Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

UL haspelspön & L haspelspön köpråd

Collapse
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Zeppohoj
    started a topic UL haspelspön & L haspelspön köpråd

UL haspelspön & L haspelspön köpråd

Tjenna!
    Här kommer tråden med massa frågor om UL & L haspelspön.
    Förra var om UL linor.

Jag är ute efter så långt spö som möjligt.
    Dom flesta som säljs är superkorta.
    Fungerar säkert fint om man fiskar i trånga bäckar med många träd o annat som begränsar kast svingen.

Helst längder som 9 - 11 fot.
    Gärna kort bakhandtag iom att jag är kort o inte behöver överdimensionerat bakhandtag.
    Måste även vara så pass delbar så jag får med mig det i en väska/ryggsäck eller liknande iom att jag kommer cykla mellan platserna.

Vilka rekommenderar ni som ni själva fiskar med? Sweetspoten får gärna vara runt 5g

• mrheyjoe
    replied
    Det enda spöet jag kommer och tänka på är Savage gear Parabellum . Det finns en version som är 9'"2" och som har en kastvikt på 5 till 18 gram. Ett rätt så kort bakhandtag.

Lämna en kommentar:

• Zeppohoj
    replied
    Gjorde en beställning på ett Westin W4 Spin 4del 8fots 3-15 så får man se om man blir nöjd

Lämna en kommentar:

• Old Firehand
    replied
    Ursprungligen postat av Zeppohoj Visa inlägg
    Har nån testat Berkley Phazer Pro II i travel utförande?
    Jag har sedan många år tillbaka Berkley Phazer i längder från 8 foot PGE30-8´ till 11 foot PGE30-11´ samt motsvarande Berkley Lightning LRE30-8´ till LRE30-11´ haspelspön...

Berkley Phazer har en mjukare och längre aktion än Berkley Lightning som har en mer utpräglat snabb toppaktion....

Både Berkley Phazer och Berkley Lightning använder jag vid haspelfiske efter Havsöring i Östersjön och Norge med lätta skeddrag och wobbler...

Old Firehand
    Leif Engström

Lämna en kommentar:

• tajger
    replied
    Tajger: Minns du vilket märke o modell det var? Då kan jag ju utesluta det spöt ur ekvationen
    Det var ett ABU spö i någon av de bättre klasserna. Det är säkert 5-7 år sedan, så jag tror inte du hittar det i butik.

Lämna en kommentar:

• jimmy85
    replied
    Fenwick Ironfeather III finns som 4 delade men prisklassen är betydligt högre, men Fenwick ska väl ändå vara i topklass? Så kanske värt priset.
    Fenwick gör fina spön. Inte testat ett enda som känts dåligt.

Lämna en kommentar:

• Kulfisk
    replied
    Jimmy85, Kulfisk: Får man till långa kast med 6-8g "bundna" skallar? Låter som spöt jag letar efter faktiskt. Har även tänk mig ett HÖsett utöver UL spöt. Då borde rullen passa bra. 2000-2500 stradic ci4.
    Jag har tyvärr ingen tydlig minnesbild av hur det funkade till så lätta beten. Eftersom jag aldrig behövde enorm kastlängd när jag fiskade ul så blev det väldigt lite använt. Jag använde det några gånger till lätta havsöringsskedar (7-14g) när jag ville ha längre spö än 8 fot. Sedan sålde jag det. Det har hänt en hel del met materialet i spön sedan min version av skelettor tillverkades. Kanske är det mer ulkänsla i de nya.

Lämna en kommentar:

• Zeppohoj
    replied
    Fenwick Ironfeather III finns som 4 delade men prisklassen är betydligt högre, men Fenwick ska väl ändå vara i topklass? Så kanske värt priset.

Lämna en kommentar:

• Zeppohoj
    replied
    Jimmy85: Ok synd på phazer spöna. Billiga samt 4 delade, perfekt för semestern.

Lämna en kommentar:

• jimmy85
    replied
    Jimmy85: Blir nog ungefär samma. Varför jag skrev bundna var för att hade det vart med gummi så hade det blivit mkt tyngre.
    Skillnaden är nog inte jättestor. Båda har låg vikt o stort vindfång.

Ang phazer spön så har jag upplevt dom betydligt sladdrigare än berkley skeletor xcd. Ev att det går att hitta lite längre savage gear lrf spön som skulle funka.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Test005, 2004-04-05, 08:51
32 svar
4 555 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Swiking
av Swiking