Önskar tips på prisvärd flätlina(0,28-0,32) till det tunga vertikala havsfisket. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Önskar tips på prisvärd flätlina(0,28-0,32) till det tunga vertikala havsfisket.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Önskar tips på prisvärd flätlina(0,28-0,32) till det tunga vertikala havsfisket.

    Letar efter en bra och prisvärd flätlina till det tunga vertikala havsfisket i Norge.

    Specifikationskrav:
    Diameter 0,28-0,32
    Ska finnas på spole med minst 500 meter, men gärna 1000-1200 meter.
    Pris, max 60 öre per meter.
    Ska gå av vid knuten vid bottennapp, och inte strax utanför spötoppen. Man tappar så ruskigt mycket lina då om man får ett styggt bottennapp på 173 meters djup.
    Bör helst inte suga åt sig alltför mycket vatten.

    Plus i kanten om den finns i flerfärgad variant som byter färg var tionde meter, dock inget krav.

    Har sneglat på Fladen Maxximus och Fladen Maxximus Cable braid. Är det vad jag leter efter? Vad skiljer Fladen Maxximus från Fladen Maxximus Cable braid?

    Tack på förhand.
    All you need is Lubb.

  • #2
    Kostar förvisso mer än 60 öre per meter, men då man har lina så det räcker för uppåt tio år så blir inte årskostnaden så hög ändå.
    https://www.fishingtackle24.de/store...h-hunter-1600m

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
      Kostar förvisso mer än 60 öre per meter, men då man har lina så det räcker för uppåt tio år så blir inte årskostnaden så hög ändå.
      https://www.fishingtackle24.de/store...h-hunter-1600m
      En haspelrulle som tar 300+ meter 0,30. Två multirullar. Den ena vill ha strax under 500 meter 0,30. Den andra vill ha cirka 700 meter 0,30. Totalt c:a 1500 meter. Drygt en krona per meter blir helt enkelt dyrt.
      All you need is Lubb.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
        Letar efter en bra och prisvärd flätlina till det tunga vertikala havsfisket i Norge.

        Specifikationskrav:
        Diameter 0,28-0,32
        Ska finnas på spole med minst 500 meter, men gärna 1000-1200 meter.
        Pris, max 60 öre per meter.
        Ska gå av vid knuten vid bottennapp, och inte strax utanför spötoppen. Man tappar så ruskigt mycket lina då om man får ett styggt bottennapp på 173 meters djup.
        Bör helst inte suga åt sig alltför mycket vatten.

        Plus i kanten om den finns i flerfärgad variant som byter färg var tionde meter, dock inget krav.

        Har sneglat på Fladen Maxximus och Fladen Maxximus Cable braid. Är det vad jag leter efter? Vad skiljer Fladen Maxximus från Fladen Maxximus Cable braid?

        Tack på förhand.
        Både Berkley och PowerPro har helt suveräna flätlinor till multirullar. När det gäller flätlinor till haspelsrullar bör du välja Berkley Fireline som varumärke....

        ´Själv har jag fiskat med båda linorna i massor av år och gillar dem skarpt ....



        Old Firehand
        Leif Engström

        http://www.trumman.com/fisketips.htm
        Senast ändrad av Old Firehand; 2019-04-26, 17:29.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

          Både Berkley och PowerPro har helt suveräna flätlinor till multirullar. När det gäller flätlinor till haspelsrullar bör du välja Berkley som varumärke....

          Arbetar du i Varberg??

          Old Firehand
          Leif Engström

          http://www.trumman.com/fisketips.htm
          Är meterpriset 60 öre eller mindre?

          Arbetar inte i Varberg. Tycker det låter lite läskigt. Ett berg gjort av var. Hugaligen.
          All you need is Lubb.

          Kommentera


          • #6
            Kika på daiwa j-braid x4, går att få riktigt billigt ibland

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
              Letar efter en bra och prisvärd flätlina till det tunga vertikala havsfisket i Norge.

              Specifikationskrav:
              Diameter 0,28-0,32
              Ska finnas på spole med minst 500 meter, men gärna 1000-1200 meter.
              Pris, max 60 öre per meter.
              Ska gå av vid knuten vid bottennapp, och inte strax utanför spötoppen. Man tappar så ruskigt mycket lina då om man får ett styggt bottennapp på 173 meters djup.
              Bör helst inte suga åt sig alltför mycket vatten.

              Plus i kanten om den finns i flerfärgad variant som byter färg var tionde meter, dock inget krav.

              Har sneglat på Fladen Maxximus och Fladen Maxximus Cable braid. Är det vad jag leter efter? Vad skiljer Fladen Maxximus från Fladen Maxximus Cable braid?

              Tack på förhand.
              Har bara fiskat med fladens flätlina när jag fiskat i Norge och på västkusten och den har fungerat bra för mig, inte varit med om att den har gått av vid spöt utan att nylontafsen gått som är 0.90 då har jag kört 0.28 pe braid så 0.35 funkar bra med men den är longsamare i vattnet så man får inte ner pilken jiggen lika fort, men det är väl en smak sak kanske.

              Den är dock kass att spinfiska med om man ska kasta.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Loore85 Visa inlägg

                Har bara fiskat med fladens flätlina när jag fiskat i Norge och på västkusten och den har fungerat bra för mig, inte varit med om att den har gått av vid spöt utan att nylontafsen gått som är 0.90 då har jag kört 0.28 pe braid så 0.35 funkar bra med men den är longsamare i vattnet så man får inte ner pilken jiggen lika fort, men det är väl en smak sak kanske.

                Den är dock kass att spinfiska med om man ska kasta.
                Ok, var det "vanliga" Fladen Maxximus eller var det Fladen Maxximus Cable braid?
                Kommer ta sikte på 0,28. Fler meter lina på rullen, fler meter kvar när man släppt ner på botten(vilket kan bli rätt djupt vid Åndalsnes, kanske ner mot 300-350 meter om vi ska försöka oss på Blåkäft och Blålånga), och sist men inte minst mindre drift. Har inga planer på att kasta med dessa rullar(Okuma Cold Water CW 303, Shimano Tekota 700, Okuma Azores 8000 haspel) utan det är vertikalfiske som gäller.
                All you need is Lubb.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg

                  Ok, var det "vanliga" Fladen Maxximus eller var det Fladen Maxximus Cable braid?
                  Kommer ta sikte på 0,28. Fler meter lina på rullen, fler meter kvar när man släppt ner på botten(vilket kan bli rätt djupt vid Åndalsnes, kanske ner mot 300-350 meter om vi ska försöka oss på Blåkäft och Blålånga), och sist men inte minst mindre drift. Har inga planer på att kasta med dessa rullar(Okuma Cold Water CW 303, Shimano Tekota 700, Okuma Azores 8000 haspel) utan det är vertikalfiske som gäller.
                  Maxximus PE braid är det jag kör med och den har som sagt funkat bra för mig. Plocka med något lättare spö och prova mete efter platfisk precis utanför Åndalsnäs om ni gillar sådant, var där för några år sedan och hade grymt fiske på platfisk och kolja.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Loore85 Visa inlägg

                    Maxximus PE braid är det jag kör med och den har som sagt funkat bra för mig. Plocka med något lättare spö och prova mete efter platfisk precis utanför Åndalsnäs om ni gillar sådant, var där för några år sedan och hade grymt fiske på platfisk och kolja.
                    Givetvis åker det med lite grejer för plattfiskmete, både som lämpar sig för fiske från båt såväl som från land. Vi kommer bo längst in i isfjorden vid sydsidan, men det är ju ändå spottavstånd från att komma åt kanske 10-20 meters djup från land. Åndalsnäs är nog det mest spännande ställe jag fiskat på. Var där förra sommaren och fick se både Blåkäxa, Hågäl, nån av Rockaarterna(ett mindre exemplar på under 2kg), Kummel och Knot+mindre exotiska arter som Torsk, Sej, Lubb, Långa och Vitling. För egen del fick jag "nöja mig" med nytt pb på Vitling(från 1,4 till 1,48), mitt livs första Knot och mitt livs minsta Lubb, en glupsk rackare på kanske 20-25cm som gav sig på en hel makrillfilé på släptackel. I år hoppas jag på nytt pb på Lubb(4,4) , Långa(2,8) och Sej(5,0) och åtminstone ett par nya arter. Trots tio resor till Norge, till platser där Kolja finns, har jag lyckats dra upp noll Koljor. Men jag tror banne mig att meningen med livet är att släppa ner agnade krokar på djupen utanför Raumaälvens mynning!
                    All you need is Lubb.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 478 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 614 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 621 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 545 svar
                    228 155 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Wilier75  
                    Arbetar...
                    X