Havsöring - Haspel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöring - Haspel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Om ingen nämnt det tidigare så slår jag ett slag för Savage gear custom coastal 10,6 fot. Har för mig det är klassat upp till 36g men kastar behagligt upp 30ish..
    Funkar kanon både till fisket med drag och till bombarda.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av JesterHead Visa inlägg
      Goddag i stugan =)

      Bestämt mig för att ta tag i havsöringsfisket när man ändå bor på västkusten (försöka slita mig från abborrfisket iaf :P )

      Är verkligen nollad på det här och allt man läser i artiklar osv säger olika om just utrustningen. Så vore kul o höra era egna tips o rekommendationer =)

      Som titeln lyder kommer jag iaf köra vanligt klassiskt haspelset tänkte jag. Kommer troligtvis fiska mest från land.

      Så vad anser ni gällande detta :

      Kastvikt/längd på spö?

      Storlek på rulle?
      Tjocklek på lina/typ av lina?

      Era favoritdrag/tips för en nybörjare ?


      Tack på förhand och ser fram emot att höra era tips och förslag =)

      Skitfiske på er!



      Lite reklam då...Jag har en havsöringskombo till salu för inga pengar alls. Passar perfekt här på västkusten och jag har lite drag som jag kan sälja med, sedan är det bara att börja fiska. Har även ett par vadare som kanske passar...

      https://www.fiskesnack.com/forum/ann...91600-yardsale

      Kommentera


      • #13
        Har aldrig sett fördelen med att köra med spön över 8 fot. Jag kastar runt 70-80 meter med mitt 8 fot Daiwa AGS 10-30g med 0.12mm lina. Skulle man få ett hugg ute på det avståndet så är chansen väldigt liten att du krokar riktigt ändå.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg

          Lite reklam då...Jag har en havsöringskombo till salu för inga pengar alls. Passar perfekt här på västkusten och jag har lite drag som jag kan sälja med, sedan är det bara att börja fiska. Har även ett par vadare som kanske passar...

          https://www.fiskesnack.com/forum/ann...91600-yardsale

          Jaha, har du blivit pålurad "billige Bengts prylar" av Dansken på mässan igen??

          Old Firehand
          Leif Engström

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg


            Jaha, har du blivit pålurad "billige Bengts prylar" av Dansken på mässan igen??

            Old Firehand
            Leif Engström
            Exakt så

            Kommentera


            • #16
              Ja TS om du gillar ett lite längre spö som fixar även bombardafisket så förefaller Lejestrands HÖ-kit som en riktigt prisvärd start på havsöringskarriären...

              Begagnat ger en låg ekonomisk tröskel och ger dig tid att känna efter så att du sedan kan komplettera/byta till det du vill härnäst, som harlequine är inne på...

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Ja TS om du gillar ett lite längre spö som fixar även bombardafisket så förefaller Lejestrands HÖ-kit som en riktigt prisvärd start på havsöringskarriären...

                Begagnat ger en låg ekonomisk tröskel och ger dig tid att känna efter så att du sedan kan komplettera/byta till det du vill härnäst, som harlequine är inne på...
                Håller med. Fenwick rockar.
                Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

                Kommentera


                • #18
                  Hej " Jesterhead "
                  Du har fått en hel del feedback som jag hoppat har hjälpt dig på vägen. Vissa av skribenterna verkar föra fram sin bild som det enda som gäller , det vänder jag mig starkt emot. Det finns inget facit , det finns erfarenheter och olika typer av upplevelser och personliga favoriter. Skapa dig en bild , gå till en handlare med bra renommé. Hur mycket pengar du vill lägga är helt och hållet upp till dig , men undvik det billigaste på spö o rulle fronten.
                  Om du hittar någon mentor som fiskar mycket eller har gjort och som vill ta med dig på några turer så är det guld värt och kanske den bästa skolan.
                  Alltför kategoriska ,självsäkra svar visar bara på att personen ifråga har mycket att lära.
                  Peter b

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Ja TS om du gillar ett lite längre spö som fixar även bombardafisket så förefaller Lejestrands HÖ-kit som en riktigt prisvärd start på havsöringskarriären...

                    Begagnat ger en låg ekonomisk tröskel och ger dig tid att känna efter så att du sedan kan komplettera/byta till det du vill härnäst, som harlequine är inne på...


                    Ja, Lejestrand får det att klia i fingrarna när han säljer otroligt fina fiskeprylar till överkomliga priser som här...Snart dags för HÖ! Fenwick Elite Tech 320 cm, 7-28 gr. Penn Conflict 2500. Pris: 700 SEK .....

                    Old Firehand
                    Leif Engström
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2019-03-13, 17:03.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg



                      Ja, Lejestrand får det att klia i fingrarna när han säljer otroligt fina fiskeprylar till överkomliga priser som här...Snart dags för HÖ! Fenwick Elite Tech 320 cm, 7-28 gr. Penn Conflict 2500. Pris: 700 SEK .....

                      Old Firehand
                      Leif Engström
                      Håller oxå med där, köp bra begagnat så går det nog att klämma in vadarstövlar plus ett par polaroidiserande glasögon(viktigt) i budgeten.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 478 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 614 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 621 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 545 svar
                      228 153 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Wilier75  
                      Arbetar...
                      X