Bör jag köpa nya spön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bör jag köpa nya spön?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bör jag köpa nya spön?

    Hej! Jag är ganska ny i fiske. För ett tag sedan köpte jag ett spö med kastvikt 14-40. Ett ok all-around spö tror jag. Men nu har jag gått och samlat på mig ett dussin drag ungefär som går över och under 14 och 40 gram. Några för aborre och några för gädda.
    jag skulle vilja köpa ett nytt 9-10fot spö för att fiska gädda med drag samt gäddmeta. Kastvikten bör vara ca 75g
    Jag skulle också vilja köpa ett lätt abborrespö som går fint med spinners och sådant. Kastvikt 8-20 kanske.
    har ni några tips? Behöver man olika linor och olika rullar för de olika spöna?


    Glömde nämna. Spöet jag har nu är shimano catana ca 8fot tror jag och rullen är shimano nexave 2500

  • #2
    Det går att använda samma rulle om man vill. Rullen bör vara i 2500-3000 storlek. Kolla på lundgrens fiske om dom har några rst/lf sunspin finns i olika kastvikt o längder mellan 8-10 fot. Riktigt bra spön för kaffepengarna dom kostar.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

    Kommentera


    • #3
      Med 8-75g låter det som om du skulle behöva 3 spön (och rullar) för att täcka det hela på ett fullt njutbart sätt... i princip skulle en lätt 2500 (daiwa/Shimano) göra merparten av jobbet med sen ska det också lira i balans och känsla... dvs din känsla, så två 2500 och en 4000. En rulle per spö är smidigt (slippa skifta) om än lite dyrare...

      Som tur är så finns det flera här på FS som gärna byter upp sig så spana på säljes i FS så kan du få bra utrustning i förhållande till pris.
      Senast ändrad av anteman; 2019-07-20, 02:46.

      Kommentera


      • #4
        Håller i mycket med båda ovanstående. Visst funkar det med samma rulle (Shimano ~ 2500/Okuma ~ 30) till Abborre och medeltungt gäddfiske, men räkna då som tidigare nämnts inte med att få till den för många så viktiga "balansen" mellan spö och rulle.

        God "beteskontakt" bygger också mycket på rätt lindiameter efter klassning på spöt och tänkt fiskart. Används samma rulle är 2 st spolar med flätlina upp till max 0.15 mm för Abborre och minst 0.20 mm beroende på fabrikat och kvalité/styrka för något större Gädda att föredra. Kan dock inte nog betona njutningen i att slippa skifta rulle mellan olika spön och då ofta också behöva knyta om beteslås/tafs. Liten diameter på spöringar och toppögla kanske ger bättre kast-precision men är ett otyg när du inte får igenom vare sig tafs eller det minsta beteslås...

        Vet inte vilken prisklass du tänkt dig, men tips på nytt för Abborre runt 1000-lappen får slutligen bli detta:

        Sportfiskeprylar.se: Ifish Alien Black 7 fot 5 - 28 g/Okuma Altera Ate-20 FD.

        Ribatex.se: Shimano Forcemaster bx 7 fot 10 - 30 g/Daiwa Ninja Lt 2500-xh.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
        2 svar
        2 478 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg TomHiddleston  
        Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
        24 svar
        3 813 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg uffe62
        av uffe62
         
        Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
        39 svar
        5 614 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg OGRudan
        av OGRudan
         
        Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
        468 svar
        107 621 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Julle68
        av Julle68
         
        Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
        3 545 svar
        228 148 visningar
        12 gillar
        Senaste inlägg Wilier75  
        Arbetar...
        X