Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Spö- & rullval, L/ML (snäppet över BFS)!
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Alman Visa inläggFick hem en Morethan med slp vev och zpi spole. Även lagrena är bytta till air hd. ZPI spolen verkar ha en fixerad rotor, ska tydligen presterar bra i det lättare registret. Vet att rulle är tillverkad för lite tyngre fiske men då den har "trimmats" att hantera lättare beten tänkte jag fiska l/ml fikse med den.
Ni som vet vilken plattform den är byggd på (steez 1016) tror jag, har ni något tipps på ett grymt spö?
Detta köpte jag förra året. Riktigt trevligt spö. Om du struntar i den svenska grossisten som tar ockerpriser och köper från Japan så kan du få hem det för under 4000kr med full tull och moms.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Fick hem en Morethan med slp vev och zpi spole. Även lagrena är bytta till air hd. ZPI spolen verkar ha en fixerad rotor, ska tydligen presterar bra i det lättare registret. Vet att rulle är tillverkad för lite tyngre fiske men då den har "trimmats" att hantera lättare beten tänkte jag fiska l/ml fikse med den.
Ni som vet vilken plattform den är byggd på (steez 1016) tror jag, har ni något tipps på ett grymt spö?
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Japan är som vanligt förekomstland när det gäller resespön. Flera märken där har flerdelade spön i olika prisklasser. Beträffande rullar så är salt aldrig kul. Gäller att man sköter dem.
Men Tatula fungerar säkert. Undvik magnesium rullar bara.
Lämna en kommentar:
-
Är rätt ny när det gäller multi och skulle vilja få lite tips till mitt sökande efter en "allrounduppsättning" för L/ML.
Fisket som det blir är nog mest abborre, makrill och havsöring, ej båt.
Har kikat på Daiwa Tatula 100, SLX 70/150 osv. Är lite osäker på vad som skulle kunna funka då jag också gärna vill ta mig ut till havet och kasta längre.
Funderat på om DC skulle vara ett bra alternativ?
Jag är rätt förtjust i resespöform (3-5 delar) eftersom jag då faktiskt får med mig det på turerna. Tycker det funkar fint för mig.
Budget är satt till rimlighet för en sällanfiskare, om det går att förstå. Inte rädd för att importera eller köpa begagnat.
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Amiala Visa inlägg
Vilken Zillion har du? Jag kör Zillion SV TW 1000L på Levante F4-68LV 7-21g som har regular action till hårdbeten etc.
Provade Zillion på F3-67LV som är 3,5-14g men tyckte inte den presterade riktigt bra i spöts lägsta spann (3 g) utan kombon kändes mest bekväm runt 7-15 g. Lina Siglon #0.8 0,153mm.
Förresten; har för mig att du hade Morethan x12, provat den ännu? Vilken dimension kör du isf? Har fått hem Morethan x12 0,12mm som jag tänkt spola på Steez CT men undrar om jag fegade och borde kört 0,10mm…
Borren var var bara 36 cm men tjock som en boll. Hade kräftor i hela buken och kräftklor utstickande från halsen :-)
Lämna en kommentar:
-
Beträffande spöna. Har inte testat Levante. Bara torrviftat i butik och det säger absolut ingenting. Var inne först på ett Levante, men det odelade fanns inte att få tag på än. Skulle dock komma. Men när man jämför priserna så kostade ett destroyer bara några hundralappar mer om jag köper från Japan än vad ett Levante kostar här hemma.
Då var valet inte så svårt. Men Levante har fått väldigt bra kritik i USA. Så tror inte du blir missnöjd med den serien heller.
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Amiala Visa inlägg
Vilken härlig kombo! Har länge sneglat på Millionair CT, sugen på att byta ut Curado DC som sitter på Levante 10-42 g i förmån för Millionair. Den tilltalar mig estetiskt och funktionellt mkt, men lite orolig att den kommer slitas ut för snabbt på ett sånt spö. Vad tror du? 10-42 används hos mig primärt för gös och sporadiskt för riktigt downsize gädda, oftast betesvikt på 15-35 g.
Destroyer spöna lockar enormt de också. Jag är otroligt nöjd med Levante - frågan är om skillnaden är stor? Har du jämfört?
- Gillar 2
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av engqvist Visa inläggMåste ge en recension om mitt destroyer_p5_f2-60x. Hade premiär turen igår. Testade det ihop med millionair ct sv ihop med stroft ls 0,22 och curado 50e med Yumeya spole och hedgehog bfs lager. Var precis som jag hade hoppas på. En djup R aktion men med lite kraft kvar i bottendelen. Och inte bara en supermjuk topp som mitt powermesh UL och som många spön här hemma. Kastade mellan 3-12g med det. Fungerar ypperligt. En 4g balsavobbler är inga problem. Precis som megabass spec så är det bra till vobbler, skedar och spinnare. Mindre bra till beten som du behöver styra mer med spöt. Typ jiggar och toppbeten.
Vilken härlig kombo! Har länge sneglat på Millionair CT, sugen på att byta ut Curado DC som sitter på Levante 10-42 g i förmån för Millionair. Den tilltalar mig estetiskt och funktionellt mkt, men lite orolig att den kommer slitas ut för snabbt på ett sånt spö. Vad tror du? 10-42 används hos mig primärt för gös och sporadiskt för riktigt downsize gädda, oftast betesvikt på 15-35 g.
Destroyer spöna lockar enormt de också. Jag är otroligt nöjd med Levante - frågan är om skillnaden är stor? Har du jämfört?
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
Tack för info. Har min currado bfs på för tillfället på spöt men har den nya zillion så prover nästa fisketur med zillion på.
Har läst på lite och tydligen var det problem med en last av spön som levererades till USA pga fel blandning i graphiten. Detta märkte megabass själva och alla som ville byta ut det fick den dyrare modellen mot en liten summa emellan eller så förlängde man garantier till tre år "no questions askt" garanti.
Provade Zillion på F3-67LV som är 3,5-14g men tyckte inte den presterade riktigt bra i spöts lägsta spann (3 g) utan kombon kändes mest bekväm runt 7-15 g. Lina Siglon #0.8 0,153mm.
Förresten; har för mig att du hade Morethan x12, provat den ännu? Vilken dimension kör du isf? Har fått hem Morethan x12 0,12mm som jag tänkt spola på Steez CT men undrar om jag fegade och borde kört 0,10mm…
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
Svar till Fråga om gammalt träspö.av Jimmbalaiah3 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2025-05-16, 01:01 -
-
av Lars AndrénJag har köpt sjökort Lakemaster VX premium till Humminbird som sitter i en Solix 12 SI.
...5 Foton-
2025-04-05, 23:43 -
-
Svar till Visa upp era ambassadeurerav Kristofer_aplockade upp denna i Tokyo nyligen: En återlansering av Striper från 1979 i 4500-size, en liten skönhet...1 Foto
-
2025-03-14, 18:09 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
|
14 svar
1 978 visningar
0 gillar