Hållbarhet på spön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hållbarhet på spön?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hållbarhet på spön?

    Tänkte kolla hur ni andra tänker med hållbarheten på spön idag. Mitt BFT Perception strax under 3 år gammalt valde att igår ge vika på ett helt makalöst konstigt vis. Skulle sätta ihop det efter att det legat i bagaget under transport, som säkert 500 gånger förut. Vet ej hur det är möjligt men spöt går av ca 2 decimeter från toppen. Detta gjorde mig så paff att jag började skratta, men då jag varit sjukligt nöjd med spöt beställde jag ett nytt av de få som fortfarande har det i lager.
    Men nu när jag suttit och funderat lite märkte jag en sak för ca två månader sedan. Att det ibland vid hemtagning av jigg osv kunde uppstå ett vagt knarrande ljud ur klingan. Kan närmast liknas grus mot grus, fast så tyst att man knappt hörde det. Reflekterade inte över detta mer, men nu i efterhand med trasigt spö så kanske klingan fått en weakspot där brottet blev?

    Med tanke på att klingan jobbar vid varje utkast, hemtagning och drillning av fisk kan jag ändå inte känna mig besviken över kvalitén på spöt.
    Har kastat med detta spö i nästan tre år, och det har några tusen kast på nacken. Mängd drillad fisk, och flertalet starka gäddor som tynat klingan till gränser då jag verkligen trott att det skulle ha brustit.

    Men, frågan kvarstår. Vad ska vi och vad kan vi egentligen förvänta oss av tillverkare idag?
    Och vad anses vara okej i hållbarhet, sett över tid och användande?

  • #2
    Ursprungligen postat av KingCoong Visa inlägg
    Tänkte kolla hur ni andra tänker med hållbarheten på spön idag. Mitt BFT Perception strax under 3 år gammalt valde att igår ge vika på ett helt makalöst konstigt vis. Skulle sätta ihop det efter att det legat i bagaget under transport, som säkert 500 gånger förut. Vet ej hur det är möjligt men spöt går av ca 2 decimeter från toppen. Detta gjorde mig så paff att jag började skratta, men då jag varit sjukligt nöjd med spöt beställde jag ett nytt av de få som fortfarande har det i lager.
    Men nu när jag suttit och funderat lite märkte jag en sak för ca två månader sedan. Att det ibland vid hemtagning av jigg osv kunde uppstå ett vagt knarrande ljud ur klingan. Kan närmast liknas grus mot grus, fast så tyst att man knappt hörde det. Reflekterade inte över detta mer, men nu i efterhand med trasigt spö så kanske klingan fått en weakspot där brottet blev?

    Med tanke på att klingan jobbar vid varje utkast, hemtagning och drillning av fisk kan jag ändå inte känna mig besviken över kvalitén på spöt.
    Har kastat med detta spö i nästan tre år, och det har några tusen kast på nacken. Mängd drillad fisk, och flertalet starka gäddor som tynat klingan till gränser då jag verkligen trott att det skulle ha brustit.

    Men, frågan kvarstår. Vad ska vi och vad kan vi egentligen förvänta oss av tillverkare idag?
    Och vad anses vara okej i hållbarhet, sett över tid och användande?
    Hej Mr KingCoong;

    Fiskespön varierar otroligt i material och kvalitet...
    Big Fish Tackles" BFT Perfection" verkar vara ett bra spö, men spöt kan skadas eller gå av genom utmattning, överbelastning, slag mot båtrelingen eller slag mot ett annat spö....

    Själv gillar jag flera fabrikat av spön. Tyska Sportex Carbon Kevlar-spön tillhör mina absoluta favoritspön. Andra favoritspön är av Berkleys, Daiwas, Hörgårds, Orvis, Sages och Shakespeares fabrikat för olika fiskemetoder i varierande klassningar, längder och modeller...

    Mitt verkliga favoritspö är ett 11-fots, 2 3/4 lb BFT Pike Furusund "Custom built by Tony Fordham", England på en Sportex Carbon Kevlar klinga....

    Nothing is forever!

    Old Firehand
    Leif Engström

    http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Senast ändrad av Old Firehand; 2019-08-02, 07:18.

    Kommentera


    • #3
      Köper man ett premium spö så borde det aldrig gå av om man hanterar det på rätt sätt. Självklart kan saker bli utslitna, men men.

      Köper man billigare så få man väl förvänta sig en mer bristfällig kvalité också.
      Farsan har flertalet spön som är över 30 år gamla men funkar lika bra idag, dock är det ju inte direkt kolfiber i klingan :p

      Kommentera


      • #4
        Jag har under c:a 55 års fiske faktiskt aldrig knäckt ett spö och då har jag ändå i långa perioder fiskat otroligt intensivt.

        Flera av spöna jag köpte på 60- och 70-talet, har jag fortfarande kvar av nostalgiska skäl. På den tiden hade jag en vurm för spön från Arjon, men när Arjonfabriken köptes upp av ABU i mitten av 70-talet så var det bara ABU-spön som gällde under ganska lång tid, ABU Atlantic var favoritspöt för många gäddfiskare, också för mig. Jag har fortfarande kvar det, men också enbart av nostalgiska skäl.

        Det spö som nog på många sätt är det bästa jag haft är Adexa Tempest Longcast. Köpet av detta spö sammanföll med mitt allra mest intensiva gäddfiske på 90-talet i framför allt Stockholms skärgård. Jag vet inte hur många stora gäddor jag tagit på detta spö, men många är det....tyvärr är spöt lite för långt nu när jag enbart fiskar från kajak, annars skulle jag fortfarande använda det.

        De spön jag använder nu är från Daiwa, ABU och Gunki. De är alla inköpta förra året och jag skulle bli besviken om de går sönder om bara några år. Men i så fall har jag ju gott om spön från den "den gamla goda tiden" att ta till :-)

        Kommentera


        • #5
          Ja ni. Spön går sönder ibland. Min erfarenhet är att dyra lätta spön oftare gör det än enklare. Inte så konstigt kanske. Lättare spön betyder förmodligen mindre material och mindre säkerhetsmarginaler. Samma sak men tvärtom med billiga okänsliga spön, gissningsvis har de massor av extra material som ger en större marginal

          Utan att ha på fötterna så verkar just vissa av BFT spöna vara lite klena. De är ofta uppe till diskussion ang trasiga spön. Själv så har jag sedan jag återupptog fisket för fyra år sedan brutit av ett gäng spön. Sämst av alla spöserier jag har hållbarhetsmässigt är Abu Veracity. Har brutit av två spön av två möjliga. Ett av dem dessutom tre gånger. En av gångerna var det mitt fel. De andra gick av i ett kast eller vid drillning av fisk. Har fått nya överdelar av butiker två gånger och köpt en. Det är alltid spötoppen som går av ca 10-15 cm från toppöglan. Veracity är ett av de känsliga, lätta och smidiga spön jag nämnde i början. Ett fantastiskt känsligt och skönt spö men ömtåligt. I alla fall de två varianter jag äger. Har inte en susning huruvida dessa två individer står sig mot hela Veracityserien i stort.

          Annars tycker jag att det är mest spöringar som går sönder. Främst de förbannade enbenta varianterna. Superömtåliga. Speciellt de som är i ett lite mer exotiskt material. Förstår faktiskt inte varför tillverkarna använder spöringar i titan eller annat exotiskt material. Eller det förstår jag givetvis. Det handlar om marknadsföring. De få gram som spöringar i titan sparar in på ett helt spö är inte många.

          Har haft ett spö från DAM som gått av samt en spötopp på ett Veritas från Abu. Fick en ny topp av Abu som sedan hållit i fyra år.

          Bland mina fiskevännner så brukar något spö om året gå av när vi är ute på våra resor. Oftast beroende på någon klantighet men det händer även utan uppenbar anledning.
          "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
            Flera av spöna jag köpte på 60- och 70-talet, har jag fortfarande kvar av nostalgiska skäl. På den tiden hade jag en vurm för spön från Arjon, men när Arjonfabriken köptes upp av ABU i mitten av 70-talet så var det bara ABU-spön som gällde under ganska lång tid, ABU Atlantic var favoritspöt för många gäddfiskare, också för mig. Jag har fortfarande kvar det, men också enbart av nostalgiska skäl.)
            Glasfiberspön håller oändligt mycet bättre än diton i kolfiber (men har då ett antal andra nackdelar)

            Jag river nog av åtminstonde ett spö om året av olika anledningar och då fiskar jag inte så extremt mycket.... Men många gånger är det av klantighet och jag gillar att köra med lite för lätt utrustning. Med framförallt lätta teleskopspön måste man vara väldigt försiktig vid bottennapp.

            Kommentera


            • #7
              Det enda spö som gått av under drillning av fisk under alla år var just ett nästan nytt BFT vertikalspö, reklamerade hos Söders och fick välja ett annat av valfri sort för samma peng och valde ett Westin som jag är helnöjd med.

              Kommentera


              • #8
                Som Mankan G säger, dyra spön är ofta lätta och av styv kolfiber, t ex T40. Då kan de säkert göras lite tunnare, lättare men de borde samtidigt bli bräckligare, speciellt de med slipad klinga utan skyddande lack.
                En lätt men skarp, koncentrerad stöt på klingans fibrer kan ge en brottanvisning om det vill sig illa. Jag tänkte köpa ett Perception spö, dom är verkligen lätta och fått goda omdömen vad gäller aktion, känsla och kastegenskaper men skriverier om spöbrott fick mig att avstå. Förhoppningsvis är nya Perception ll moddad...

                På senare år har det kommit allt fler spön med olika fabrikat av nanoresin som ofta marknadsförs som både lättare, starkare och tåligare, om det senare stämmer på lång sikt vet jag inte, mitt dyra, ännu sparsamt fiskade Sportexspö med Nano funkar dock än...

                ABU har några spön med nanoresin Powerlux i olika kvaliteter, 300, 500, 1000 från 3M. Jag hoppas de är just tåligare, jag har i alla fall inte läst ngt om spöbrott här på FS under normalt fiske, så det kanske kan stämma, å andra sidan så kanske de inte sålts i några större volymer?
                Flera av dem är delade i handtaget, dvs "odelade" i den del av spöt som belastas mest vid kast vilket kan ha betydelse, fast å andra sidan verkar inte holken vara den svaga delen på tvådelade spön, toppen förefaller mer känslig vad gäller de spöbrott jag läst om här på FS... (själv har jag klarat mig än...)

                Ett fint, relativt dyrt spö, t ex Perception som inte fått några skador via stöt eller slag och fiskas som det "ska" borde rimligen hålla i många, många år om ni frågar mig.
                Kanske kvalitetskontrollen är sämre hos vissa. Att ett spö "knakar, knarrar" kan tyda på att klingan börjat delaminera... resinen/bindemedlet har inte distribuerats jämnt och fullt igenom hela klingans fibrer eller ev överbelastats?
                Senast ändrad av anteman; 2019-08-01, 16:42.

                Kommentera


                • #9
                  Jag har två av ABUs nya powerluxspön. Hornet stinger med powerlux 500 och ett Mass Beat med PL 300. Klassade ca 7-21 gr resp 10-30. Bägge är fluglätta och känsliga men har trots det hållit fint för hårt fiske. Hornet är faktiskt rätt fult men otroligt skönt att fiska med. Fiser en spigg på 300 m avstånd så känns det. Mass Beat är däremot görsnyggt men aningens klumpigare. Svårt att göra en exakt jämförelse då de har lite olika klassningar.

                  Jämfört med Veracity så har bägge hållit bra trots mer intensivt fiske. De ser helt oanvända ut. Förutom att korken på Hornet är lite missfärgad eller smutsig
                  "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                  Kommentera


                  • #10
                    Ja jag tror utan att ha vidare täckning för det att man får ganska bra valuta för pengarna med ABUs Powerluxspön... ABU har inget speciellt ryckte om sig att göra bra spön och när/om de gör ett så kan de inte riktigt ta betalt på samma sätt som ett märke med gott renommé eller ett som är allmänt hypat på webben, FB och FS... Ett märke som för med sig höga förväntningar faller ofta bättre ut för att "vet" att de är bra, psykologiskt funkar vi så...

                    En spö med samma specifikationer som Rocksweeper skulle sannolikt kosta långt mer om det t ex stod Gunki eller Illex på klingan...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 478 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 614 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 621 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 545 svar
                    228 155 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Wilier75  
                    Arbetar...
                    X