Båtplats på dumt ställe - ta med motorn hem? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båtplats på dumt ställe - ta med motorn hem?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Båtplats på dumt ställe - ta med motorn hem?

    Har börjat kolla lite på att slänga i ekan till våren efter att ha haft den som trädgårdsprydnad några år. Tyvärr är den bästa stället att lägga den på inte helt optimal att lämna kvar en fin motor på båten på.

    Liten motor att ta med hem?
    Elmotor?
    Gammal, ful men tillförlitlig motor?
    Ingen motor? Har egentligen inget emot att ro, men en i teamet ogillar avsaknaden av motorljud.

    Finns rätt mycket att fiska på inom en radie på två km.

    Tips?

  • #2
    Leta en beg 4-5hk 2 taktare de brukar väga ca 25kg vilket är hanterbart att bära till/från båt iaf om alternativet är att få den stulen, och är Ni flera så kan Ni dela på bärandet ;-)
    Elmotor är bra men då får Ni bära batterier istället så ingen vits, och tankar Ni motorn med Alkylat bensin och bio olja så är det helt OK miljömässigt och en sådan liten motor drar så lite att en dunk räcker en säsong så ganska billigt med.

    Kommentera


    • #3
      Kollade lite på Torqeedo Travel

      men de är dyrare och inte jättestarka. Undra om de gör någon nytta på 200kg eka + team som vägen 130kg. Kanske om man ror samtidigt.

      Det får kanske bli en bensinare ändå.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg
        Har börjat kolla lite på att slänga i ekan till våren efter att ha haft den som trädgårdsprydnad några år. Tyvärr är den bästa stället att lägga den på inte helt optimal att lämna kvar en fin motor på båten på.

        Liten motor att ta med hem?
        Elmotor?
        Gammal, ful men tillförlitlig motor?
        Ingen motor? Har egentligen inget emot att ro, men en i teamet ogillar avsaknaden av motorljud.

        Finns rätt mycket att fiska på inom en radie på två km.

        Tips?
        Jag har båtar lite varstans och på dom sätter ja på en liten Suzuki 2.5hk fyrtakt som väger 13-14kg med bensin i. ingen raket såklart men tar mig dit ja vill. Jag bor i en liten stad i mellan sverige där det är mycket stölder på just båtmotorer och jag skulle aldrig låta min motor sitta kvar inte ens i dom mest ensliga sjöar,

        Kommentera


        • #5
          Köp en motor att kunna bära till/från båten. Har personligen aldrig drabbats men det är så sanslöst vanligt med stölder.
          http://enamatorfiskare.blogspot.se
          Instagram enamatorfiskare

          Kommentera


          • #6
            Tack allihop för tipsen! Det får nog bli en motor på 2,5-6hk som är smidig att bära. Bekanta hade för många år sedan en 4hk Yamaha med ett bärhandtag mitt i utombordarens tyngdpunkt. Man bar den ungefär som en mindre resväska. Ska nog väga in bärbarhet i valet. En annan fördel med lätt motor om man ska ta med den är att det är bra mycket smidigare att få den till och från akterspegeln.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg
              Tack allihop för tipsen! Det får nog bli en motor på 2,5-6hk som är smidig att bära. Bekanta hade för många år sedan en 4hk Yamaha med ett bärhandtag mitt i utombordarens tyngdpunkt. Man bar den ungefär som en mindre resväska. Ska nog väga in bärbarhet i valet. En annan fördel med lätt motor om man ska ta med den är att det är bra mycket smidigare att få den till och från akterspegeln.
              Spraya motorn rosa så blir den inte lika intressant och lättsåld för tjuven.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
              2 svar
              2 492 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg TomHiddleston  
              Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
              24 svar
              3 826 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg uffe62
              av uffe62
               
              Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
              39 svar
              5 642 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg OGRudan
              av OGRudan
               
              Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
              468 svar
              107 652 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Julle68
              av Julle68
               
              Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
              3 547 svar
              228 683 visningar
              12 gillar
              Senaste inlägg Classe69  
              Arbetar...
              X