Spö- & rullval, L/ML (snäppet över BFS)! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö- & rullval, L/ML (snäppet över BFS)!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • beachcast
    replied
    Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
    Fick hem en Morethan med slp vev och zpi spole. Även lagrena är bytta till air hd. ZPI spolen verkar ha en fixerad rotor, ska tydligen presterar bra i det lättare registret. Vet att rulle är tillverkad för lite tyngre fiske men då den har "trimmats" att hantera lättare beten tänkte jag fiska l/ml fikse med den.

    Ni som vet vilken plattform den är byggd på (steez 1016) tror jag, har ni något tipps på ett grymt spö?

    Click image for larger version Name:	20230213_091427.jpg Views:	0 Size:	2,28 MB ID:	2617453
    Kul köp! Kollat en del på den och att ha till havsöringsfiske. Berätta gärna mer om hur den presterar

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
    Har för mig att plattformen är Zillion
    Tänker du då det är aluminium stativ? Är det det som är skillnaden mellan Zillion och Steez av den generationen så kan det stämma då morethan är i aluminium (saltvattentålig).

    Lämna en kommentar:


  • Utter
    replied
    Har för mig att plattformen är Zillion

    Lämna en kommentar:


  • engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
    Fick hem en Morethan med slp vev och zpi spole. Även lagrena är bytta till air hd. ZPI spolen verkar ha en fixerad rotor, ska tydligen presterar bra i det lättare registret. Vet att rulle är tillverkad för lite tyngre fiske men då den har "trimmats" att hantera lättare beten tänkte jag fiska l/ml fikse med den.

    Ni som vet vilken plattform den är byggd på (steez 1016) tror jag, har ni något tipps på ett grymt spö?

    Click image for larger version Name:	20230213_091427.jpg Views:	0 Size:	2,28 MB ID:	2617453
    メガバス株式会社は、スポーツフィッシング・アウトドア用品の総合メーカーです。


    Detta köpte jag förra året. Riktigt trevligt spö. Om du struntar i den svenska grossisten som tar ockerpriser och köper från Japan så kan du få hem det för under 4000kr med full tull och moms.

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    Fick hem en Morethan med slp vev och zpi spole. Även lagrena är bytta till air hd. ZPI spolen verkar ha en fixerad rotor, ska tydligen presterar bra i det lättare registret. Vet att rulle är tillverkad för lite tyngre fiske men då den har "trimmats" att hantera lättare beten tänkte jag fiska l/ml fikse med den.

    Ni som vet vilken plattform den är byggd på (steez 1016) tror jag, har ni något tipps på ett grymt spö?

    Click image for larger version  Name:	20230213_091427.jpg Views:	0 Size:	2,28 MB ID:	2617453

    Lämna en kommentar:


  • engqvist
    replied
    Japan är som vanligt förekomstland när det gäller resespön. Flera märken där har flerdelade spön i olika prisklasser. Beträffande rullar så är salt aldrig kul. Gäller att man sköter dem.
    Men Tatula fungerar säkert. Undvik magnesium rullar bara.

    Lämna en kommentar:


  • Miffler
    replied
    Är rätt ny när det gäller multi och skulle vilja få lite tips till mitt sökande efter en "allrounduppsättning" för L/ML.
    Fisket som det blir är nog mest abborre, makrill och havsöring, ej båt.

    Har kikat på Daiwa Tatula 100, SLX 70/150 osv. Är lite osäker på vad som skulle kunna funka då jag också gärna vill ta mig ut till havet och kasta längre.
    Funderat på om DC skulle vara ett bra alternativ?

    Jag är rätt förtjust i resespöform (3-5 delar) eftersom jag då faktiskt får med mig det på turerna. Tycker det funkar fint för mig.
    Budget är satt till rimlighet för en sällanfiskare, om det går att förstå. Inte rädd för att importera eller köpa begagnat.

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    Ursprungligen postat av Amiala Visa inlägg

    Vilken Zillion har du? Jag kör Zillion SV TW 1000L på Levante F4-68LV 7-21g som har regular action till hårdbeten etc.
    Provade Zillion på F3-67LV som är 3,5-14g men tyckte inte den presterade riktigt bra i spöts lägsta spann (3 g) utan kombon kändes mest bekväm runt 7-15 g. Lina Siglon #0.8 0,153mm.

    Förresten; har för mig att du hade Morethan x12, provat den ännu? Vilken dimension kör du isf? Har fått hem Morethan x12 0,12mm som jag tänkt spola på Steez CT men undrar om jag fegade och borde kört 0,10mm…

    Samma zillion som dig. Körde med currado bfs idag och den combon var riktigt bra. Blev lite "power" bfs och måste säga att det var grymt roligt spö att drilla stor borre på. Jäklar vilket spöböj. Tog en riktigt grisborre och tillsammans med currado så blev det en riktigt bra fajt.

    Borren var var bara 36 cm men tjock som en boll. Hade kräftor i hela buken och kräftklor utstickande från halsen :-)
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • engqvist
    replied
    Beträffande spöna. Har inte testat Levante. Bara torrviftat i butik och det säger absolut ingenting. Var inne först på ett Levante, men det odelade fanns inte att få tag på än. Skulle dock komma. Men när man jämför priserna så kostade ett destroyer bara några hundralappar mer om jag köper från Japan än vad ett Levante kostar här hemma.
    Då var valet inte så svårt. Men Levante har fått väldigt bra kritik i USA. Så tror inte du blir missnöjd med den serien heller.

    Lämna en kommentar:


  • engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av Amiala Visa inlägg


    Vilken härlig kombo! Har länge sneglat på Millionair CT, sugen på att byta ut Curado DC som sitter på Levante 10-42 g i förmån för Millionair. Den tilltalar mig estetiskt och funktionellt mkt, men lite orolig att den kommer slitas ut för snabbt på ett sånt spö. Vad tror du? 10-42 används hos mig primärt för gös och sporadiskt för riktigt downsize gädda, oftast betesvikt på 15-35 g.

    Destroyer spöna lockar enormt de också. Jag är otroligt nöjd med Levante - frågan är om skillnaden är stor? Har du jämfört?
    Det är det som är lite problemet med millionair ct. De tidigare millionair 103 och USA varianten luna 103 är helt fantastiska till just 10-40g. CT sv varianten dock var en flört med bfs fiskarna. Men de gick inte hela vägen. Men just vad den här tråden handlar om, snäppet över BFS är den fantastisk. Men jag hade inte köpt den till tyngre fiske. Bättre du jagar rätt på en millionair 103 i Japan istället. Den blå Baycasting är grym till det med sin gigas spole.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
24 svar
2 438 visningar
0 gillar
Senaste inlägg lsjonsson  
Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
3 572 svar
259 342 visningar
12 gillar
Senaste inlägg Esoxfreddan  
Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01
97 svar
11 797 visningar
5 gillar
Senaste inlägg JontaK
av JontaK
 
Startad av senzitivity, 2022-12-28, 20:41
110 svar
17 073 visningar
4 gillar
Senaste inlägg Robalm
av Robalm
 
Startad av Letho, 2023-10-27, 10:26
167 svar
17 349 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Arbetar...
X