Att välja en schysst haspelrulle för under tusenlappen. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Att välja en schysst haspelrulle för under tusenlappen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Att välja en schysst haspelrulle för under tusenlappen.

    Hej,

    Har ett spö som saknar rulle, egentligen kommer nog spöt främst att nyttjas som lånespö men då och då kanske jag också vill använda det. Som ni säkert förstår är jag därför inte så sugen på att lägga flera tusen på denna rulle utan jag skulle då vilja hitta en rulle som kommer göra ett bra jobb, hålla länge och kosta under 1000kr.

    Fisket som den kommer användas till är jiggfiske med 10-20g-skallar och en del gäddfiske med wobblers och dylikt, betesvikter på 50g som mest alltså men oftast nedåt 20g. Tänker mig därför en 2500-storlek.

    Har ni några tips i kategorin? Har själv tittat på Shimano Nasci FB (https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...-nasci-fb.html) och Daiwa Prorex (https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...orex-x-lt.html)

    Kom gärna med utlåtanden om de jag har tittat på eller egna tips på rullar att ta med i beräkningen.

    Tackar på förhand för tipsen.

  • #2
    Har en nasci 4000 xg som är i mitt tycke fantastiskt prisvärd. Jämfört med stradic ci4+ är det ingen skillnad i känsla när man fiskar. Nascin är min favvorulle. Hade jag valt igen hade jag köpt en nasci över stradic då jag inte kan motivera prisskillnaden för mitt fiske.

    har ej testat daiwas rulle men älskar spöna dvs prorex xr haspel.

    Kommentera


    • #3
      Har en Nasci 2500 FB och är helnöjd med den. Himla skön och bra på alla sätt.
      Ett tips XXL har 20% nu så får den rullen för 700 kr. Helt klart ett fynd.

      Kommentera


      • #4
        Tack för tipset! Det får man ju inte missa.

        Kommentera


        • #5
          Tror Daiwa Fuego LT är svårslagen. Köpte min för 800 från ribatex och tycker rullen känns lika smooth, tight och med jämn kraftig brom som vilken 2500kr rulle som helst.

          Mitt sitter på ags 30-70g och agerar också låneset när oerfarna fiskare är med ut. Att rullen är lätt är enligt mig en stor fördel.

          Kommentera


          • #6
            Nascin är en bra modell, har dock hört att några varit missnöjda men har inte fått reda på orsaken.

            Fuego LT och Exceler LT är väldigt intressanta alternativ i sammanhanget, ligger rätt i pris, går bra och känns hyfsat välbyggda.
            Bromsen på 10-12 kilo i dessa i relation till spolkapacitet små rullar ser jag inte odelat positivt på men det kan vi ta i en annan tråd
            i framtiden...

            Kommentera


            • #7
              De två du nämner kommer säkerligen funka bra i flera år om sköter om dem lite. Legalis LT kan vara något om du vill ha lite lättare rulle.
              Jag har ett par Okuma Safina Pro som funkat riktigt bra som "extrarullar" i flera år. Ganska lätta, mjuk broms och riktigt bra linpåläggning. Kolla efter ersättaren Safina Noir storlek 25-30 som kan hittas för bara ett par hundra kronor.... https://www.happyangler.se/sv/fisker...ulle/p/368540/
              Senast ändrad av anteman; 2019-03-26, 20:36.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
              2 svar
              2 496 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg TomHiddleston  
              Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
              24 svar
              3 833 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg uffe62
              av uffe62
               
              Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
              39 svar
              5 656 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg OGRudan
              av OGRudan
               
              Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
              468 svar
              107 664 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Julle68
              av Julle68
               
              Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
              3 549 svar
              229 405 visningar
              12 gillar
              Senaste inlägg Retroräven  
              Arbetar...
              X