlig och känns mjuk och len i butik så kanske Shimano måste prispositionera sig för att behålla marknadsandelar? Säger inte att t ex Fuegon är bättre eller lika bra men den kanske upplevs som (nästan) lika bra och den påminner i utseende/färg nog så mycket om Stradic Ci4+... till en bättre peng ?
                      Senast ändrad av anteman; 2019-01-13, 01:28.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 497 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 833 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 659 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 669 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 557 svar
                      229 837 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Reekie
                      av Reekie
                       
                      Arbetar...
                      X