Spö- & rullval, L/ML (snäppet över BFS)! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö- & rullval, L/ML (snäppet över BFS)!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
    Skulle vilja veta hur de billigare rullarna så som https://upplevstore.se/produkt/shima...151hg-vanster/
    Eller https://upplevstore.se/produkt/daiwa-cc80/
    Fixar 7-25g ca
    Tycker också dessa, och andra rullar i liknande prisklass, är intressanta.
    Har testat några lite billigare rullar som Casitas, Caenan, Laguna samt några av ABUs platta Max. Merparten av dem trivs inte särskilt bra under 10 gram men från cirka 12-13 och uppåt skiljer sig inte kastlängderna nämnvärt från betydligt dyrare varianter.
    Sen finns det naturligtvis andra egenskaper att se till..

    Ska försöka få hem någon av modellerna du nämner och testa så småningom.

    Kommentera


    • #42
      Ursprungligen postat av Smolt Visa inlägg

      Jag kör gärna 15-20g för havsöringsfisket från land/utvadad Det kan vara rätt grisigt väder ibland då är det skönt med en lite mer förlåtande rulle
      Sen en riktig bamsing tömde min amba 2500 på lina har jag letat en rulle som tar lite mer lina utan att offra möjligheten att kasta lite lättare drag
      Kör en del med Calcutta DC men som du säger, inte optimalt när man vill köra lättare fiske. Exsence DC har jag inte testat.
      Det hela slutar nog med att jag drar på lite tunnare lina på en 2500
      Till just havsöring är ju DC kanon. Hade innan en Calcutta 100dc som kastade kanon från typ 10g.
      Men i en tråd där vikterna börjar på kanske 4g upp till max 14-15g är de ingen höjdare.

      Kommentera


      • #43
        I trådar av den här typen, lättare fiske med multi, dyker i princip alltid jämförelsen med haspel upp.
        Ja, ibland raka frågor av typen om det inte är bättre att använda haspelutrustning helt enkelt.

        Det har väl inte diskuterats så mycket i just den här tråden så jag beslutade mig för att gå händelserna lite i förväg.

        Jag äger ett ABU Hornet Stinger Plus klassat 2-14 gram men som är mer som ett bäckspö för 3-12. Klenare än mitt lättaste triggerspö.
        Spöt är 6'8" och har en effektiv klinga på cirka 167cm.
        På spöt sitter en Shimano Cardiff C2000SS, en bäckrulle för det allra lättaste fisket. På spolen ligger Shimano Kairiki 0.12mm.

        Testade lite trevande denna utrustning mot MHX/Pixy förra veckan. Både på land och vid en sjö.
        Resultaten var ganska förvånande:

        Det ska sägas att triggerspöts effektiva klinga är cirka 10cm längre vilket naturligtvis ger en viss fördel. Å andra sidan är spöt betydligt mer
        bastant och toppigt än Hornet vid belastning med de aktuella betena.
        Testade tidigare nämnda Tsurinoya 5 gram samt Strike Pro Trigger som enligt CWC ska väga 5 gram med väger ett par tiondelar ytterligare.
        En wobbler med betydligt större yta än Tsurinoyan, mycket fladdrigare i luften också.

        Det kompakta vibrationsbetet kastar haspeln betydligt längre, har inte mätt någon längd men det skiljer ett mindre antal meter.
        Med fladdrigare Trigger råder motsatt förhållande, den kastar Pixyn några meter längre.

        Jag var HELT övertygad om att multirullen skulle dominera vid kast med ett mer kompakt bete men jag hade tydligen helt fel.
        Inte helt säker på vad som är orsaken.
        Får för mig att haspeln tjänar på den troligtvis högre accelerationen som drar linan rak, alltså minskar ner linspiralens storlek när den är på väg
        in i första ringen medan det högre luftmotståndet från Trigger tillåter/orsakar en långsammare avhaspling/större spiral som kraftigt ökar friktionen in i första spööglan.
        Detta samtidigt som kastbromsens och svänghjulseffektens symbios hos Pixy fungerar så bra att lina matas ut precis lagom fort för att optimera kastlängden
        med det fladdrigare betet...
        Kanske ligger det någon sanning i ovanstående, kanske är det en dåres försvarstal men intressant är det oavsett!

        Kommentera


        • #44
          Öppnar upp denna tråd igen :-)

          Jag skall se om jag kan få till en liten rad om min BFS kombo när jag testat det ordentligt :-)

          Calcutta Conquest BFS HG som skall paras ihopa med ett
          Major Craft Benkei BiC 652ul/bf, tror kastvikten var 1-7g.
          Återkommer om detta :-)

          Har spolat på 0.06 Berkley X9 på rullen :-)
          Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
          Flugfiske är en Livs-stil
          2016 har jag blivit Multifrälst

          Kommentera


          • #45
            Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
            Öppnar upp denna tråd igen :-)

            Jag skall se om jag kan få till en liten rad om min BFS kombo när jag testat det ordentligt :-)

            Calcutta Conquest BFS HG som skall paras ihopa med ett
            Major Craft Benkei BiC 652ul/bf, tror kastvikten var 1-7g.
            Återkommer om detta :-)

            Har spolat på 0.06 Berkley X9 på rullen :-)
            https://www.fiskesnack.com/forum/fis...och-utrustning

            Eftersom det är riktig bfs du pratar om så har jag en tråd om det. Detta är ju snäppet över BFS.

            Kommentera


            • #46
              Finns det så jäkla mycket att säga om spön och rullar snäppet över bfs/ul? :-)

              Man brukar ju prata om att två likadana nya rullar är som två helt olika individer. Jag har inte haft förmånen att kunna testa två (eller fler) likadana rullar på ett och samma spö... och i det omvända så har jag inte testat en och samma rulle med två likadana spön. För det är ju precis lika med spön, dom är olika individer.

              Nu har jag två likadana spön men dessvärre är klassningen 12-38 på dessa vilket väl hamnar utanför trådens kärna.

              Det hade varit underbart att få träffa er alla som snöat in på dom här lite mer exklusiva rullarna och spön på en stor gräsplätt för utbyte av tankar och idéer och dessutom kunna få testa sina rullar på andras spön för att se åt vilket håll man ska kika för att finna det rätta...

              Kommentera


              • #47
                Är det någon som har provat shimanos budget spö Bass one xt? Spöt i fråga är Bass one xt 6-14g multispö. Tänkte köra "power bfs" med en currado bfs rulle till spöt.

                Var uttråkad och vann spöt på tradera gör en spottstyver. Alltså ett impulsköp :-)

                Kommentera


                • #48
                  Fick hem bass one xt 5-14g (6.2f) spöt förra vecka och har fiskat lite med det. Ok spö för pengarna. Ok klassning men inte helt rätt. Skulle säga att det var lite underklassat men inte överdrivet. Inte alls toppigt som jag trodde det skulle vara utan snarare tvärtom. Bra spö för cranks och mindre jerkbaits vill jag påstå. Ganska kort vilket är perfekt om det finns massa träd och skit i vägen. Körde ner till fem g och det funkade ok. Men bäst laddade spöt mellan 10g och 15g.

                  Kvalitetsmässigt så är det ett budget spö. Inget fel på det om man inte är rädd för lite limrester och budget EVA. Köpte spöt nytt för en 600 kr och det var spöt värt.

                  Kommentera


                  • #49
                    Fick lite hatkärlek när daiwa släppte den förmodligen sista lilla millionair rullen någonsin. Förstod inte riktigt vad de tänkt med den. De flörtade lite med bfs och bäckfiskarna samtidigt är den inte optimal till det. För tok för djup spole bla. Samtidigt känns den inte helt optimal till det som de äldre millionair 103 var så fantastiska till 1oz och 1,5oz spön. Men när den såldes ut i Japan till riktigt bra pris kunde jag inte låta bli utan jag köpte en.
                    Men den har hittills inte hittat sin plats tills nu. Tror jag hittat den perfekta partnern till den. Megabass destroyer f2-60x 6fot 1/8-1/2 oz Regular.
                    Dyrt spö men klart mycket billigare om man köper från Japan. I Sverige vill de ha nästan 6000 för det men i Japan får du ge någonstans mellan 2600-2800 inkl frakt till Sverige. Sen tillkommer ju tull och moms men även om du åker på full moms så hamnar du under 4000kr. Så det lönar sig verkligen att kolla upp lite innan du handlar här hemma. Ocker ska bojkottas. Nog om det. Spöt ska snarast provas och kommer då ge en recension om det sen.


                    Bifogade filer

                    Kommentera


                    • #50
                      Köpte ett megabass levante f3-67lv idag, multi såklart :-)

                      Köpte det billigt men är då den gamla klingan tror jag. Allt ser ju likadant ut som på den nya klingan förutom att rullsätet är matt istället för glansigt. Sen står det inte någon beräkning som tex tournament osv. Men då dom ser väldigt lika ut så är det svårt att veta villen klinga det är. Kan någon som håller koll hjälpa mig?

                      Tydligen så var den gamla klingan känsligare och pajade lättare. Däremot verkar det som att den nya klingan är gjord i Malaysia och den gamla är från Japan eller?

                      Tar gärna lite tipps på vilken rulle ni tror kan passa bra ihop med spöt.

                      Här kommer några bilder.
                      Bifogade filer

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 475 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 605 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 613 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 545 svar
                      227 809 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Wilier75  
                      Arbetar...
                      X