Spö- & rullval, L/ML (snäppet över BFS)! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö- & rullval, L/ML (snäppet över BFS)!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Jaha så din Aldebaran BFS har den nyare magnetbromsen och är mer nervös än MGL c-broms... varför bytte Shimano då från c-broms till magnet på den senare Aldebaran BFS undrar man... gramjakt och marknadsföring eller funkar den senare bättre med 2-5g månne?

    Kommentera


    • #12
      BFS är avsedd för riktigt lätta beten. 2-5 gr fungerar mycket bättre med BFS än med MGL. Dessvärre för BFS så fungerar tex mina Mörrum SX med Availspolar minst lika bra som BFS med de riktigt lätta betena men samtidigt stabilare med lite tyngre. Annars så är BFS är kalasskön rulle. Precis som MGL

      Det är givetvis gramjakten som ligger bakom Shimanos val, SVS väger klart mer än BFS bromsen. Delen av BFS bromsen som sitter i spolen och tynger ner den är noll i BFS.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

      Kommentera


      • #13
        Click image for larger version

Name:	Conquestx201a.jpg
Views:	450
Size:	1,00 MB
ID:	2499211

        Lägger till en Calcutta Conquest av första generationen i storlek 50 i förstainlägget, så småningom ska även storebror 100 testas.
        Hade tyvärr tagit bort mina längdmarkeringar när denna rulle testades under gårdagen men efter alla tidigare kast vet jag att avståndet från kastposition till punkten där betet landade vid längsta, lugna kast är cirka 30 meter eller något däröver.

        Intressant rulle att testa i den mån att den bekräftade mina teorier, eller snarare erfarenheter, jag har sedan långt tillbaka.
        Provade rullen med en, två, tre och fyra bromsvikter aktiverade (de gråblåvita vikterna vilka jag tror är Shimanos lättaste).
        Två vikter går att använda men spolen är då väldigt nervös vid allt annat än mycket lugna, svepande kast. Med min sedvanliga kastteknik därmed i princip oanvändbart.
        Tre vikter är lite samma visa även om de lugna kasten fungerar bättre.
        Längsta kast med få vikter och utan linresning eller några lösa linvarv på spolen efter kastet var drygt 20 meter.

        Då jag tidigare ägt 50 och har ägt Conquest 100 i omgångar sedan cirka 11-12 år tillbaka vet jag att modellens karaktär ihop med snabba (både gällande aktion och klingans återhämtning) spön och min kastteknik helt enkelt ger längre kast med fler vikter aktiverade.
        Jag snärtar, har alltid snärtat, och kommer alltid snärta.

        Det är lika tydligt som anmärkningsvärt att Conquesten trivs med hyfsat mycket kraft och en snärt i kastets slutfas.
        Jag kastar överlägset längre med fyra aktiva vikter och en kaströrelse som direkt hade lett till linresning eller snarare ett rejält skatbo vid två eller tre aktiva vikter.
        Det anmärkningsvärda i det hela är den stora skillnaden i karaktär mot Curado 50E, rullarna är väldigt lika med den skillnaden att Curadons linspridare sitter något längre från spolen vilket snarare borde vara en fördel.
        Conquestens spole är dock inte vägd, möjligen är det något eller några gram lättare än Curadons.
        En havsöringsfiskare av den gamla skolan van vid djupa spön hade troligen inte delat min uppfattning vilket tydligt visar på att devisen don efter person i allra högsta grad är aktuell.

        Ett intressant test frånkopplat teoretiska resonemang.
        Hade jag inte haft mångårig tidigare erfarenhet av Conquest hade jag knappast trott på resultatet själv.
        Detta visar återigen tydligt på hur viktig kombinationen spö, rulle, lina, bete och framförallt matchning med din teknik är.
        ...tyvärr visar det även extremt tydligt på att jag måste hitta en fin Conquest 50 i Japan.

        Kommentera


        • #14
          Har ett SG MPP 160 gr spö som jag aldrig gillat riktigt. Eller egentligen så gillade jag aldrig rullarna som jag använde tillsammans med spöt. Jo jag vet att det är fel viktklass men inlägget stämmer väl in i övrigt. Rullarna var antingen nervösa eller så blev kasten korta. Det konstiga var att samma rullar fungerade fint på andra spön. Det tog ett tag innan jag upptäckte detta. De nervösa rullarna fick stanna hemma. Detta var i min initiala fas av trimning av Ambassadeurer. Trodde nog att jag misslyckats med trimningen för jag hade kommit på att helheten är viktigast

          Av någon anledning så blev jag nyfiken på UTs bussningar. Efter bytet så blev spöt kalasskönt. En sådan liten detalj kan vara helt avgörande. Har upplevt samma sak senare med många andra rullar. Bussningarna lugnar ner spolen lite i den mest känsliga delen i kastet utan att korta av dem. Fungerar kalasbra med lite tyngre beten.

          återigen så visar detta på att helheten är viktigast
          Senast ändrad av Mankan G; 2019-03-31, 15:51.
          "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

          Kommentera


          • #15
            Har just nu ett gammalt projekt som börjar bli färdigt, en rulle som enligt mina förhoppningar hamnar på ett passande L-spö.
            Rullen var på tiden det begav sig, närmare bestämt 2003, marknadsförd mest som BFS när den var ny men nog borde den vara magisk till småwobblers vägandes 4-10 gram samt cheburashka-riggar med volframtyngder på 1-3 gram i nuvarande utförande!?

            Click image for larger version

Name:	PixyBFS01b.jpg
Views:	445
Size:	1,03 MB
ID:	2500921
            Daiwa Pixy Pearl Orange med kolfiberlameller, stjärnhjul från R och grund spole.
            Tanken är att den tillfälliga veven ska bytas mot kolfiber och ett par Hedgehog Air BFS ska monteras.
            Samtliga komponenter ska klara upp till 15 gram men utrustningen ska vara optimal kring 5-9.
            Spövalet är lite svårt, kikar på Major Crafts -3/8oz, lite underklassning och det borde vara spön som
            funkar riktigt bra 7-10 gram.
            Den lite snällare aktionen passar både den ihåliga spolen, kullagren samt kastbromsen ganska bra tror
            jag.

            Kommentera


            • #16
              Fräck men något "odiskret" rulle i vad som synes vara i jäkla fint skick! Mint eller omlackad?

              Kommentera


              • #17
                Original. Samma färg som min Daiwa Sol

                Kommentera


                • #18
                  [QUOTE=JontaK;n2499210]

                  .................................................. .................................................. .................................................. ......................................

                  Hej Jonta K;

                  Du är imponerande skicklig i både beskrivande text och att visa vackra bilder av fiskerullar här på Fiskesnack...

                  Old Firehand
                  Leif Engström

                  http://www.trumman.com/fisketips.htm

                  Senast ändrad av Old Firehand; 2019-04-11, 09:57.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av anteman
                    Fräck men något "odiskret" rulle i vad som synes vara i jäkla fint skick! Mint eller omlackad?
                    Som mårddjuret skriver är färgen original.
                    Rullens skick är, förutom något lite skav på rullfoten efter Daiwas elaka rullfäste, som nytt. Kul med tanke på åldern.
                    Inte särskilt diskret, original-Pixy kom i färgerna Silver Mica och Airy Red som tillverkades flera år men även just Orange Pearl 2003 och Yellow Pearl (som också hade svart stativ) 2004.
                    De två mer färgglada varianterna är idag mycket svåra att hitta i bra skick till vettigt pris så jag är ganska rädd om min.
                    Tyvärr har den, sedan alla Alphas dök upp från Japan, används alldeles för lite. Hade den som allroundrulle för abborre för några år sedan. Fick fungera till allt fiske från jigg till spinnare. Även lite tyngre än tänkt från fabrik.
                    Med ny vev och ny spole är det tänkt att rullen ska få en ny roll till L-fisket och användas lika flitigt som mina Alphas.

                    Ursprungligen postat av Utter
                    Samma färg som min Daiwa Sol
                    Därom tvistar de lärde...
                    Vi ska jämföra rullarna någon gång. Många år sedan jag hade en Sol hemma, då hade jag heller ingen Pixy att jämföra med och ryktet säger att det ska finnas
                    en liten nyansskillnad och även skillnad i pearl-effekten.

                    Ursprungligen postat av Old Firehand
                    Du är imponerande skicklig i både beskrivande text och att visa vackra bilder av fiskerullar här på Fiskesnack...
                    Tack och bock, något måste man vara bra på.

                    Kommentera


                    • #20
                      Någon som ha testat nya Curado DC?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 494 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 826 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 645 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 655 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 547 svar
                      228 791 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Arbetar...
                      X