UL fiske utrustning och tekniker. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

UL fiske utrustning och tekniker.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • anteman
    replied
    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

    Han brukar alltid köra med 2500 rullar så jag antar att han kör med det nu också.
    C
    Du har säkert rätt! Har aldrig hållit en 2500:a, tyckte bara rullen såg stor ut givet spöt. Sen kan man tycka vad man vill, att även en 2500:a är "för stor" men uppenbarligen gillar japanen i videon i BFS-landet nr 1, Japan, en svensk rulle som tekniskt är typ 50 år, det säger någonting..

    Lämna en kommentar:


  • engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg

    Nog tyckte jag mig se en pimpad 2500c i klippet väldigt mångsidig rulle. Men tycker nog den e i tyngsta laget för så lätta spön. Men smaken e ju som baken.
    Med tanke på spöna de använder sällan överstiger 5fot så blir en 2500 både stor och tung.

    Lämna en kommentar:


  • jimmy85
    replied
    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

    Han brukar alltid köra med 2500 rullar så jag antar att han kör med det nu också.
    Nog tyckte jag mig se en pimpad 2500c i klippet väldigt mångsidig rulle. Men tycker nog den e i tyngsta laget för så lätta spön. Men smaken e ju som baken.

    Lämna en kommentar:


  • engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Imponerande kastteknik och precision hos japanen! Inte mycket till baksving där inte, vilket ju e lämpligt i trånga bäckraviner... Kör han inte med guldpimpad Ambassadeur 5000, den ser stor och bredare ut än en 4000...?

    Vill man pröva UL/BFS multi så skulle jag kolla in "the reel test" på Youtube. Han visade där ett BFS spö från Kina, klassat typ 0,3-5g och nyligen en väldigt funktionell Shimano Aldebarankopia som sammantaget, om jag minns rätt, kostar ca 120-140 USD+omkostnader.
    Han brukar alltid köra med 2500 rullar så jag antar att han kör med det nu också.

    Lämna en kommentar:


  • ShoreSlowJigging
    replied
    Jag blandar ju lite, kör ju mest LRF men det blir lite sötvatten också. Antar det kan gå som UL då..

    Spö: Zenaq Spirado Blackarts S0-70 wide Shooter 0.9 - 7gr Jigs, Texas/Caroline 10gr
    Rulle: Shimano Stella FJ 1000
    Lina: Dragon Invisibraid 0.06

    Och är helt enig med tidigare postare, Japan är så otroligt före alla länder vad gäller UL och LRF, det reflekteras så klart i utrustning som spön och framförallt beten.

    Ta DUO Tetra Works tex, vilka otroliga småbeten, tekniska prceisionsverktyg som fångar otroligt med fisk, eller Marukyu och Echogears sortiment, otroliga små softbaits och annat.

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Imponerande kastteknik och precision hos japanen! Inte mycket till baksving där inte, vilket ju e lämpligt i trånga bäckraviner... Kör han inte med guldpimpad Ambassadeur 5000, den ser stor och bredare ut än en 4000...?

    Vill man pröva UL/BFS multi så skulle jag kolla in "the reel test" på Youtube. Han visade där ett BFS spö från Kina, klassat typ 0,3-5g och nyligen en väldigt funktionell Shimano Aldebarankopia som sammantaget, om jag minns rätt, kostar ca 120-140 USD+omkostnader.

    Lämna en kommentar:


  • jimmy85
    replied
    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
    Japan är sannerligen UL landet nr 1.
    Där hittar man allt om man söker lite roliga grejer.
    Den här butiken har sjukt mycket beten.

    https://www.troutshop.jp

    sen kan det vara kul att följa den här killen, trots frisyren. han har en helt sjuk kastteknik.

    https://youtu.be/3muB7aNWihs
    Ja dom tillverkar ju sjukt bra rullar o spön för bfs fisket. Men det kostar därefter. Här i u landet Sverige går de knappt o få tag i bfs spön o rullar.

    Lämna en kommentar:


  • engqvist
    replied
    Japan är sannerligen UL landet nr 1.
    Där hittar man allt om man söker lite roliga grejer.
    Den här butiken har sjukt mycket beten.

    https://www.troutshop.jp

    sen kan det vara kul att följa den här killen, trots frisyren. han har en helt sjuk kastteknik.

    https://youtu.be/3muB7aNWihs

    Lämna en kommentar:


  • Kulfisk
    replied
    För mig är UL-utrustning sådan utrustning som är trevlig att använda när jag fiskar beten mellan 2 och 7g. Sedan kan spöt klara 12g. Spöt ska vidare vara lätt (hellre 80g än 100g). Rullen ska matcha spöt vad gäller vikt, storlek och balans. Oftast innebär det en rulle i storlek 500 till 1000. En 2500-rulle känns ofta för stor till UL-spöt även om den bara väger 185g. Linan ska vara så smidig att den funkar till spö, beten och rulle.

    När jag sedan fiskar tänker jag att en 7g reflex är väldigt nära gränsen för att vara mer allroundbete än UL-bete. 4g droppen är UL. Wobbler som väger 7g eller mindre är UL. Egentligen tänker jag att alla beten som är så lätta att de passar bättre till UL-utrustningen än till allroundutrustningen är UL. Min lätta allround tar ca 5-20g.

    Sedan har jag här på FS fått lära mig att det finns LRF-spön. Fortfarande känslig topp som kan hanter små beten men lite mer ryggrad.

    Senast ändrad av Kulfisk; 2019-06-14, 19:33.

    Lämna en kommentar:


  • jimmy85
    replied
    Min uppsättning ul/l är ett berkley skeletor 2-12g och en abu cardinal 52 laddad med 0.20 nylonlina lr om de va 0.16. Kör det mest i små vatten lr runt bryggor. Riktigt kul o fiska med faktiskt. Men används inte så himla ofta. Men när det används så är det främst med små wobbler,spinnare o jiggar med ofsetkrok lr 5g skalle.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
2 svar
2 478 visningar
0 gillar
Senaste inlägg TomHiddleston  
Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
24 svar
3 813 visningar
0 gillar
Senaste inlägg uffe62
av uffe62
 
Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
39 svar
5 614 visningar
0 gillar
Senaste inlägg OGRudan
av OGRudan
 
Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
468 svar
107 621 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Julle68
av Julle68
 
Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
3 545 svar
228 155 visningar
12 gillar
Senaste inlägg Wilier75  
Arbetar...
X