Köpråd nybörjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd nybörjare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Köpråd nybörjare

    Hej!

    Ber om lite tips inför inköp av ny utrustning då jag nyligen blev av med all gammal utrustning man hade då det här med mitt och ditt är svårt för vissa! - Man får se det som en anledning att köpa nytt!

    Jag tänker mig något ganska basic nu i början men då jag själv har väldigt dålig koll så får jag gärna lite tips.

    En bekant som fiskar ganska mycket rekommenderade mig Svartzonker Black Series 8'3" 30-115g. Men då jag även fiskar abborre i mindre sjöar känner jag själv att 30g kanske är lite för stort. Jag började då titta lite på ett 10-40g i samma serie.

    Vad säger ni? Hur är det att fiska med spinners på ett spö som är gjort för 30g +, är det odugligt?

    Jag fiskar både i mindre sjöar och med båt i en av Östersjöns vikar, främst abborre och gädda. (Jag förstår att man helst ska ha olika spön för så olika fiskar men nu söker jag ett allround spö så gott som möjligt och räknar inte med att kunna veva in 10kg gäddan). Jag är intresserad av att lära mig fiska med mindre till medelstor jiggar.


    ​​​​​​Har ni några rekommendationer? Vet att det optimala egentligen kanske skulle vara ett starkare spö för gädda och ett lättare för abborre. Har svårt att se framför mig hur ett stort ett 30/40g drag/jogg är.


    Spöt jag blivit rekommenderad
    https://www.skeppasportfiske.se/blac...150g-spin.html


    Spöt jag kollat på
    https://www.dogger.se/svartzonker-bl...ch%20sp%C3%B6n

    Rulle jag just nu tittat på
    https://www.xxl.se/shimano-sahara-25...135888_1_style

    ​​​​​​​
    ​​Tack på förhand!

  • #2
    Ja som du är inne på, vill du ha känslan, två set.
    Vill du komma undan och kunna fiska hjälpligt smått och stort, då går det såklart med ett set.
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

    -Okänd

    Kommentera


    • #3
      Ett 30-115g spö skulle jag inte ens överväga för annat än gäddfiske... utan jag skulle komplettera med ett typ 10-30g kit.

      Kommentera


      • #4
        Ett spö funkar till bägge men inte riktigt bra till någon av arterna. Men ska du köra 1 spö så hade ja satsat på ett runt 40g kastvikt. Bestämmer du dig för 2 så välj ett som klarar 20-30g o ett som klarar 100-130g.
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

        Kommentera


        • #5
          Jag hade satsat på ett 10-30g spö möjligtvis upp till 40g om jag bara skulle haft ett spö. Som jag tolkar de så är du inte den som gör satsningar efter stor fisk å då går de utmärkt med ett kralligare borrespö till gädda också. Väljer du att handla två så stämmer jag in i kören om att ett spö 20-30g maxvikt och ett 130-140g maxvikt.

          Kommentera


          • #6
            Vad har du för budget? Lättare att rekommendera spön o rullar då.
            Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

            Kommentera


            • #7
              Jag har aldrig provat något av SD Black men det finns en utförlig tråd om dem här på FS och av den tycker jag mig förstå att åtminstone multispöna är kraftigt underklassade ... Själv använder jag ett 9 fot ABU Vendetta 15-40 gram för det fiske du snackar om och trivs jättebra!
              Skit fiske!
              Gösta
              Senast ändrad av Gösta; 2019-06-16, 09:01.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Errops Visa inlägg
                Hej!

                Ber om lite tips inför inköp av ny utrustning då jag nyligen blev av med all gammal utrustning man hade då det här med mitt och ditt är svårt för vissa! - Man får se det som en anledning att köpa nytt!

                Jag tänker mig något ganska basic nu i början men då jag själv har väldigt dålig koll så får jag gärna lite tips.

                En bekant som fiskar ganska mycket rekommenderade mig Svartzonker Black Series 8'3" 30-115g. Men då jag även fiskar abborre i mindre sjöar känner jag själv att 30g kanske är lite för stort. Jag började då titta lite på ett 10-40g i samma serie.

                Vad säger ni? Hur är det att fiska med spinners på ett spö som är gjort för 30g +, är det odugligt?

                Jag fiskar både i mindre sjöar och med båt i en av Östersjöns vikar, främst abborre och gädda. (Jag förstår att man helst ska ha olika spön för så olika fiskar men nu söker jag ett allround spö så gott som möjligt och räknar inte med att kunna veva in 10kg gäddan). Jag är intresserad av att lära mig fiska med mindre till medelstor jiggar.


                ​​​​​​Har ni några rekommendationer? Vet att det optimala egentligen kanske skulle vara ett starkare spö för gädda och ett lättare för abborre. Har svårt att se framför mig hur ett stort ett 30/40g drag/jogg är.


                Spöt jag blivit rekommenderad
                https://www.skeppasportfiske.se/blac...150g-spin.html


                Spöt jag kollat på
                https://www.dogger.se/svartzonker-bl...ch%20sp%C3%B6n

                Rulle jag just nu tittat på
                https://www.xxl.se/shimano-sahara-25...135888_1_style

                ​​​​​​​
                ​​Tack på förhand!
                Hej Errops;

                Mitt personliga råd är att du besöker närmaste större sportfiskebutik, rådfrågar butikspersonalen och känner på olika spön och rullar tills du hittar en utrustning som passar dig, ditt fiske och din ekonomi...

                Trevlig Midsommar!

                Old Firehand
                Leif Engström

                http://www.trumman.com/fisketips.htm

                Kommentera


                • #9
                  Oavsett om du väljer ett eller två kit så är min rekommendation att du börjar titta på "säljes" här på FS. Där kan du hitta bra grejer till halva priset, ibland billigare eller lite dyrare beroende på skick och ålder...

                  Om du bara söker ett kit så gå på ett 8 fot 10-40g med en rulle i 2500 storlek. 8' är lite mer allround än 7' enligt mig och ger en mer flexibel klinga.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                  2 svar
                  2 494 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg TomHiddleston  
                  Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                  24 svar
                  3 828 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg uffe62
                  av uffe62
                   
                  Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                  39 svar
                  5 645 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg OGRudan
                  av OGRudan
                   
                  Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                  468 svar
                  107 656 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Julle68
                  av Julle68
                   
                  Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                  3 547 svar
                  228 868 visningar
                  12 gillar
                  Senaste inlägg Classe69  
                  Arbetar...
                  X