Nybörjare söker tips på utrustning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare söker tips på utrustning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Nybörjare söker tips på utrustning

    Tjenare alla fula fiskar.
    jag var igår ut på första fisketuren sedan jag var ett barn och lyckades dra upp en regnbåge på ett lånat spö, så nu har jag fått lite fiskefeber och tänkte köpa mig egna prylar.
    Jag har läst litegrann och förstått att det är bättre att på en gång köpa ordentliga saker för en lite kraftigare peng än att lägga några hundralappar på skit som med största sannolikhet kommer att krångla och gå sönder. Jag har 0 koll på vad som är bra spön samt rullar men tror mig ha hittat ett spö som skulle kunna vara bra för mig och undrar om det är någonting att ha? https://www.miekofishing.se/haspelsp...7-9-32-gr.html

    Tar även tacksamt emot tips på en bra rulle och lite andra bra att ha prylar och även bara tips i allmänhet. Tack på förhand!

  • #2
    Har bara känt på det spöt i butik men verkar trevligt allround åt det lite lättare hållet, dvs mer för abborre, regnbåge och gös än gädda om man tänker betesvikter. Till det skulle jag pröva en Daiwa LT t ex en Legalis 2500 eller liknade.

    Hör med en butik vad du bör komplettera med som kroklossare, håv, beteslås, tafsar mm. Vad gäller tips så läs fisketidningar, kanske kan lånas på biblioteket, var inte rädd för att läsa äldre årgångar, grunderna är desamma, lite nya beten och tekniker har dock kommit senare år... där kanske du även kan låna Gäddfiskarens specialknep, en bra bok om gäddfiske

    Kommentera


    • #3
      Välkommen in i fiske träsket!
      Satt precis i samma båt för två år sedan, när min då nio åriga grabb blev fiske biten.
      Hade inte själv fiskat sedan jag var barn, men nu är vi fast båda två.

      Började också med regnbåge, men nu har vi egen båt i en liten sjö där vi bor. Så då blir det mest abborre och gädda.

      Om du bara ska köpa ett spö. Så är mitt bästa köpråd att titta efter ett spö i klassen 15-40g. Det blir mer allround så. För då kan man även slänga en del roliga, lättare gäddbeten som t ex Buster Jerk 2.

      ​​​​​​Själva har vi nu tre abborre/regnbåge-spön (5-25g).
      Och tre tyngre gäddspön (ca 30-140g) som vi delar på.


      ​​​​​​

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Har bara känt på det spöt i butik men verkar trevligt allround åt det lite lättare hållet, dvs mer för abborre, regnbåge och gös än gädda om man tänker betesvikter. Till det skulle jag pröva en Daiwa LT t ex en Legalis 2500 eller liknade.

        Hör med en butik vad du bör komplettera med som kroklossare, håv, beteslås, tafsar mm. Vad gäller tips så läs fisketidningar, kanske kan lånas på biblioteket, var inte rädd för att läsa äldre årgångar, grunderna är desamma, lite nya beten och tekniker har dock kommit senare år... där kanske du även kan låna Gäddfiskarens specialknep, en bra bok om gäddfiske
        Hallå på er och tack för era svar och tips!

        Jag siktar nog in mig på ett spö i 15-40g klassen istället, vill ju kunna kroka en och en annan gädda också! Har ni några tips på ett schysst haspelspö i den klassen? Kan tänka mig att lägga uppåt 1300kr på det. Har kikat på Shimano Beastmaster (ex 240MH?), men det finns så många olika modeller och jag förstår inte riktigt skillnaden mellan dem.

        Skulle ett sönt spö kräva en annan rulle än en den föreslagna Daiwa 17 regalis LT2500?

        Tack för svaren återigen!

        Kommentera


        • #5
          Ja ska du enbart ha ett spö så är nog ett -40g spö bättre än ett +30g spö. Tänker du snart fler spön (blir lätt så ), så hellre ett lättare och ett lite tyngre (typ 5-25 och 20-60) sen behöver du ett ...

          Beastmaster har jag läst varierande saker om, lite djupare och långsammare än vanligt nu, hur det senaste utgåvan är vet jag inte.

          Läs Prorextråden här på FS! Hade ett lätt och trevligt Daiwa Prorex XR 8' 5-25g som är ett mkt trevligt, lätt allroundspö som även finns/fanns i 10-40g som borde funka utmärkt med t ex Legalis/Exceler 2500 rulle, även Shimano har bra 2500 rullar i prisklassen.

          Nya Prorexspöna (2019-) XR är alltså något att titta på i prisklassen, även det lite billigare Prorex X som Daiwa kallar det men butikshandlarna kallar för Prorex E...
          Senast ändrad av anteman; 2019-05-07, 22:32.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Ja ska du enbart ha ett spö så är nog ett -40g spö bättre än ett +30g spö. Tänker du snart fler spön (blir lätt så ), så hellre ett lättare och ett lite tyngre (typ 5-25 och 20-60) sen behöver du ett ...

            Beastmaster har jag läst varierande saker om, lite djupare och långsammare än vanligt nu, hur det senaste utgåvan är vet jag inte.

            Läs Prorextråden här på FS! Hade ett lätt och trevligt Daiwa Prorex XR 8' 5-25g som är ett mkt trevligt, lätt allroundspö som även finns/fanns i 10-40g som borde funka utmärkt med t ex Legalis/Exceler 2500 rulle, även Shimano har bra 2500 rullar i prisklassen.

            Nya Prorexspöna (2019-) XR är alltså något att titta på i prisklassen, även det lite billigare Prorex X som Daiwa kallar det men butikshandlarna kallar för Prorex E...
            Haha ja flera spön kan det nog bli med tiden kan jag tänka mig men vi börjar med ett!

            Såhär gjorde jag nu, jag klickade hem en Daiwa Legalis 2500 och ett Prorex X 10-40. Blev lite fundersam över spöt när det stod både spinning och haspel
            ( https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...-spinning.html ) men jag hoppas att spöt bara heter spinning så att jag inte har köpt ett spinnspö.

            Stort tack ska du ha för din hjälp!

            Kommentera


            • #7
              Det blir nog ett bra startkit du blir nöjd med skulle jag tro. Spinning är engelska för "haspel", när engelsmän använder ett svenskt spinnspö (med trigger) så säger de baitcast rod.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
              2 svar
              2 494 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg TomHiddleston  
              Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
              24 svar
              3 827 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg uffe62
              av uffe62
               
              Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
              39 svar
              5 645 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg OGRudan
              av OGRudan
               
              Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
              468 svar
              107 656 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Julle68
              av Julle68
               
              Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
              3 547 svar
              228 849 visningar
              12 gillar
              Senaste inlägg Classe69  
              Arbetar...
              X