Nytt spö multi för abborre/gös hjälp! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nytt spö multi för abborre/gös hjälp!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Personligen hade jag valt ett betydligt längre spö än under 7 fot till en Metanium DC.
    Tycker moderna konventionella kastbromsar är så bra att man inte har särskilt mycket nytta av DC'n i jämförelse för mer precisionskast än långkast
    som det tenderar att bli med korta spön. Ska däremot någorlunda kompakta beten kastas långt har DC vissa fördelar gentemot andra bromsar i vissa händer.
    Å andra sidan tycker jag DC överlag är något överskattat.

    Expride-spöna har känts bra det lilla jag testat men för runt sitt riktpris tycker jag inte de är prisvärda, nu kanske någon har prisdumpat och då kan det
    vara en annan femma.
    Vill du ha ett budgetalternativ tycker jag personligen nya Prorex X känns makalöst bra för en tusenlapp.

    Kommentera


    • #12
      Ja, fundera på ett Daiwa, Shimano eller ett BFT eller något annat... hade ett XR, ett haspel, snabbt nog men lite för djupt/mjukt i toppen för mitt rappa jiggfiske, men trevligt allroundspö.

      Gamla XR spinn finns i 7'4", AGS i 7'1". Tänk på att XR har ovanligt långt bakhandtag... 7-21g ligger nära om man har två 5-15g men kan ju vara perfekt beroende på betesvikter.
      BFT jag tipsade om är 7'3" och ha ett ganska kort handtag, fått mkt bra omdömen men också kritik för att det lätt går av. Vill du ha 3 6'6":or?
      Senast ändrad av anteman; 2019-01-19, 15:59. Anledning: Lite nyansering, finns mkt intressant där ute!

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Fock_it Visa inlägg

        Är inte det ditt gamla du försökte sälja på mig för ett halvår sen
        Jag har kvar mitt ännu
        Använder det då och då. Planen är att behålla det nu dock, har fått lite mer tid och känns inte rätt att göra sig av med det nu.
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

        Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Fock_it Visa inlägg
          Har fastnat för multi, har investerat i 3 rullar totalt, har bara fiskat med 1 av dom, chronarch ci4+ 151, dom andra 2 är nya för mig, nu behöver jag ett passande spö för min sista rulle ”no stress” är rätt fattigt då jag lagt många tusenlappar på kort tid.. men den sista rullen är en Metanium dc, jag fiskar bara Abborre och Gös, har för tillfället ett Gunki iron-t 198ML 3,5-15g och ett Shimano Zodias 198ML 5-15g, vad skulle folk rekomendera i ungefär samma kategori?
          Prisklass kanske runt 2000kr.. + - lite om det verkligen behövs!

          Hjälp mig
          Hör med Buster och be honom plocka fram några passande Daiwa spinnspön till dina rullar. Eventuellt kan tipsa dig var du kan byta dina "udda" rullar till riktiga Daiwa spinnrullar...

          http://www.trumman.com/fisketips.htm

          Old Firehand
          Leif Engström

          Kommentera


          • #15
            Sweetstick 10-30g?

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

              Hör med Buster och be honom plocka fram några passande Daiwa spinnspön till dina rullar. Eventuellt kan tipsa dig var du kan byta dina "udda" rullar till riktiga Daiwa spinnrullar...

              http://www.trumman.com/fisketips.htm

              Old Firehand
              Leif Engström
              Där kom profetens ord. Aldrig något konstruktivt utan alltid en underton av överlägsenhet. Var och varannan tråd tar du livet av genom dina inlägg. "Udda" rullar och riktiga Diawa rullar... Du vet att det finns andra märken utanför ankdammen?
              Nu lämnar jag fiskesnack.com för gott. Ingen kommer sakna mig och jag kommer inte sakna forumet. Hasta la Vista!

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Fock_it Visa inlägg
                Har fastnat för multi, har investerat i 3 rullar totalt, har bara fiskat med 1 av dom, chronarch ci4+ 151, dom andra 2 är nya för mig, nu behöver jag ett passande spö för min sista rulle ”no stress” är rätt fattigt då jag lagt många tusenlappar på kort tid.. men den sista rullen är en Metanium dc, jag fiskar bara Abborre och Gös, har för tillfället ett Gunki iron-t 198ML 3,5-15g och ett Shimano Zodias 198ML 5-15g, vad skulle folk rekomendera i ungefär samma kategori?
                Prisklass kanske runt 2000kr.. + - lite om det verkligen behövs!

                Hjälp mig
                Jag har ett Tatula 7.1 upp till 28gram, men det funkar fint upp till 42gram tycker jag, det spöt skulle nog din dc rulle sitta som en smäck på, på mitt använder jag en chronarch c14 men en tyngre rulle skulle passa bättre för balansens skull. Spöt är rappt och krispigt med bra rygg, skönt till viblures, jiggar, gliders och groda. Perfekt till abborre från 650gram och gös upp till ca 4,5 kilo, IMO.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inlägg

                  Jag har ett Tatula 7.1 upp till 28gram, men det funkar fint upp till 42gram tycker jag, det spöt skulle nog din dc rulle sitta som en smäck på, på mitt använder jag en chronarch c14 men en tyngre rulle skulle passa bättre för balansens skull. Spöt är rappt och krispigt med bra rygg, skönt till viblures, jiggar, gliders och groda. Perfekt till abborre från 650gram och gös upp till ca 4,5 kilo, IMO.
                  Har ett sånt med. Eller ett med 6.10ft med glasfibertopp.

                  Grymt fint spö som ger mer lyx och känsla än vad priset säger att det bör göra.

                  Mycket bra förslag!!
                  Ingen fisk är chans för fisk.
                  https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                  Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                  https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                  Kommentera


                  • #19
                    Ok! Ska dra en kik på det tack!

                    har blivit lite såld på 1delade spön eller i handtaget btw så länge dom är 7ft och mindre, annars blir transport ett problem så dessa spön uppskattas också! Ingen som har ett Gunki shigeki 5-18g liggandes och dammar? C190 eller vad det heter! Favorit serien!

                    Kommentera


                    • #20
                      Man kan ju även sätta Scorpion rullen på det ”kommande” spöt och dc rullen på Zodias

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 492 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 826 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 642 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 652 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 547 svar
                      228 670 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Arbetar...
                      X