UL haspelspön & L haspelspön köpråd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

UL haspelspön & L haspelspön köpråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Zeppohoj
    replied
    Har nån testat Berkley Phazer Pro II i travel utförande?

    Lämna en kommentar:


  • jimmy85
    replied
    Bundna skallar vet jag inte. Aldrig kastat såna. Men små wobblers tycker jag att jag får fullt tillräckliga kastlängder med. Fast då är ju inte min rulle optimal. En gammal cardinal 52 med smal o djup spole.

    Lämna en kommentar:


  • Zeppohoj
    replied
    Jimmy85, Kulfisk: Får man till långa kast med 6-8g "bundna" skallar? Låter som spöt jag letar efter faktiskt. Har även tänk mig ett HÖsett utöver UL spöt. Då borde rullen passa bra. 2000-2500 stradic ci4.

    Lämna en kommentar:


  • Kulfisk
    replied
    Ett 10-fots ul-spö blir nog alltid en form av kompromiss. Jag hade en tidigare version av skelettor 10 fot. Det hade verkligen mycket ryggrad för att vara ul-spö. För att få ett så långt ul-spö att inte bli för sladdrigt behövs dock en hel del mtrl i spöt vilket ger vikt. Spöt väger faktiskt lite mer än mitt gäddspö. Det gjorde att det för mig inte riktigt kändes som att jag fick ul-känslan även om jag kunde kasta små beten. Balansen blev också lite knepig. Vad ska rullen väga till ett sånt spö? Inte säkert att ul-rullen blir självklara valet. Jag borde ha testat med 2500/3000, men kom inte på det då.

    Tips: känn på det i butik innan du köper.
    Senast ändrad av Kulfisk; 2019-06-16, 08:00.

    Lämna en kommentar:


  • jimmy85
    replied
    Berkley skeletor xcd 2-12g finns ju som både 7 o 10 fotare. Jag har själv 7 fotaren o tycker de e ett riktigt trevligt spö. Har faktiskt lite ryggrad till skillnad från många andra lättare spön som ofta e som kokt spagetti.

    Lämna en kommentar:


  • Zeppohoj
    replied
    Börjar luta åt liite kortare än önkemålet från början. Då är frågan om vilka spön som faktiskt får iväg 6-8g Maraboujiggar mm dit man vill

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Bra analys Tajger, borde vara så att ett långt typ 9-10' -10g spö helt enkelt inte kan ladda vettigt och då försvinner fördelen med längden om man inte behöver längden av andra orsaker, t ex lång tafs med bombarda...

    Lämna en kommentar:


  • jimmy85
    replied
    För 1-2år sedan såg jag G Loomis spön som va 9-10fot långa med en kastvikt på runt 10g. Steelhead lr nåt hette serien om ja inte minns helt fel.

    Lämna en kommentar:


  • Zeppohoj
    replied
    Just nu använder jag ett 7 fots Okuma deadringer 2-12g. Håller bra gör det men kastar inte riktigt ända dit jag vill. Borde finnas spön med X fot extra med bra ryggrad men halvaktion. Eller vad som gör spöna bra till kast o drill. Det svåra är att läsa sig till det. Shopparnas info från tillverkarna om respektive spö är ju som den är. Säljande. Att gå o klämma o känna är en annan grej. Men att höra med folk som har fiskat med spöna är mer relevant.

    Lämna en kommentar:


  • Zeppohoj
    replied
    Tajger: Minns du vilket märke o modell det var? Då kan jag ju utesluta det spöt ur ekvationen

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
2 svar
2 478 visningar
0 gillar
Senaste inlägg TomHiddleston  
Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
24 svar
3 813 visningar
0 gillar
Senaste inlägg uffe62
av uffe62
 
Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
39 svar
5 614 visningar
0 gillar
Senaste inlägg OGRudan
av OGRudan
 
Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
468 svar
107 621 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Julle68
av Julle68
 
Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
3 545 svar
228 153 visningar
12 gillar
Senaste inlägg Wilier75  
Arbetar...
X