Ibland blir jag inte klok på priserna på eBay - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ibland blir jag inte klok på priserna på eBay

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ibland blir jag inte klok på priserna på eBay

    Hej. Jag gör som många andra gissar jag, följer utbudet på eBay och emellanåt dyker det upp ett konstiga saker. Nu finns det tex några ABU Revo Toro Beast till salu från Japan. Nya till det facila priset av knappa 7000 kr. Vad är det för fel på dessa annonsörer som så uppenbart är helt ute o cyklar. Priset är ju tokhögt. Vad är det dessa försöker åstadkomma? Vad har jag missat? Inga specialutgåvor eller trimmade rullar utan helt vanliga Toro Beast. Detta är inte helt ovanligt. Jag tog Beasten som ett exemplel. Det finns gott om exempel. Att en butik ibland lyckas ta en rövare kan jag köpa då en kund kanske inte har koll på prisläget. Men på eBay där samma rulle finns listad före och efter den dyra till halva priset? Varför?

    En annan iakttagelse är det relativt stora ubudet av ABU Mörrum SX ZPI AE74. Jag har följt eBay under tre år och bevakat denna specialutgåva. Inte en rulle till salu under 2.5 år av dessa tre. Nu under det senaste halvåret dyker de upp hela tiden. Det är en specialutgåva av standardrullen och som om jag inte missminner mig tillverkades i 400 ex. 200 högervevade och lika många vänstervevade. Hur kan så många dyka upp under så kort tid?
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

  • #2
    AE74 har dykt upp begagnad då och då i Japan sedan jag började följa marknaden mer noga runt 2007, några stycken om året. Kanske har handlarna nu insett att det finns större pengar att tjäna på den internationella marknaden.
    Har hört från en kontakt att vissa handlare i Japan suger åt sig specifika modeller i en form av spekulation inför framtiden. Har alltid tagit det som något av en konspiration men det kanske stämmer...

    Japaner har generellt knasig prissättning framförallt på begagnade rullar, när jag köpte min Conquest 100 på den japanska marknaden låg det samtidigt ute 3-4 exemplar i slitet skick för mellan 25-75% mer i utgångspris än jag gav för min som var i absolut nyskick.
    Här om veckan försökte någon sälja Avails grunda spole till Conquest 50 för över 40 000 yen, nypriset har jag för mig låg på strax under 10 000.
    Visst nu finns den inte att köpa som ny längre men ändå, ZPi's legendariska MG-spolar till Daiwa kostar bara en bråkdel av den summan.

    Kommentera


    • #3
      Man ser samma på prisjakt. Kollade just Samsung s9. De flesta seriösa handlarna ligger på 6500-7000kr. Sedan är det flera som är riktigt dyra med två företag som ligger på över 12000kr inkl frakt.
      Vet inte om de här företagen erbjuder en bättre möjlighet att tweaka lagarna skattemässigt etc eller om de har andra billigare produkter som gör att de kan knyta in företag i upphandlingar.
      Vi köpte tex in några kameror till jobbet i höstas och betalade ett hyfsat överpris eftersom vi har ett avtal med företaget, som även säljer andra varor till oss.

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
      2 svar
      2 494 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg TomHiddleston  
      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
      24 svar
      3 828 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg uffe62
      av uffe62
       
      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
      39 svar
      5 645 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg OGRudan
      av OGRudan
       
      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
      468 svar
      107 656 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Julle68
      av Julle68
       
      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
      3 547 svar
      228 869 visningar
      12 gillar
      Senaste inlägg Classe69  
      Arbetar...
      X