UL fiske utrustning och tekniker. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

UL fiske utrustning och tekniker.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • UL fiske utrustning och tekniker.

    UL fiske har ju varit på tal nu i lite olika trådar. Men det har mer varit specifika frågor och för att inte ta över deras trådar skapar jag en ny tråd där allt som berör UL fiske diskuteras.
    spön, rullar, linor, beten tekniker, allt passande! Frågan är väl vad man ska klassa som UL?
    Själv tycker jag inte mycket mer än 10g.
    Mitt eget bidrag är en curado 50e med yumeya spole, hedghog BFS lager, stroft 0,16. Spö shimano cardiff nx 4,8fot 2-9g.

  • #2
    Håller med att max ca 10 gram är ul, men nu finns ju uttrycket bfs med som verkar vara typ samma fast de flesta verkar köra multi till detta. Kanske är då det kallas bfs

    Hur som, fiskade mkt ul för runt 15 år sedan och då var min favvo denna uppsättning: Abu enticer (Har jag för mig det hette) på 5,6 fot upp till 10gr, shimano sedona 750 fb med fireline crystal 0,08. Oftast relax 2" eller små curlytail på 5-7 gr skalle. Man kanske borde damma av och ta med det kitet ut i helgen och se hur det känns idag

    Kommentera


    • #3
      Min uppsättning ul/l är ett berkley skeletor 2-12g och en abu cardinal 52 laddad med 0.20 nylonlina lr om de va 0.16. Kör det mest i små vatten lr runt bryggor. Riktigt kul o fiska med faktiskt. Men används inte så himla ofta. Men när det används så är det främst med små wobbler,spinnare o jiggar med ofsetkrok lr 5g skalle.

      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

      Kommentera


      • #4
        För mig är UL-utrustning sådan utrustning som är trevlig att använda när jag fiskar beten mellan 2 och 7g. Sedan kan spöt klara 12g. Spöt ska vidare vara lätt (hellre 80g än 100g). Rullen ska matcha spöt vad gäller vikt, storlek och balans. Oftast innebär det en rulle i storlek 500 till 1000. En 2500-rulle känns ofta för stor till UL-spöt även om den bara väger 185g. Linan ska vara så smidig att den funkar till spö, beten och rulle.

        När jag sedan fiskar tänker jag att en 7g reflex är väldigt nära gränsen för att vara mer allroundbete än UL-bete. 4g droppen är UL. Wobbler som väger 7g eller mindre är UL. Egentligen tänker jag att alla beten som är så lätta att de passar bättre till UL-utrustningen än till allroundutrustningen är UL. Min lätta allround tar ca 5-20g.

        Sedan har jag här på FS fått lära mig att det finns LRF-spön. Fortfarande känslig topp som kan hanter små beten men lite mer ryggrad.

        Senast ändrad av Kulfisk; 2019-06-14, 19:33.

        Kommentera


        • #5
          Japan är sannerligen UL landet nr 1.
          Där hittar man allt om man söker lite roliga grejer.
          Den här butiken har sjukt mycket beten.

          https://www.troutshop.jp

          sen kan det vara kul att följa den här killen, trots frisyren. han har en helt sjuk kastteknik.

          https://youtu.be/3muB7aNWihs

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
            Japan är sannerligen UL landet nr 1.
            Där hittar man allt om man söker lite roliga grejer.
            Den här butiken har sjukt mycket beten.

            https://www.troutshop.jp

            sen kan det vara kul att följa den här killen, trots frisyren. han har en helt sjuk kastteknik.

            https://youtu.be/3muB7aNWihs
            Ja dom tillverkar ju sjukt bra rullar o spön för bfs fisket. Men det kostar därefter. Här i u landet Sverige går de knappt o få tag i bfs spön o rullar.
            Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

            Kommentera


            • #7
              Imponerande kastteknik och precision hos japanen! Inte mycket till baksving där inte, vilket ju e lämpligt i trånga bäckraviner... Kör han inte med guldpimpad Ambassadeur 5000, den ser stor och bredare ut än en 4000...?

              Vill man pröva UL/BFS multi så skulle jag kolla in "the reel test" på Youtube. Han visade där ett BFS spö från Kina, klassat typ 0,3-5g och nyligen en väldigt funktionell Shimano Aldebarankopia som sammantaget, om jag minns rätt, kostar ca 120-140 USD+omkostnader.

              Kommentera


              • #8
                Jag blandar ju lite, kör ju mest LRF men det blir lite sötvatten också. Antar det kan gå som UL då..

                Spö: Zenaq Spirado Blackarts S0-70 wide Shooter 0.9 - 7gr Jigs, Texas/Caroline 10gr
                Rulle: Shimano Stella FJ 1000
                Lina: Dragon Invisibraid 0.06

                Och är helt enig med tidigare postare, Japan är så otroligt före alla länder vad gäller UL och LRF, det reflekteras så klart i utrustning som spön och framförallt beten.

                Ta DUO Tetra Works tex, vilka otroliga småbeten, tekniska prceisionsverktyg som fångar otroligt med fisk, eller Marukyu och Echogears sortiment, otroliga små softbaits och annat.
                Blogg om mitt LRF och shore slow fiske

                Shore Slow Jigging

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Imponerande kastteknik och precision hos japanen! Inte mycket till baksving där inte, vilket ju e lämpligt i trånga bäckraviner... Kör han inte med guldpimpad Ambassadeur 5000, den ser stor och bredare ut än en 4000...?

                  Vill man pröva UL/BFS multi så skulle jag kolla in "the reel test" på Youtube. Han visade där ett BFS spö från Kina, klassat typ 0,3-5g och nyligen en väldigt funktionell Shimano Aldebarankopia som sammantaget, om jag minns rätt, kostar ca 120-140 USD+omkostnader.
                  Han brukar alltid köra med 2500 rullar så jag antar att han kör med det nu också.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

                    Han brukar alltid köra med 2500 rullar så jag antar att han kör med det nu också.
                    Nog tyckte jag mig se en pimpad 2500c i klippet väldigt mångsidig rulle. Men tycker nog den e i tyngsta laget för så lätta spön. Men smaken e ju som baken.
                    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 478 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 614 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 621 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 545 svar
                    228 152 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Wilier75  
                    Arbetar...
                    X