UL haspelspön & L haspelspön köpråd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

UL haspelspön & L haspelspön köpråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • UL haspelspön & L haspelspön köpråd

    Tjenna!
    Här kommer tråden med massa frågor om UL & L haspelspön.
    Förra var om UL linor.

    Jag är ute efter så långt spö som möjligt.
    Dom flesta som säljs är superkorta.
    Fungerar säkert fint om man fiskar i trånga bäckar med många träd o annat som begränsar kast svingen.

    Helst längder som 9 - 11 fot.
    Gärna kort bakhandtag iom att jag är kort o inte behöver överdimensionerat bakhandtag.
    Måste även vara så pass delbar så jag får med mig det i en väska/ryggsäck eller liknande iom att jag kommer cykla mellan platserna.

    Vilka rekommenderar ni som ni själva fiskar med? Sweetspoten får gärna vara runt 5g

  • #2
    Kan inget om dem men St Croix och G.Loomis har spön 9-10fot upp till tror det är 1/4oz.

    Kommentera


    • #3
      Intressant målbild.. Du vill fortfarande ha från Svenska marknaden/återförsäljare?

      Vilken typ av bete tänker du använda? Aktionen påverkar ju lite hur bra man presenterar olika beten

      St Croix har bla Triumph och Wild river serien i UL 10"6´

      https://stcroixrods.com/collections/...=5279590875173

      https://stcroixrods.com/collections/...=5279587729445

      Men handtaget blir ju längre då, antar det blir framtungt annars med så långt spö som 10 fot..
      Senast ändrad av ShoreSlowJigging; 2019-06-13, 10:59.
      Blogg om mitt LRF och shore slow fiske

      Shore Slow Jigging

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Zeppohoj Visa inlägg
        Tjenna!
        Här kommer tråden med massa frågor om UL & L haspelspön.
        Förra var om UL linor.

        Jag är ute efter så långt spö som möjligt.
        Dom flesta som säljs är superkorta.
        Fungerar säkert fint om man fiskar i trånga bäckar med många träd o annat som begränsar kast svingen.

        Helst längder som 9 - 11 fot.
        Gärna kort bakhandtag iom att jag är kort o inte behöver överdimensionerat bakhandtag.
        Måste även vara så pass delbar så jag får med mig det i en väska/ryggsäck eller liknande iom att jag kommer cykla mellan platserna.

        Vilka rekommenderar ni som ni själva fiskar med? Sweetspoten får gärna vara runt 5g
        --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

        Fråga DAIWA-Buster om passande DAIWA-spön...

        Jag har själv många bra jigspön och spinnspön av DAIWA´s fabrikat....
        Andra bra, välkända spöfabrikat är BERKLEY, HÖRGÅRDS, ORVIS, SPORTEX och SHAKESPEARE....

        Vid fiske med jig och andra lättare beten använder jag själv haspelspön....
        Vid spinnfiske efter Gädda, Lax och Öring använder jag DAIWA´s och SPORTEX Carbon Kevlar spinnspön...
        Old Firehand
        Leif Engström

        http://www.trumman.com/fisketips.htm
        Senast ändrad av Old Firehand; 2019-06-15, 10:52.

        Kommentera


        • #5
          Ett 9-10' spö som max klarar säg 10-14g och trivs med 5g torde bli väldigt svajigt, frågan är om det blir trevligt så...

          Kommentera


          • #6
            Ska man läsa sig till vilka spön man ska välja kan det vara bra att tänka på att klassningen på St croix-spön inte är som vi är vana med. Ett Avid 7fot ml 1/8-3/8 Oz låter ju som på gränsen till UL/L, men man kastar hyfsat bra ett 20g Atom med det. Då tänker jag att det är mer ett allroundspö för lättare fiske än ett UL/L-spö.

            Däremot känns AVS66LF2 ett par storlekar lättare även om klassningen inte är inte är så jättemycket lägre. Det känns verkligen som ett UL/L-spö.

            Jag har dock inte testat de längre spön som efterfrågas då jag gillar att ha lätta spön som är mellan 6,5 och 7,7 fot. Annars blir de lite långsammare än jag gillar och/eller lite tyngre. Detta är verkligen en högst ovetenskaplig personlig åsikt.

            Kommentera


            • #7
              ShoreSlowJigging: Jo precis, så frågan är om det finns på den svenska marknaden. Jo rätt så intressant målbild Vill komma ut rätt långt fast med lätt utrustning. Kommer kasta lite egenbundna Maraboujiggar o små spinnare efter öring o abborre. Skallarna väger 5g+ med material. O spinnarna kanske 8-9g om jag använder samma mässingskropp(7g) som jag gjort hittills.

              Kommentera


              • #8
                För ett par veckor sedan köpte jag ett Westin W3 Streetstick. Det är visserligen bara 7'1" långt, men med 10 gram dropshot och 0,17 mm spunnen lina kommer jag ut ett trettiotal meter. Lätta spinnare 2-5 gr - kommer nästan lika långt. Med bättre kastteknik och tunnare lina bör kastlängderna kunna ökas lite till.

                P.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Capsizer Visa inlägg
                  För ett par veckor sedan köpte jag ett Westin W3 Streetstick. Det är visserligen bara 7'1" långt, men med 10 gram dropshot och 0,17 mm spunnen lina kommer jag ut ett trettiotal meter. Lätta spinnare 2-5 gr - kommer nästan lika långt. Med bättre kastteknik och tunnare lina bör kastlängderna kunna ökas lite till.

                  P.
                  Väldigt spännande spö som har känslig topp och en hyfsad ryggrad.

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag hade ett spö som låter som det du söker, 8´6 fot 3-12gr. Jag använde det väldigt lite av ett par anledningar:
                    -Så långa lätta spön blir väldigt sladdriga. Den enda teknik som fungerar är att spöt rakt mot draget och veva i ganska konstant hastighet, tänk spinnare. Det är svårt att känna hugg på sjunkande beten.
                    -Den extra kastlängden blir inte så stor som man tror. Den långa klingan jobbar visserligen bra men den absorberar den snärt som kan ge extra längd med ett kortare spö. För tunga beten och/eller multi betyder längden mer.
                    -Ett spö av denna typ har väldigt liten sweetspot, kastmässigt. Det stod 3-12 på klingan, i verkligheten fungerade det bra med 5-7 gr, lite mer med lågdensitets wobbler.

                    Jag försökte göra spöt mer känsligt genom att byta ringarna till microguides och kapade av 5-10 cm i toppen. Det blev bättre, men inte nog för att användas mycket mer.

                    Det finns en anledning att det inte är så vanliga spön. Jag säger inte att det är en usel spötyp, men den passade inte mig och mitt fiske. Jag rekommenderar alltid folk att känna på saker i butik. I detta fall bör du skall åka till en butik där du även får provkasta spöt.

                    Trots allt negativt så skall det ju sägas att det är underbart att drilla fisk på långa lätta spön. En asp på kanske 55cm bjöd på en magisk fight en varm augustikväll.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 495 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 828 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 645 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 657 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 548 svar
                    229 057 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Arbetar...
                    X