Hållbarhet på spön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hållbarhet på spön?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ingen fara och det kan ju vara som du säger att BFT designar och får tillverkat i Taiwan, d v s spön, rullar är inte helt och fullt rebrandad OEM utan något mer än så... .

    Kommentera


    • #22
      Att prislappen ska indikera någon form av kvalitet är inget som går att lita på. Om nu kvalitet avser hållbarhet. Inte i någon bransch. En Ferrari är garanterat mindre hållbar än en Dacia.

      Ett högt pris behöver inte ens betyda dyrare eller mer hållbarare komponenter. Bara att tillverkaren KAN ta ut ett högre pris pga status, marknadsposition eller vad det nu kan vara.

      Jag har som tidigare nämt haft problem med Veracity och ett gäng enbenta spöringar på flera märken. De spön jag har använt mest är mina slit o slängspön som alltid ligger bakluckan. De får ta emot massor av stryk men inte ett enda fel har dykt upp på dessa. Alla tre är ur Svartzonkers Black series. Valde dessa som bakluckespön då de är billiga och tillräckligt bra för syftet.

      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

      Kommentera


      • #23
        Jag pratade bara om BFT spön. Rullarna, precis som Gunki oa är nog brandade kinakloner. Precis som anteman skrev.
        Att det går att erbjuda premiumspön vad som gäller klingans komponenter till märkbart lägre pris hoppas jag kan bevisa till hösten eller våren

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
          Jag har under c:a 55 års fiske faktiskt aldrig knäckt ett spö och då har jag ändå i långa perioder fiskat otroligt intensivt.

          Flera av spöna jag köpte på 60- och 70-talet, har jag fortfarande kvar av nostalgiska skäl. På den tiden hade jag en vurm för spön från Arjon, men när Arjonfabriken köptes upp av ABU i mitten av 70-talet så var det bara ABU-spön som gällde under ganska lång tid, ABU Atlantic var favoritspöt för många gäddfiskare, också för mig. Jag har fortfarande kvar det, men också enbart av nostalgiska skäl.

          Det spö som nog på många sätt är det bästa jag haft är Adexa Tempest Longcast. Köpet av detta spö sammanföll med mitt allra mest intensiva gäddfiske på 90-talet i framför allt Stockholms skärgård. Jag vet inte hur många stora gäddor jag tagit på detta spö, men många är det....tyvärr är spöt lite för långt nu när jag enbart fiskar från kajak, annars skulle jag fortfarande använda det.

          De spön jag använder nu är från Daiwa, ABU och Gunki. De är alla inköpta förra året och jag skulle bli besviken om de går sönder om bara några år. Men i så fall har jag ju gott om spön från den "den gamla goda tiden" att ta till :-)
          .................................................. ....................................

          Hej Tiso;

          Jag ser att du har varit med här på Fiskesnack två år längre än jag och du har dessutom fiskat med Arvid Jonssons gamla Arjon-spön...

          Mitt favoritspö bland laxflugspön var Nr 21 SALAR EXTRA ett 14 fot långt splitcanespö som jag invigde i Altaelva i Norge sommaren 1963....

          "Sommaren 1964 tappade jag mitt 14-fots SALAR EXTRA i Altelva när vi kantrade med båten. Jag hade köpt ett Feriespö för att nymfa öring med. Det blev min räddning! Med Ferie-spöt lyckades jag fånga tre laxar på 24,8 kg, 23,2 kg resp. 8,9 kg."
          Bilden med de tre laxarna, Feriespöt och undertecknad finns på sidan 19 i Arjon-katalogen FISKETUR MED ARJON 1965....


          Om jag inte minns helt fel arbetade Mats Olofsson som försäljningschef hos ARJON i Malung innan han startade Normark Scandinavia i Malung...

          Memories....

          Old Firehand
          Leif Engström

          https://www.google.se/search?q=Arjon...w=1046&bih=650

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
          2 svar
          2 496 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg TomHiddleston  
          Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
          24 svar
          3 833 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg uffe62
          av uffe62
           
          Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
          39 svar
          5 657 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg OGRudan
          av OGRudan
           
          Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
          468 svar
          107 666 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Julle68
          av Julle68
           
          Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
          3 549 svar
          229 436 visningar
          12 gillar
          Senaste inlägg Retroräven  
          Arbetar...
          X