Spö- & rullval, L/ML (snäppet över BFS)! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö- & rullval, L/ML (snäppet över BFS)!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #61
    Beträffande spöna. Har inte testat Levante. Bara torrviftat i butik och det säger absolut ingenting. Var inne först på ett Levante, men det odelade fanns inte att få tag på än. Skulle dock komma. Men när man jämför priserna så kostade ett destroyer bara några hundralappar mer om jag köper från Japan än vad ett Levante kostar här hemma.
    Då var valet inte så svårt. Men Levante har fått väldigt bra kritik i USA. Så tror inte du blir missnöjd med den serien heller.

    Kommentera


    • #62
      Ursprungligen postat av Amiala Visa inlägg

      Vilken Zillion har du? Jag kör Zillion SV TW 1000L på Levante F4-68LV 7-21g som har regular action till hårdbeten etc.
      Provade Zillion på F3-67LV som är 3,5-14g men tyckte inte den presterade riktigt bra i spöts lägsta spann (3 g) utan kombon kändes mest bekväm runt 7-15 g. Lina Siglon #0.8 0,153mm.

      Förresten; har för mig att du hade Morethan x12, provat den ännu? Vilken dimension kör du isf? Har fått hem Morethan x12 0,12mm som jag tänkt spola på Steez CT men undrar om jag fegade och borde kört 0,10mm…

      Samma zillion som dig. Körde med currado bfs idag och den combon var riktigt bra. Blev lite "power" bfs och måste säga att det var grymt roligt spö att drilla stor borre på. Jäklar vilket spöböj. Tog en riktigt grisborre och tillsammans med currado så blev det en riktigt bra fajt.

      Borren var var bara 36 cm men tjock som en boll. Hade kräftor i hela buken och kräftklor utstickande från halsen :-)
      Bifogade filer

      Kommentera


      • #63
        Är rätt ny när det gäller multi och skulle vilja få lite tips till mitt sökande efter en "allrounduppsättning" för L/ML.
        Fisket som det blir är nog mest abborre, makrill och havsöring, ej båt.

        Har kikat på Daiwa Tatula 100, SLX 70/150 osv. Är lite osäker på vad som skulle kunna funka då jag också gärna vill ta mig ut till havet och kasta längre.
        Funderat på om DC skulle vara ett bra alternativ?

        Jag är rätt förtjust i resespöform (3-5 delar) eftersom jag då faktiskt får med mig det på turerna. Tycker det funkar fint för mig.
        Budget är satt till rimlighet för en sällanfiskare, om det går att förstå. Inte rädd för att importera eller köpa begagnat.

        Kommentera


        • #64
          Japan är som vanligt förekomstland när det gäller resespön. Flera märken där har flerdelade spön i olika prisklasser. Beträffande rullar så är salt aldrig kul. Gäller att man sköter dem.
          Men Tatula fungerar säkert. Undvik magnesium rullar bara.

          Kommentera


          • #65
            Fick hem en Morethan med slp vev och zpi spole. Även lagrena är bytta till air hd. ZPI spolen verkar ha en fixerad rotor, ska tydligen presterar bra i det lättare registret. Vet att rulle är tillverkad för lite tyngre fiske men då den har "trimmats" att hantera lättare beten tänkte jag fiska l/ml fikse med den.

            Ni som vet vilken plattform den är byggd på (steez 1016) tror jag, har ni något tipps på ett grymt spö?

            Click image for larger version  Name:	20230213_091427.jpg Views:	0 Size:	2,28 MB ID:	2617453

            Kommentera


            • #66
              Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
              Fick hem en Morethan med slp vev och zpi spole. Även lagrena är bytta till air hd. ZPI spolen verkar ha en fixerad rotor, ska tydligen presterar bra i det lättare registret. Vet att rulle är tillverkad för lite tyngre fiske men då den har "trimmats" att hantera lättare beten tänkte jag fiska l/ml fikse med den.

              Ni som vet vilken plattform den är byggd på (steez 1016) tror jag, har ni något tipps på ett grymt spö?

              Click image for larger version Name:	20230213_091427.jpg Views:	0 Size:	2,28 MB ID:	2617453
              https://www.megabass.co.jp/site/prod...yer_p5_f2-60x/

              Detta köpte jag förra året. Riktigt trevligt spö. Om du struntar i den svenska grossisten som tar ockerpriser och köper från Japan så kan du få hem det för under 4000kr med full tull och moms.

              Kommentera


              • #67
                Har för mig att plattformen är Zillion

                Kommentera


                • #68
                  Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
                  Har för mig att plattformen är Zillion
                  Tänker du då det är aluminium stativ? Är det det som är skillnaden mellan Zillion och Steez av den generationen så kan det stämma då morethan är i aluminium (saltvattentålig).

                  Kommentera


                  • #69
                    Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
                    Fick hem en Morethan med slp vev och zpi spole. Även lagrena är bytta till air hd. ZPI spolen verkar ha en fixerad rotor, ska tydligen presterar bra i det lättare registret. Vet att rulle är tillverkad för lite tyngre fiske men då den har "trimmats" att hantera lättare beten tänkte jag fiska l/ml fikse med den.

                    Ni som vet vilken plattform den är byggd på (steez 1016) tror jag, har ni något tipps på ett grymt spö?

                    Click image for larger version Name:	20230213_091427.jpg Views:	0 Size:	2,28 MB ID:	2617453
                    Kul köp! Kollat en del på den och att ha till havsöringsfiske. Berätta gärna mer om hur den presterar

                    Kommentera


                    • #70
                      Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg

                      Kul köp! Kollat en del på den och att ha till havsöringsfiske. Berätta gärna mer om hur den presterar
                      Absolut. Det ska jag göra :-)

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 475 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 605 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 613 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 545 svar
                      227 798 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Wilier75  
                      Arbetar...
                      X