Dofter på beten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dofter på beten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av holetaker Visa inlägg
    Jag har sett att det finns sprayer, pennor och smet för att få betena att dofta. Ofta finns det tex i vitlöksmak/doft.
    Funkar detta? Vad tycker ni som provat?
    Aldrig provat. Däremot använder jag frekvent ett bete som heter isome som är smaksatt med en doft som, tro´t eller ej, luktar gott. Det luktar ungefär som tuggummi. Detta bete funkar riktigt bra i framförallt saltvattensfiske.
    http://enamatorfiskare.blogspot.se
    Instagram enamatorfiskare

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av NoLackOfFeedback Visa inlägg
      Min erfarenhet är nog ändå att dofter kan göra skillnad de dagar fisket är trögt. Att doften kan vara en faktor att fisken tar hela tex jiggen och fastnar på kroken ist för att bara peta eller dra försiktigt i stjärten. Doftpennor med anissmak har varit bra på gös. Det är väl bara att testa!?!
      Grejen är ju den, hur skall du kunna jämföra ett hugg med doft i just den situationen, hur det hade varit om du inte hade haft doft? Det går inte.
      Dessa "känslor" betyder ju egentligen ingenting.
      I all välmening.
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

      Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

      -Okänd

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg

        Grejen är ju den, hur skall du kunna jämföra ett hugg med doft i just den situationen, hur det hade varit om du inte hade haft doft? Det går inte.
        Dessa "känslor" betyder ju egentligen ingenting.
        I all välmening.
        Så klart, men om jag upplever att dagen är trög med ett fåtal försiktiga napp, fisken är där, utan doft, så har jag ibland parfymerat jiggen och efter detta har fisken bitit hårdare. Jag har haft kompisar med som inte parfymerat och då har huggen vid dessa tillfällen uteblivit för dem. När dessa sedan börjat parfymerat har huggen kommit även för dem. Jag börjar aldrig med att parfymera mina beten.

        Kommentera


        • #14
          The proof of the pudding is in the eating. Testa att meta vitfisk som mört med "doftjigg" som exempelvis berkley gulp mini earthworm. Det funkar sådär.

          Kommentera


          • #15
            Jag använder nästan alltid doftsprayer vid abborre fiske. Första gången jag använde dofter fick jag 81 abborrar. Kompisen körde med en likadan jigg, utan doft och fick 17 abborrar. Jag tycker att det hugger bättre med dofter och fisken spottar inte ut jiggen lika snabbt. Anis och vitlök funkar till abborre.
            Fiskade havsöring härom veckan och det var väldigt trögt. Testade doftsprayer med räkdoft och första kastet fick jag en havsöring på 67 cm. Så nu kommer jag använda dofter även vid havsörings fiske.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Julle68 Visa inlägg
              Jag använder nästan alltid doftsprayer vid abborre fiske. Första gången jag använde dofter fick jag 81 abborrar. Kompisen körde med en likadan jigg, utan doft och fick 17 abborrar. Jag tycker att det hugger bättre med dofter och fisken spottar inte ut jiggen lika snabbt. Anis och vitlök funkar till abborre.
              Fiskade havsöring härom veckan och det var väldigt trögt. Testade doftsprayer med räkdoft och första kastet fick jag en havsöring på 67 cm. Så nu kommer jag använda dofter även vid havsörings fiske.
              Jag har hört detta tidigare från andra när det gäller havsöring och räkdoft på fluga. I de fallen har man stått och tittat på öring fiskat med oparfymerad fluga, fisken helt ointresserad, med parfym på flugan kom öringen direkt.

              Kommentera


              • #17
                Doftsprayen klibbar och hämmar flugans rörelse har jag fått höra. Trodde att det var för hardbaits..

                Sidenote: Varför saknar Gulp sprayen innehållsdeklaration? Vad är det man vill dölja?
                Senast ändrad av Laxen2; 2019-01-24, 19:49.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                2 svar
                2 496 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg TomHiddleston  
                Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                24 svar
                3 833 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg uffe62
                av uffe62
                 
                Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                39 svar
                5 656 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg OGRudan
                av OGRudan
                 
                Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                468 svar
                107 664 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Julle68
                av Julle68
                 
                Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                3 549 svar
                229 406 visningar
                12 gillar
                Senaste inlägg Retroräven  
                Arbetar...
                X