Miljövänliga jiggar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Miljövänliga jiggar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Lite om nedbrytbara plaster, just nedbrytningstakten synes ännu vara oklar
    http://www.movium.slu.se/biologiskt-nedbrytbara-plaster
    ​​​​​​
    Kanske får vi förhoppningsvis ändå snart anledning att älska polyhydroxyalkanoater - vackert så!

    Kommentera


    • #12
      Piglet, som någon nämnde ska ju tillverkas i en produktion där man sänkt miljöpåverkan (mindre vatten osv), SZ Mcrubbers ska sedan ett par år tillbaka också vara tillverkade av ftalatfritt gummi. jag tror att de flesta gummibeten som tillverkas i sverige också görs med ftalatfritt gummi. Enligt Savage gears svenska representant så ska deras gummibeten också vara fria från ftalater.

      Men det finns ju andra problem, som någon nämnde.

      Kommentera


      • #13
        Vad kul att miljötänket är på g inom sportfisket. Jag har själv varit tveksam till jiggar eftersom barnen gärna sitter och leker med dem när de städar draglådorna. Hur nyttiga är de att sitta och pilla med längre tid. Vi har bestämt att de inte är leksaker pga osäkerheten i vad de avger. Då är det inte långt till att fundera om de avger saker i vattnet.

        När det gäller jiggar som källa till spridningen av mikroplast så borde de falla inom kategorin nedskräpning, men värt att notera är enligt Anna-Maria så är både däckslitage och bottenfärg också med på listan. De har också en viss koppling till många fisketurer.

        http://www.svensktvatten.se/globalas...mikroplast.pdf

        Kommentera


        • #14
          Wow, ni skippar jiggar för dess miljöpåverkan. Bravo.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg
            Vad kul att miljötänket är på g inom sportfisket. Jag har själv varit tveksam till jiggar eftersom barnen gärna sitter och leker med dem när de städar draglådorna. Hur nyttiga är de att sitta och pilla med längre tid. Vi har bestämt att de inte är leksaker pga osäkerheten i vad de avger. Då är det inte långt till att fundera om de avger saker i vattnet.

            När det gäller jiggar som källa till spridningen av mikroplast så borde de falla inom kategorin nedskräpning, men värt att notera är enligt Anna-Maria så är både däckslitage och bottenfärg också med på listan. De har också en viss koppling till många fisketurer.

            http://www.svensktvatten.se/globalas...mikroplast.pdf
            Min dotter gillar också att sortera drag, jag har än så länge låtit henne sitta och sortera mina gäddgummin ibland (jag har bara sådana som enligt tillverkarna är fria från ftalater). Det är så få tillfällen och så kort tid att jag har svårt att tro att det är något problem. Det finns andra saker jag nojar mer för när det gäller miljögifter i barnen.

            Jag vet dock inte om jag skulle sträcka mig så långt som att säga att miljätnket är på g inom Sportfisket. Visst, det görs en del gummibeten utan ftalater och vissa tillverkare gör sina hårdbeten utan bly. Men på det stora hela är det ju en enorm konsumtionshets inom Sportfisket och de flesta profiler och förebilder kör stora jäkla båtar med enorma motorer. Så jag tror att det är en lång väg kvar innan man kan säga att miljötänket är på gång inom Sportfisket.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Luthman Visa inlägg

              Min dotter gillar också att sortera drag, jag har än så länge låtit henne sitta och sortera mina gäddgummin ibland (jag har bara sådana som enligt tillverkarna är fria från ftalater). Det är så få tillfällen och så kort tid att jag har svårt att tro att det är något problem. Det finns andra saker jag nojar mer för när det gäller miljögifter i barnen.

              Jag vet dock inte om jag skulle sträcka mig så långt som att säga att miljätnket är på g inom Sportfisket. Visst, det görs en del gummibeten utan ftalater och vissa tillverkare gör sina hårdbeten utan bly. Men på det stora hela är det ju en enorm konsumtionshets inom Sportfisket och de flesta profiler och förebilder kör stora jäkla båtar med enorma motorer. Så jag tror att det är en lång väg kvar innan man kan säga att miljötänket är på gång inom Sportfisket.
              Som att säga att det är miljötänk hos jänkeraggare för dom inte kastar ölburkar i diket....
              Ingen fisk är chans för fisk.
              https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

              Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
              https://www.youtube.com/user/jurgenjons

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Luthman Visa inlägg
                Men på det stora hela är det ju en enorm konsumtionshets inom Sportfisket och de flesta profiler och förebilder kör stora jäkla båtar med enorma motorer. Så jag tror att det är en lång väg kvar innan man kan säga att miljötänket är på gång inom Sportfisket.
                Otäckt sant...

                Samma pojkar som stoppar i en båt med 100hk+ på akterspegeln i en lokal sjö med strandlinje på en mil samt hastighetsbegränsning på 7 knop predikar om snälla mjukbeten och tyngder av "tungsten".
                Jag ser en viss ironi i det men får ofta svaret att man måste börja någonstans. Fan vet vad som menas med det...

                Å andra sidan är det väl aldrig fel med mer miljövänliga material oavsett men det känns som att elaka mjukbeten kanske inte är största miljöbelastningen vi fiskare står för.

                Kommentera


                • #18
                  Elaka mjukbeten kanske inte är den största miljöpåverkan vi fiskare gör men är väldigt lätt att påverka. Det går att avstå jigg och ändå få fisk samtidigt spm det kan kanske väcka efterfrågan efter miljövänligare beten.

                  Kommentera


                  • #19
                    Väcker liv i denna tråd (förhoppningsvis). Någon som har koll på mer miljövänliga Ned-alternativ vad gäller själva jiggen? De jag kikat på har ju varningstexter för ftalater så känns inte super att sätta dem på botten.

                    Kommentera


                    • #20
                      Daggmask? :-)

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 496 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 833 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 656 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 664 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 549 svar
                      229 407 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Retroräven  
                      Arbetar...
                      X