Balans, rulle-spö! Haspel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Balans, rulle-spö! Haspel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Balans, rulle-spö! Haspel

    Fiskar med ett Westin W4 10 fots spö. Min nya Daiwa rulle (Caldia 2500) är löjligt lätt i vikten och jag kan tycka att balansen blir något framtung. Har ännu inte fiskat med utrustning. Är det något man kommer reta sig på? Finns det något man kan göra åt saken? Är det vanligt eller något man föredrar med framvikt? Lurar lite på detta ifall jag borde leta efter annan rulle istället.. Gillar ju dock Daiwa-rullarna.
    Ingen expert, bara en glad entusiast!

  • #2
    Ja du, rätt svår fråga
    Ska du inte bara testa fiska med grejerna?
    Du har ju redan köpt prylarna och det är ju du som ska trivas med dom.

    Kommentera


    • #3
      Synd det inte fanns olika tunga ändbuttar att köpa till Westin spön. Kanske är jag bara fånig. Borde lyssna på ditt råd kanske. Tanken var att ifall ni proffs skulle förkasta framtung utrustning kanske lämna tillbaka rullen och leta efter någon som är något tyngre. Svårt också att spekulera i eftersom jag inte testat att faktiskt fiska med det.
      Ingen expert, bara en glad entusiast!

      Kommentera


      • #4
        Beror på fisketeknik bland annat.
        Själv irriterar jag mig något enormt på framtung utrustning.

        Lätt är inte alltid rätt gällande rullar.
        Det går ju dock knåpa ihop en egen lösning för att tynga ner spöt i buttdelen, tror även det finns färdiga universalpaket att köpa.

        Kommentera


        • #5
          Intressant. Jag letade men hitta inget. Får leta vidare
          Ingen expert, bara en glad entusiast!

          Kommentera


          • #6
            När jag har köpt rullar till lite tyngre utrustning tex. gäddhaspel så har jag aldrig valt lätta rullar just för att spöna ofta då blir framtunga hellre bra balans och några gram extra än obalanserade spön det är mitt sätt att se på det i alla fall.
            /Apan

            Kommentera


            • #7
              Att byta rulle låter som en dyr affär i sammanhanget, pröva en möbel/rörfot i plast eller gummi, bottna med metallbricka om det behövs, funktion före form... https://youtu.be/ftz5LnVdeGc men du slipper byta rulle eller göra större, definitiv åverkan på spöt genom att vikta i klingan vid butten...

              Kommentera


              • #8
                Är ju ett ganska lätt val egentligen.. Ska du kasta jigg och andra bottenkontaktstekniker så är ju framtungt inget vidare. Men ska du kasta drag, spinnare och andra vevbeten så är ju framtungt att föredra imo.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Danilo Visa inlägg
                  Synd det inte fanns olika tunga ändbuttar att köpa till Westin spön. Kanske är jag bara fånig. Borde lyssna på ditt råd kanske. Tanken var att ifall ni proffs skulle förkasta framtung utrustning kanske lämna tillbaka rullen och leta efter någon som är något tyngre. Svårt också att spekulera i eftersom jag inte testat att faktiskt fiska med det.
                  Pga att du redan stör dig på det tycker jag att du ska byta. Hur kändes gamla rullen på spöt?

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag tackar för alla svar. Jag har nu spolat på lina, den bör ju bli något tyngre då i vilket fall, samt beställt Power Dots ifrån Strike Pro för att eventuellt testa att tynga spöt baktill. Jag får testa och känna efter. Jag gillar både rulle och spö och vill ge det ett försök.

                    Med alla nya lätta rullar som kommer bör de nya spöna utrustas med möjlighet att vikta baktill kan jag tycka och i sportfiskebutiken var han övertygad om att så blir fallet framöver. Ändå en intressant diskussion, tack skall ni ha!
                    Ingen expert, bara en glad entusiast!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 494 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 828 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 645 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 656 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 547 svar
                    228 870 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Arbetar...
                    X